شما اینجا هستید

اخبار » بیماری وبا را بیشتر بشناسیم
گروه : اخبار

بیماری وبا از جمله بیماریهای اسهالی است که از دیر باز جان بشر را تهدید می کرده است. قدرت این بیماری در همه گیری و مبتلا کردن تعداد زیادی از افراد می باشد.با کنترل مرزها نمی توان از ورود این بیماری جلوگیری کرد ولی با انجام اقدامات پیشگیری کننده این بیماری قابل کنترل می باشد  .

میکروب عامل، فقط در انسان ایجاد بیماری می کند و از طریق مدفوع انسان آلوده به دیگران سرایت می کند.  معمولاًانتقال انسان به انسان از طریق آلودگی آب و غذا صورت می گیرد.

علایم این بیماری اسهال حاد آبکی و ناگهانی ،عطش فراوان،گرفتگی ساق پا، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پری و غرغر شکم و فقدان تب و دل درد و دل پیچه می باشد.

علت مرگ در این بیماری از دست دادن آب و املاح بدن می باشد.پس در صورت مبتلا به اسهال، بایستی ضمن تامین آب و املاح بدن با مصرف نوشیدنیهای سالم مثل  محلول خوراکی  ORS،دوغ، ماست، آب میوه طبیعی بیمار را جهت انجام آزمایش و انجام مراقبتهای مربوطه به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی انتقال داد. لازم به ذکر می باشد که به هیچ وجه نبایستی جهت تأمین آب و املاح از آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار استفاده نمود.

سرم ORS یک ماده جبران کننده آب و املاح می باشد که به صورت پودر در داروخانه ها و واحد های بهداشتی در دسترس می باشد که بایستی با ۴ لیوان آب جوشیده سرد شده مخلوط و مصرف شود .و پس از هر بار مصرف در یخچال نگهداری شود.لازم به ذکر می باشد این محلول تا ۲۴ ساعت قابل مصرف می باشد و پس از آن در صورت نیاز دوباره تهیه و مصرف گردد.

مهم ترین اصول پیشگیری این بیماری ۱- مصرف آب سالم۲- غذای سالم۳- شستن دستها می باشد .

آب ممکن است در سر منشاء با مدفوع انسانی آلوده یا با تماس با دست آلوده به مدفوع آلوده گردد و غذاهایی نظیر سبزیجات و میوه جات نیز ممکن است با آب آلوده آبیاری و آلوده گردند و غذاهای دریایی مثل ماهی و صدفها نیز اگر از آب آلوده صید شوند می توانند حامل میکروب عامل بیماری باشند.

پس همیشه باید از سلامت آب آشامیدنی مخصوصا در صورت همه گیری این بیماری اطمنیان حاصل کرد و همچنین سبزیجات و میوه جات را بایستی به طریق بهداشتی سالم سازی و شستشو نمود . غذاهای دریایی را خوب پخته و قبل و بعد از تماس با هر نوع ماده غذایی و اجابت مزاج دستهای خود را با آب و صابون شستشو نمائیم.

بیماریابی این بیماری از طریق نمونه گیری مدفوع از بیماران دچار اسهال حاد آبکی و القاح به محیط انتقالی مخصوص صورت می گیرد که بسیار آسان  و راحت انجام پذیر می باشد ولی برخی بیماران بدلیل عدم آگاهی های بهداشتی خود در این زمینه از انجام آن سر باز می زنند که می تواند مشکلات جدی بهداشتی از جمله بروز این بیماری را باعث گردند.

آب و هوای شهرستان ما بدلیل داشتن گرما  و رطوبت  بالا ،زمینه رشد این میکروب را دارا می باشد. پس بایستی همواره با اقدامات پیشگیری کننده ای که ذکر شد از بروز این بیماری در شهرستان جلوگیری نماییم.

در شهرستان ما در ۶ ماهه اول سال ۹۲ ، ۵۴۶ مورد اسهال حاد آبکی گزارش شده است که از ۱۴۶ مورد آن نمونه گیری التور جهت بیماریابی وبا انجام شده است.

مریم امیری کارشناس بیماریهای واگیر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر