شما اینجا هستید

اخبار » بیماریهای ناشی از آب و غذا (بیماریهای اسهالی) در فصل گرما افزایش می یابند
گروه : اخبار

بیماریهای ناشی از آب و غذا (بیماریهای اسهالی) در فصل گرما افزایش می یابند

بیماریهای ناشی از آب و غذا از جمله بیماریهایی هستند که با تغییر فصول مخصوصاً در فصل گرما پدیدار می گردند بنابراین جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماریها رعایت نکات ذیل ضروری می باشد:

-شستشوی دست ها قبل و بعد از تهیه و مصرف غذا: یکی از نکات کلیدی و اصلی در جلوگیری از ابتلا به بیماریها ی ناشی از آب و غذا، شستشوی دست ها قبل و بعد از تهیه و مصرف مواد غذایی می باشد چون دست های ما ممکن است در طول روز با اشیاء و مواد زیادی برخورد داشته و حاوی میکروبهای زیادی باشد.

– شستن میوه ها و سبزیها به طریق بهداشتی: میوه ها و سبزیها از جمله موادی هستند که می توانند به دلیل رعایت نکردن شرایط نگهداری و یا آلودگی به انگلها و میکروب ها در محل کاشت حاوی انگل و میکروب باشند پس باید آنها را به طریق بهداشتی شستشو و مصرف نماییم.

– مصرف آب آشامیدنی سالم: از آب آشامیدنی سالم استفاده نماییم. آب لوله کشی بدلیل کلرزنی توسط اداره آب و فاضلاب و آزمایش مداوم آن توسط همکاران بهداشتی از نظر میکروبی سالم است و آب تصفیه در صورت داشتن دستگاه کلریناتور (کلرزن) نیز سالم می باشد (آب تصفیه بدلیل از بین رفتن اغلب مواد معدنی آن در هنگام تصفیه بهتر است با ترکیب ۳/۲ آب تصفیه و ۳/۱ آب لوله استفاده گردد.) و در صورت استفاده از آب انبار باید آب ذخیره شده حتماً کلرزنی شده و منفذ برداشت آن کاملاً پوشانده شود. و همچنین اگر در هنگام قطعی آب از مخازن کوچک ذخیره استفاده می کنیم نیز لازم است درب این مخازن کاملاً پوشانده شده و از ظروف برداشت بهداشتی و کاملاً اختصاصی استفاده نماییم.

– خودداری از خرید مواد غذایی دستفروش شده: یکی از مشکللات و معضلات بهداشتی فرهنگی موجود در شهرستان گناوه وجود دستفروشان دوره گرد و خرید مواد غذایی توسط عموم مردم از آنها می باشد در صورتیکه این مواد بدلیل عدم وجود شرایط مناسب نگه داری در محل های توزیع امکان آلودگی میکروبی بالایی دارند. پس بهتر است خرید مواد غذایی خود را از محیط هایی انجام دهیم که دارای شرایط مناسب نگهداری برای این مواد وجود داشته باشند.

– استفاده از توالت های بهداشتی: راه انتقال بیماریهای ناشی از آب و غذا اکثراً مدفوعی دهانی می باشد پس توالتهای خود را به صورت بهداشتی ساخته و دریچه موجود در ساختمان را با توری بپوشانید تا از ورود پشه ها و آلودگی میکروبی توسط آنها جلوگیری بعمل آید.

– جوشاندن مواد غذایی کنسرو شده قبل از مصرف: مواد غذایی از جمله کنسروها و کشک مایع را قبل از استفاده به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید تا میکروبهای موجود در آنها از بین برود.

در نهایت اگر با رعایت موارد ذکر شده به این بیماریها دچار شدیم جهت مداوا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی جهت انجام نمونه گیری از مدفوع در خصوص آلودگی احتمالی مراجعه نماییم زیرا در غیر اینصورت بروز کم آبی شدید توسط این بیماریها و عوارض ناشی از آن از جمله نارسایی کلیوی، مشکلات قلبی، کلاپس قلبی عروقی، … و احیاناً مرگ امکان پذیر می باشد.

مریم امیری

کارشناس بیماریهای منتقله از آب و غذای شهرستان گناوه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر