شما اینجا هستید

اخبار » روزی برای پیر غلامان حسینی

 

خبر بندر؛ محمد مظفری: پنجاه سال پیش همان روزهایی که گناوه چهار، پنج محل بزرگ دور از هم بود و خبری از کوچه های آسفالت و خیابان های عریض و طویل و پاساژهای بزرگ و کوچک و تکنولوژ ی روز نبود.مساجد و تکایا و حسینیه ها و حتی منازل شخصی افراد بزرگترین مراکز فرهنگی شهر بودند. مراکزی که بیشتر فعالیت هایشان در قالب مراسم مذهبی و سوگواری ایام صفر و محرم و ماه مبارک رمضان برگزار می شد و البته جشن ها و اعیاد مذهبی، همان روزهایی که  حاج محمد مومنی در سرخور خیمه عزای حسین را در خانه اش برپا می کرد و کربلایی خلیل زیر سایه پدر خادمی حسین را می کرد، تا صدای چاوشی و نوحه های پامنبری اش همه سرخور را از برپایی خیمه عزای حسین با خبر کند. همان روزها اینطرف بندر در قدیمی ترین محله گناوه یعنی عبدامام و کمی آنطرف تر از حسینیه عبدامامی حاج الله کرم مظفری منزلش میزبان عاشقان حسین بود و غروب آفتاب که می شد بانگ چاوشیش خبر دار می کرد اهالی عبدامام را برای برپایی عزای حسین تا زن و مرد بافراشته کنند علم عزای اهل بیت را،

حاج محمد کریم امینی بهبهانی بود ولی در گناوه زندگی می کرد؛ مثل خیلی دیگر از همشهریانش، ولی آنقدر به گناوه عشق می ورزید که کار و کسب و زندگیش را به گناوه آورده بود همین عشق به به برپایی عزای حسین در میان جوانان و کودکان گناوه ای بود که او را در گناوه ماندگارکرد. حاج محمد کریم در نوروزآباد گناوه بیش از نیم قرن پیش دسته زنجیر زنی را به پا کرد که هنوز از فعالترین هیئات مذهبی شهر است.

همان روزهایی که دسته زنجیرز نی نوروزآباد و دسته عزای محله عبدامام  و  سرخور عصر و شب عاشورا و تاسوعا راه  امام زاده سلیمان بن علی را پیش می گرفتند تا در کنار هم عزاداری کنند، جوانی خوش صدا در حسینیه امام زاده گناوه در میان برهای سینه نوحه سرایی می کرد که نامش نادر بود، نادر منظم قاری قران بود و مداح و صدای چاوشی های رسایش تا آن سوی محله امام زاده و سادات هم می رسید.

بعد ها که کربلایی خلیل مومنی و برادرانش راه پدرشان رابا برپایی تکیه و مراسم ایام صفر و محرم ادامه دادند. حاج الله کرم مظفری در محله عبدامام مسجدی بنا کرد که هنوز بعد از گذشت سالها پایگاه تبلیغ شعائر اسلامی و مذهبی است. بعد از آن هم آنقدر تلاش کرد تا با همت مردم حسینیه ای با نام حضرت زینب(س) در کنار مسجد ساخته شود، تا این روزها گوشه ای بنشیند و ناظر جنب و جوش جوانان حسینی در صحن حسینیه و مسجد باشد.

این روزها حاج نادر میدان نوحه خوانی را به جوانترها واگذار کرده و نظاره گر هنرنمایی جوانان است ولی حاج محمد کریم امینی این روزها در بستر بیماریست و با تن رنجور و بیمارش هر سال خودش را به هیات می رساند تااشکی بریزد  و سهمی ببرد از برپایی خیمه عزای حسین

حالا به پاس این همه بزرگی ، این همه خدمت فرهنگی، این همه تلاش برای حفظ شعائر اسلامی قرار است جمع شویم تا پاس بداریم مقام شامخ پیرغلامی را در آخرین روز ماه صفر از پیرغلامانی حسینی تجلیل می شود که هر دم و بازدمشان به عشق اهل بیت بود حسین(ع)

پس قرار ما یکشنبه سی ام صفر ساعت ۳بعداز ظهر حسینیه حضرت زینب کوی عبدامام

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر