شما اینجا هستید

اخبار » استاد صغیری به تماشای نمای ش افسانه های نیمه افلیج از یک کشتی سوخته نشست
گروه : اخبار

 

خبربندر:  هنرمندبرجسته تئاتراستان بوشهر و کشور با تقدیر از عملکرد عالی بازیگران تئاتر در گناوه، گفت: در تئاتر مدرن بیان نقش آنچنانی ندارد.

به گزارش خبربندر؛ هنرمند و منتقد برجسته تئاتر استان بوشهر و کشور صبح جمعه در نشست نقد و بررسی نمایش افسانه های نیمه افلیج از یک کشتی سوخته اظهار داشت: ارکان اصلی تئاتر حرکت و بیان یعنی صدا هستند.

ایرج صغیری گفت: حرکت بسیار بسیار مهم‌تر و اصلی‌تر از صدا است و چنان که شما هم می دانید در تئاترهای پانتومیم حرکت اصل قضیه است و نمایش چیزی جز بازی بازیگر و همان حرکت نیست.

صغیری بیان داشت: منتقدان بزرگ دنیا در نقد و بررسی یک اثر نمایشی نخست به سراغ این می روند که در نمایش اجرا شده بیشتر عنصری که از بازیگران آن به کار گرفته شده حرکت یا بیان بوده است و از این رو حرکت بسیار مهم تر از بیان است.

 

 

وی ادامه داد: در تئاتر مدرن بیان نقش آنچنانی ندارد و جز حرف های ضروری در آن چیزی بیان نمی شود و حرف های دیگر را می شود با حرکت و بدن گفت.

صغیری با اشاره به اینکه صدا در نمایش باید زوایا پیدا کرده و احساسی شود و بازیگر در عوض کردن احساسات خود توانا شود، اضافه کرد: نقص بزرگ نمایش نمایش افسانه های نیمه افلیج از یک کشتی سوخته استفاده نکردن خوب و مناسب از رکن حرکت در نمایش بود. به تماشای نمایش

وی تصریح کرد: باید در اجراها واقع بین باشیم و برخی موارد غیرضرور را حذف کنیم و باید با تخیل خود حرکاتی انجام دهیم تا فضای مورد نظر یک نمایش برای مخاطب تداعی شود و این هنر است.

صغیری خاطرنشان ساخت: ایرادهای بیان شده در زمینه میزانسن‌ها به کارگردان مربوط می‌شود و امیدوارم که کارگردان این اثر در کارهای آینده خود استفاده کردن از حرکت را در دستور کار خود قرار دهد و کمتر روی صدا حساب کرده و بیشتر نیروی خود را روی حرکت بگذارید.

وی در ادامه تاکید کرد: عنصر اساسی حرکت در تئاتر و سینما میزانسن است و باید توجه کنیم که میزانسن های ما زیبا و عالی باشد و کارگردان در این زمینه نقشی اساسی و بسیار دارد و در مورد این نمایش کارگردان در این امر ضعیف عمل کرده بود.

با بیان اینکه یکی از ایرادهای دیگر این نمایش پرداخت شدید کارگردان به دکور کار بود متذکر شد: در مورد بازیگران این نمایش باید بگویم که اصلا انتظار دیدن اینچنین بازی های خوبی در گناوه و از بازیگران این کار را نداشتم.

هنرمند و منتقد برجسته تئاتراستان بوشهر و کشور گفت: واقعا باید به این بازیگران آفرین گفت و هر کسی روی سن آمد جدی بود و تلاش کرد و بخشی زیادی از این امر نتیجه زحمات کارگردان نمایش افسانه های نیمه افلیج از یک کشتی سوخته است و قدر تنگستانی را باید دانست و من خیلی کم در استان بوشهر دیده ام که کسانی تا این حد تئاتر را جدی گرفته باشند.

نویسنده و کارگردان نمایش افسانه های نیمه افلیج از یک کشتی سوخته نیز در این نشست ضمن تقدیر از استاد صغیری برای حضور در این نشست نقد و بررسی اظهار داشت: این جمع آنقدر صمیمی بود که استاد صغیری عین آینه آنچه که باید در نقد این نمایش می گفت را بیان کرد.

مهدی تنگستانی گفت: قطعا اگر قرار باشد که در آینده اثر نمایشی دیگری را روی صحنه ببرم صحبت های استاد را آویزه گوشم خواهد بود و بسیار از این سخنان بهره گرفتم.

نمایش افسانه های نیمه افلیج از یک کشتی سوخته کاری از گروه تئاتر ایلیا به مدت پنج شب در گناوه به روی صحنه رفت

منبع مهر- عکس ها حسین غلامی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر