شما اینجا هستید

اخبار » گفتگو با مدیر عامل شرکت بندر سازان حاج حسین خدری
گروه : اخبار , گفتگو

گفتگو با مدیر عامل شرکت بندر سازان حاج حسین خدری

به عنوان یکی از محدود بنادر کشور گناوه مجهز به تجهیزات استراتژیک بندری می شود

صدای بندر، محمد مظفری: بندر گناوه به عنوان یکی از دیرینه ترین بنادر تجاری ایران و حاشیه خلیج فارس با موقعیت مناسب بندری  یکی از مراکز مهم تجاری و بندری کشور است، بندری که سالهاست با توجه به توسعه تجاری و ایجادبازار مناسب مورد توجه گردشگران و ایرانگردان قرار گرفته و هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر ایران می باشد.

گناوه با داشتن پتانسیل بالای بندری هم  می تواند یکی از بنادر مهم ایران شود که این روند با سپردن کار به خود مردم و بخش خصوصی چند سالیست آغاز شده بطوریکه حالا با خرید تجهیزات استراتژیک بندری، گناوه به عنوان پنجمین بندر کشور مجهز به یکی از مدرنترین تجهیزاتتخلیه و بارگیری می شود و این سرآغازی می تواند باشد به توسعه همه جانبه این بندر تاریخی. به بهانه مجهز شدن بندر گناوه به سیستم های جدید بندری گفتگو کردیم با مهندس حاج حسین خدری از فعالان صنعت دریانوردی کشور و مدیر عامل شرکت بندر سازان که در ادامه تقدیم حضورتان می گردد.

آقای خدری حوزه بندری گناوه از کی در اختیار شرکت بندرسازان قرار گرفت؟

بنام خدا، اولین بندری که در کشور بصورت کاملبا مدل قرارداد ساخت و بهره برداری، تجهیز و راهبردی خاص در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت بندر گناوه بود. این اتفاق در سال ۱۳۸۵ افتاد و شرکت بندرسازان متشکل از نیروهای متخصص و جوان شهر گناوه مدیریت آن را برعهده گرفت.

آیا سپردن تاسیسات و بهره برداری از بندر به بخش خصوصی توانست به رونق اقتصادی و رونق و توسعه بندری گناوه کمک کند؟

بله، شما ببینید از سال ۱۳۸۵ که بندر به بخش خصوصی واگذار گردیده تا کنون، گناوه بالاترین رشد را در بنادر هم سطح خود در کشور داشته استو حتی بعضا در مقایسه با بنادر بزرگ واستراتژیک کشور نیاز رشد عملکردی خوبی داشته است

چه شد که در گناوه به فکر راه اندازی سیستم کانتینری شدید؟

بعد از دراختیار گرفتن بندر اوائل به علت آماده نبودن زیر ساخت هاتخلیه و بارگیری معمولا به شکل کارگو و سنتی انجام می شد. ولی با توجه به نیاز گناوه به رشد و توسعه بندری نیاز به سیستم های به روز احساس می شد. ببینید گناوه پتانسیل بالایی را در توسعه بندری دارد بخاطر همین ما تصمیم گرفتیمتا با ایجاد زیرساخت های مناسب مثل اسکله، انبار و برج کنترل فضا را برای ایجاد سیستم کانتینری مهیا کنیم و که به حول قوه الهی همه این مراحل را خود شرکت بندر سازان در مدت کوتاهی انجام داد.

بنظر میرسه که مجهز کردن یک بندر سنتی به تجهیزات جدید کار ساده ای نباشد؟

کار نشد ندارد. مهم این است که محیط شرایطش مهیا باشد و ما بخواهیم. البتهما سال ۸۹ که طرح ترمینال کانتینری را به مرکز استان بردیم خیلی ها با شک و تردید به آن نگاه کردند، بعضی هم خندیدند که چطور می شود در گناوه سیستم کانتینری راه اندازی کرد؟ ولی چون مجموعه بندرسازان پتانسیل بندر گناوه را می دانست و به آن اعتقاد داشت روی اجرای طرح پافشاری کردیم و به لطف خدا و همکاری مردم و مسئولین شهر و خرید تجهیزات این اتفاق افتاد. ما اوایل بارها را بصورت ترانشیپاز بندر عباس انجام می دادیم و با جا افتادن سیستم کانتینری در گناوه الان بیش از ۳۰ فروند کشتی کانتینر بر در گناوه فعالیت مستمر دارند. واطمینان مردم باعث شده تقاضای بار کانتینری بیش تر از بارهای سنتی باشد.

مزیت  حمل و نقل کانتینری به روش سنتی در چیست؟

تجارت سالم،ایمنی کالا، ارتقاء سطح دریانوردی،حفظ و سلامت دریانوردان

استقبال  صاحبان کالا، سرمایه گذاران، صاحبان شناورها  ومردم به چه صورت بود؟

ما روزی که سیستم کانتینری را شروع کردیم فقط ۲ کشتی کانتینر بر در گناوه داشتیم، تعداد زیادی از کشتی های کانتینری که صاحبانشان گناوه ای بودند در خرمشهر فعالیت می کردند و لی وقتی سیستم در گناوه فعال شد به شهرشان برگشتند و حالا ما بیش از ۳۰ کشتی فعال داریمما در حال حاضر شناورهای ۲۰۰ تنی تا ۱۰۰۰ تنی در گناوه داریم

این اتفاق چقدر در معیشت ملوانان و مردم گناوه تاثیر داشته؟

بصورت مشخص تاثیر مستقیم دارد،قبل از تجهیز بندر بیشتر ملوانان ما با سیستم سنتی فقط چهار یا پنج بار می توانستند به سفر بروند ولی حالا بین ده بار تا ۱۲ سفر درسال دارند ، این یعنی اینکه به جای ۴ حقوق ۱۲ حقوق می گیرند. ضمن اینکه حضور به موقع و منظم کالا در بازار به موقعیت بازار گناوه نیز کمک می کند و باعث ایجاد شغل می شود.

چطور به فکر استفاده از تجهیزات مدرن و استراتژیک بندری افتادید؟

همانطور که گفتم گناوه پتانسیل بالایی در حوزه بندری دارد وما در شرکت بندر سازان افق بیش از ۵۰ سال برای بندر گناوه داشتیم. بخاطر همین تصمیم داشتیم که بندر را مجهز به سیستم های روز دنیا کنیم. ما در حال حاضر سالانه ۳۰ هزار کانتینر را تخلیه و بارگیری می کنیم ولی افق ما ۱۰۰ هزار کانتینر در سال است که امیدواریم با نصب تجهیزات جدید به زودی محقق شود. البته این سیستم جوابگوی تخلیه و بارگیری ۱۵۰هزار کانتینر را نیز دارد. ما امیدواریم با استقرار کامل سیستم که طی دو ماه آینده رخ خواهد داد در توسعه صادرات هم نقش مهمی را ایفا کنیم، برای اینکار امیدواریم کالاهای صادراتی استان واستان های همجوار را بتوانیم جذب کنیم.

این تجهیزات استراتژیک چگونه خریداری شد؟

کشور عمان قصد داشت یکی از بنادر خود را تبدیل به مکان گردشگری کند و قصد فروش سیستم های استراتژیک بندریش را داشت و ما موفق شدیم با همکاری یک شرکت سرمایه گذار عمانیدستگاه های ار تی جی یا رابرت کراین را خریداری کنیم. همچنین سه دستگاه ویچستا کر و سه جرثقیل سبز که این جرثقیل که با سوخت پاک کار می کند برای اولین باراست که وارد کشور می شود.

برای استفاده از سیستم های جدید از نیروی کار خارجی استفاده می کنید؟

نه خیر، ما نیروهای توانمندی در شرکت داریم که همه بومی هستند. و یک تیم از شرکت سازنده و از عمان آمده اند تا آنها را آموزش بدهند. و الحمد الله در فرصت کوتاهی که این تیم آموزشی در گناوه حضور پیدا کرده اند بچه های توانمند ما بخوبی کار با سیستم های جدید را یاد گرفته اند و خودشان سیستم ها را کنترل می کنند. یکی از متخصصین عمانی که برای آموزش آمده بود می گفت: نیروهای شما هوش فوق العاده ای دارند و در کمترین زمان مهارتهای لازم را فرا می گیرند.

واکنش ها به خرید این سیستم های مجهز در استان و شهر به چه صورت بود؟ انرژی اصلی را مردم همیشه به ما می دهند که الحمد الله انرژی مثبت زیاد به طریف ما سرازیر شده، ضمن اینکه امام جمعه شهر، فرماندار، نماینده مردم در مجلس به اینجا آمده اند و تشکر کردند. البته عده معدودی هم می گویند این تجهیزات بالاتر از نیاز گناوه است  ولی ما معتقدیم برای توسعه بند ری گناوه رساندن آن به جایگاه مناسب با افق ۱۰۰ سال آینده نیاز به سرمایه گذاری بیشتری هم داریم که در آینده اتفاق خواهد افتاد.

برای انتقال این دستگاه های بزرگ وعظیم الجثه از عمان به بندر گناوه مشکلی نداشتید؟

باید گفت  شرایط انتقال این دستگاه های بزرگ  و تخلیه و بارگیری آن شرایط پیچیده و مهندسی خاصی را می طلبد که پیش از این مهندسین خارجی آن را درکشور انجام می دادهاند ولی ما برای اولین بار توسط متخصصان ایرانی این سازه ها را جا به جا کردیم. برای اولین بار در کشور طراحی و محاسبه، انتخاب شناورمناسب طرح، سیستم مهار بندی،ونقشه جابجایی سازه ها و بارگیری و تخلیه آن توسط تیم ایرانی در زمان بسیار مناسب انجام گردیدو برای اولین بار موسسه رده بندی ایرانیان گواهینامه حمل دریاییو لشینگ و مهار بندی این دستگاه ها را برای ما صادر کرد و این گواهی به تایید بندر عمان نیز رسید.

و حرف

آخرما معتقدیم گناوه شایسته تبدیل شدن به مهمترین بندر منطقه در سطوح بین المللی را داردو معتقدیم این حرکت یعنی تجهیز بندر گناوه به مدرنترین سیتم های بندری پیامدش حرکت های بزرگی در شهر گناوه و استان خواهد بود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر