شما اینجا هستید

اخبار » گفتگوی باغلامحسین سلیمی نژاد نوازنده نی انبان
گروه : اخبار , گفتگو

به بهانه انتشار آلبوم یاد و خاطره ها

گفتگوی صدای بندر باغلامحسین سلیمی نژاد (غلام سلیمی) نوازنده نی انبان

                                                                                    گفتگو: حسین غلامی

مسئولان به فکر قشر مظلوم جامعه یعنی هنرمندان موسیقی باشند

لطفا خودتان را معرفی کنید؟ غلامحسین سلیمی نژاد ملقب به غلام سلیمی متولد۲۷/۱/۶۰ در شهر حماسه سازان، یعنی آبادان قهرمان به دنیا آمدم؛ با شروع جنگ تحمیلی به همراه خانواده ام به بندرگناوه نقل مکان کردیم و در حال حاضر ساکن بندر گناوه هستم.

 رشته هنری شما چیست و چطور شد که به این رشته علاقمند شدید؟ رشته هنری ام نوازندگی ساز انبان است و از دوره نوجوانی وقتی که در یک برنامه فرهنگی حضور یافته بودم، زمانی که طنین دلنشین آوای نی انبان استاد بهرام مهربخش را در سال ۱۳۷۰ شنیدم، برای اولین بار جرقه علاقمندی به این ساز آسمانی در من زده شد و به این رشته هنری گرایش پیدا کردم.

 پس از این ماجرا به تقلید از صدای ضبط شده ساز نی انبان استاد بهرام مهربخش با نی تاکی اقدام به تمرین این ساز دلنشین کردم و ناگفته نماند که در این مقطع برای پیشرفت کار هنری ام از راهنمایی استاد عباس سلامی زاده بهره های بسیار بردم و با تنصیف های هنری ایشان به ادامه فعالیت هنری خود پرداختم.

چه کسی برای نخستین بار شما را با ساز نی انبان آشنا کرد و اساتید شما بعد از این دوره چه کسانی هستند؟ برای نخستین بار مرحوم احسان مهرپرور من را با ساز نی انبان آشنا کرد و به نوعی آموزش های مقدماتی را نزد ایشان فرا گرفتم و بعد از وی استاد عباس سلامی زاده در مقطع زمانی کوتاهی استادم در فراگیری این ساز بود؛ بعد از این مدت تا به حال هیچگونه استادی در طول عمر هنری ام نداشته ام.

به طور مختصر به بعضی از فعالیت های هنری خود اشاره کنید؟ اجرای گروهی زنده تلویزیونی از شبکه سوم سیما در برنامه سی بهار در گناوه، اجرای گروهی از شبکه یک سیما جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده در برنامه سفرنامه، اجرای موسیقی انفرادی در فیلم مستند هله خرمشهر در سال ۱۳۸۳، اجرا موسیقی انفرادی در فیلم مستند گناوه، بندری از هزاره ها در سال ۱۳۸۵، اجرای انفرادی موسیقی در فیلم مستند تهران بزرگ در سال ۱۳۸۶، اجرای انفرادی موسیقی در فیلم مستند عامو خلیل پخش شده از برنامه فانوس شبکه مستند، اجرای کنسرت با گروه موسیقی زاگرسیان ایران زمین همراه با مسلم شاکری مقدم در گناوه، پخش قطعاتی از ساخته های موسیقی اینجانب در نماهنگ های برنامه های مختلف فرهنگی صدا وسیمای مرکز بوشهر به ویژه برنامه شونشینی و کسب مقام اول موسیقی در ششمین جشنواره استانی تئاتر طنز تنگستان برای نمایش رفیق صادراتی از جمله عمده ترین فعالیت های هنری ام در سالیان اخیر بوده است.

آیا تا به حال کنسرتی به صورت انفرادی یا گروهی خارج از استان داشته اید؟  در این سال ها یک بار همراه با گروه موسیقی زاگرسیان ایران زمین خرم آباد در گناوه به صورت گروهی کنسرت داشته ام و چندین بار قصد برگزاری کنسرت نی انبان همراه با سازهای مختلف به همراهی برخی دوستان هنرمند در خارج از استان را داشته ام که به دلیل نداشتن اسپانسر و دلایل غیر قابل بیان دیگر، متاسفانه موفق به برگزاری آنها نشده ایم.

 علاوه بر اجرای کنسرت گروهی با گروه موسیقی زاگرسیان ایران زمین خرم آباد، کنسرتی به یادماندنی را به دعوت مسئولان پالایشگاه جم در تالار توحید این پالایشگاه به همراه جمعی از هنرمندان موسیقی گناوه برگزار کردیم و به همراه غلامرضا وزان یک اجرای گروهی را به مناسبت تحویل سال ۹۰ در شرکت نفت بهرگان داشتیم.

تعریف شما از ساز نی انبان چیست؟ سازی که صدای آن برای مردم یک صدا بیشتر نیست و از درون خود این ساز حکایت ها، داستان ها، نغمه ها، شروه ها و شادی ها بیرون می آید، اگر شنونده این ساز به عمق مظلومیت این ساز پی ببرد می داند که آوای دلنشین نی چه می گوید.

با کدام هنرمندان استانی که در این ساز به فعالیت هنری می پردازند، تعامل و همکاری دارید؟ با استاد غلامرضا وزان و دوست عزیزم نوذر سعادت پور تعامل و در مواقعی همکاری داشته ایم.

آیا به تدریس نی انبان علاقه دارید و تدریس نی انبان هم داشته اید؟ بله به تدریس ساز نی انبان بسیار علاقمندم و تدریس این ساز به هنرجویان را به صورت خصوصی در برنامه کاری خود دارم.

چه شد که به فکر تولید آلبوم موسیقی افتادید و انگیزه شما از انتشار این آلبوم چه بوده است؟ هر نوازنده ای در طول عمر هنری خود وقتی به سطحی از پیشرفت در رشته هنری خود رسید و این احساس را در خود دید که می تواند اثری ماندگار از خود به جای بگذارد، یقینا اقدام به انتشار آلبوم موسیقی خود می کند.

من پس از سالیان متمادی فعالیت در عرصه ساز نی انبان این توان را در خود دیدم که اقدام به تولید یک آلبوم موسیقی محلی بی کلام به نام یاد خاطره ها کرده و با تلاش های فراوانم شاهد آن باشم که امروز این آلبوم موسیقی وارد بازار موسقیی ایران شده باشد؛ انگیزه ام از انتشار این آلبوم ایجاد حس خودباوری در میان هنرمندان شهرستان برای ورود به عرصه تولید و انتشار آلبوم موسیقی بوده است.

 چرا که این آلبوم موسیقی بی کلام، نخستین آلبوم موسیقی است که توسط یک هنرمند عرصه موسیقی شهرستان گناوه مجوز انتشار گرفته و حالا در بازار موسیقی ایران موجود است و امید است که انتشار این آلبوم جرقه ای برای تولید آلبوم های موسیقی دیگر هنرمندان شهرستان گناوه باشد.

برنامه آینده شما در حوزه موسیقی چیست؟ امیدورام بعد ازآلبوم یاد خاطره ها بتوانم دومین آلبوم موسیقی بی کلام خود به نام شکوفه بندر را در استودیو لامینور به مدیریت سلیمان حیدری تولید و روانه بازار موسیقی کشورمان کنم.

در تولید آلبوم یاد خاطره ها چه نهادی یا کسانی شما را یاری کردند؟ هیچکسی در تولید این آلبوم موسیقی به من کمکی نکرده است و تمام هزینه های این آلبوم از روز اول تا به حال که در بازار موسیقی موجود است، توسط خودم تامین شده است.

از تمام هنرمندان خوش استعداد شهرستان گناوه که می خواهند پای در این عرصه بگذراند، می خواهم که تنها به خود متکی باشند و بدانند که مسئولی نیست که دلسوز هنر و هنرمندان این شهر باشد و به یاری آنها در مسائل مالی برای تولید آلبوم موسیقی بشتابد.

توقع شما از مسئولان فرهنگی استان چیست؟ من از مسئولان فرهنگی و غیر فرهنگی شهرستان گناوه دیگر قطع امید کرده ام و از مسئولان فرهنگی استان انتظار دارم که به فکر هنرمندان باشند وبه کمک این قشر مظلوم جامعه یعنی هنرمندان موسیقی استان شتافته و ما را در عرصه های مختلف این هنر یاری کنند.

دلیل علاقه بسیار شدید شما به تولید آثار فاخر در حوزه نغمه های حماسی چیست؟ بالاترین و والاترین ومهمترین دلیل من برای تولید و ساخت قطعات موسیقی حماسی با ساز نی انبان که بسیار مشکل می باشد، عشق به وطنم یعنی ایران عزیز است.

 در همین راستا اقدام به تولید اثر ابتکاری ای ایران با ساز نی انبان برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران کردم که سخت ترین آهنگ در طول عمر هنری من است و خوشحالم که این آهنگ در دل تمامی ایرانیان جای دارد.

چه توصیه ای برای کسانی دارید که دوست دارند ساز نی انبان را فرابگیرند؟ توصیه من به کسانی که می خواهند این ساز را فرا بگیرند این است که خواستن توانستن است و به اندازه تلاششان انتظار پیشرفت در آینده داشته باشند و بنابراین لازم است تا با تمام وجودشان به تلاش در عرصه فراگیری این ساز پرداخته تا این ساز آسمانی دچار رکود هنری نشود و از رونق نیفتد و اخلاق هنری را در هنر خودشان رعایت کنند.

حرف پایانی شما در این گفتگوی ویژه چیست؟ در پایان جا دارد تا در اینجا از زحمات بزرگوارنی که من را در تهیه آلبوم یاد خاطره ها چون مسئولان نشر موسیقی دی بآذر برادران خوبانی، حاج ناصر محمدی نماینده شرکت صوتی و تصویری سروش بوشهر، آقای روشن روان رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر، آقایان گل محمدی و افشار، استاد غلامرضا وزان و زنده یاد رمضان امیری سپاسگزاری کنم.

علاوه بر این جا دارد تا در اینجا از حامیانم در تامین مالی برخی از قطعات تولید شده پیش از آلبوم یاد خاطره ها چون آقایان مسعود عبدالهی، حاج رضا اسلام نژاد، مهندس بیروتی از شهرداران سابق و موفق گناوه و صادق جعفری به دلیل حمایت های بی دریغ آنها تقدیر به عمل آورم.

همچنین می خواهم به طور ویژه از کارکنان هفته نامه صدای بندر و مدیر مسئول محترم این هفته نامه آقای محمد مظفری که خود از شخصیت های مطرح فرهنگی استان بوشهر است، به دلیل اطلاع رسانی گسترده و حمایت فرهنگی از بنده حقیر ابراز تشکر و قدردانی کنم.

  1. سلام اقایه استادغلام سلیمی یک دونه ایی ارمیناتهران

    تشکرماشیفتگانه خدمتیم نه خواهان قدرت خوشحالم که یک نوازننده هستم که بتونم دل شادبکنم مرصی ازلطفه جنابعالیست تشکرحرف وحدیث دنبالم زیادمیگویندخودم که ممرورمیکنم خودم راتالایق این حدیث هانیستم چه میشه کرددنیاهمینه عزیز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر