شما اینجا هستید

اخبار » از زاویه بسته کتابخانه های عمومی بوشهر چه خبر
گروه : اخبار

از زاویه بسته کتابخانه های عمومی بوشهر چه خبر

صدای بندر – عبدالکریم نیسنی: چهل و شش سال پیش از این بخشدار گناوه به نام ناصرحسین خالصی اهل شیراز که ضمنا سرپرستی شهرداری را نیز بر عهده و مدتی هم در بوشهر دفتر وکالت داشت در بندرگناوه اولین استارت تشکیل یک کتابخانه را زد و با نگارش به ناشرین تهران و شهرستانها تقاضا نمود در این راه به کمک او بشتابند، لذا اولین محموله کتاب از بخش فرهنگی به زندان مشهد مقدس رسید و انتشارات زواره تهران با اهدا یک قفسه همراه با کتاب در این کار فرهنگی بخشدار و شهردار وقت بله گفت و در مدت سه ماه ۲۴۴۰ کتاب تخصصی ارزشی و مرجع همچنین نشریات، روزنامه از شیراز و تهران به دفتر شهرداری رسید حتی هدایای نفیسی نیز به همراه کتاب برای مخاطبین آن ارسال می نمودند.

و اما… کتابها زینت بخش اتاق شهردار شهر و کارکنان اندک و مراجعین به شهرداری نیز از آن استفاده می نمودند.

و اما بعد، که مسئولین مملکتی از وزیر کشور گرفته تا فرماندار کل و همراهان با مسئولین استانی و بازرسینی که از بوشهر به گناوه می آمدند متاسفانه در هر ماموریت یک تا سه کتاب را به عنوان مطالعه برداشته و همراه خود می بردند تا موقعی که دست جای کتابها کشیده شد و قفسه کتاب تنها شامل جزوات، مجلات خارج از رده گردید که با وجود مراجعه شهردار به بوشهر امکان عودت کتابهای غارت شده به بوشهر از دست مسئولین نشد و فرمانداری کل آنها را ضمیمه کتابخانه داخلی خود نموده بود، با انتقال آن بخشدار فرهنگی که انتظار داشت شهرداری و شهر را صاحب کتابخانه نماید این آرزو محقق نشد که هنوز هم شهرداری آنجا فاقد کتابخانه است.

اما در سالهای بعد مرحوم رمضان امیری که از بوشهر به گناوه منتقل شد کلید واقعی داشتن کتابخانه عمومی را در یک اتاق ۹ متری زد و شهر را صاحب کتابخانه نمود که این کتابخانه به حمام چند منظوره شهرداری گناوه انتقال داده شد که کتابدار آن خانم غریبی و آقایان محمدی و ابراهیمی بودند، که در بعد از انقلاب افراشته استاندار وقت در بوجود آمدن و احداث کتابخانه فعلی در کمتر از ۸ ماه اهتمام ورزید.

جالب تر آنکه یکی از مخاطبین در ابتدای تاسیس کتابخانه که بیشترین دفعات و مراجعه را داشت و از اعضاء فعال این کتابخانه، شاعر و هنرمند امروز برادر غلامحسین دریانورد بود.

این مقدمه را آوردم که به آورده یک خبردر بوشهر توجه کنیم که به منظور گرامی داشت هفته کتاب در بوشهر گردهمایی خانواده بزرگ کتابداران اما مظلوم و گمنام سراسراستان از جزیره خارگ تا دیلم، گناوه و دشتستان تا ولایت بزرگ جم و دلوار با حضور مسئولین و نمایندگان نهادها و اصحاب اهل قلم و شرکت چهره های شاخص مانند آیت الله صفایی بوشهر، دکتر حق شناس استاد دانشگاه و ایزدپناه از ارشاد اسلامی، پروفسور مبصری، سروستانی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

در این مراسم صفایی بوشهرامام جمعه محترم بوشهر با عنوان اینکه کتاب بالی است برای پرواز کمال انسانی، که درباره به روز شدن مسئله کتاب و کتابخوانی در جامعه و توجه بیشتر به مقوله کتاب در استان بیاناتی ایراد فرمودند.

صدراله محتشم نیز در یک واگویه قابل تقدیر از کمبودها و نبودها و عدم تخصیص اعتبارات لازم به مسئله پیشرفت کتابخانه های استان و نیز نپرداختن درصدهای ریالی مصوبه شهرداری ها اظهار گله مندی نمودند.

ایشان از شهردار نخل تقی و شهر آبپخش از نظر در اولویت بودن آن که عنایت خاصی در پرداخت به موقع کمک به کتابخانه ها تقدیر نمودند و از همه اصحاب کتابخانه استان به عنوان چاپار ایل خستگی ناپذیر نام بردند و به مادر مرحوم شریف پور بوشهری از حامیان و دوستداران کتابخانه های عمومی لوح تقدیر عطا نموده و فعالین عرصه کتاب تقدیر بعمل آورده شد.

امید می رود با توجه به نبود مکان مناسب کتابخانه عمومی مجهز در بوشهر این پدیده بزرگ استانی از زاویه بسته خارج شود. البته از سوی دیگر نمی شود گفت در بوشهر کتاب های با ارزش و کتابخانه های قابل ذکر وجود ندارد زیرا اگر کتاب و کتابخانه ارشاد، شهرداری که محل آن از رده خارج شد، کتابخانه بزرگ و ارزشی ایرانشناسی میراث فرهنگی، کتابخانه تخصصی اداره کل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس، آموزش و پرورش، کتابخانه تخصصی و مجهز محیط زیست، اداره بندر، سپاه و بسیج، علوم پزشکی، بنیاد شهید و از همه مهمتر اسناد ملی بوشهر بصورت زنجیره ای در یک مکان وسیع شهری تجمع شوند والاترین، گرانبهاترین، ناب ترین کتابخانه ایران در بوشهر دسترسی پیدا خواهیم کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر