شما اینجا هستید

اخبار » کتاب محپلنگ در بوشهر رونمایی شد
گروه : اخبار

خبربندر: کتاب ‘محپلنگ’ اثر هنرمند و کارگردان پیشکسوت و ممتاز کشور و استان بوشهر ‘ایرج صغیری’ در آیینی با حضور شماری از هنرمندان، مسئولان و مردم در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب بوشهر رونمایی شد.

به گزارش خبر بندر: رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: عصاره فکری و اندیشه صغیری از روز نخست توجه به فرهنگ و ادبیات قومی و بومی زادگاه خویش بوده است.
جهانشیر یاراحمدی افزود: وی در طول پنج دهه فعالیت خود در عرصه های سینما، تئاتر، داستان نویسی و نمایش نامه نویسی لحظه ای در توجه به زادگاه و منطقه خود عدول نکرده است.
وی گفت: صغیری اعتقاد دارد که هنرمند باید به هویت بومی، فرهنگ و آداب و رسوم و باورهای مردم خود ایمان داشته باشد و از چنگ زدن به فرهنگ غربی که بستر فرهنگی آن متعلق به مردم این دیار نیست خودداری کند.
یاراحمدی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر باید از فرهنگ و هنر بومی استفاده کرد و نمایش محپلنگ نیز خود نمونه بارزی از توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی است که اشاره به دلاورمردی های دلیران تنگستان در برابر بیگانگانگان است.
وی یادآور شد: صغیری در کتاب محپلنگ که به شکل نمایشنامه درآمده، پرداخت بسیار شاعرانه ای بطور غیرمستقیم نسبت به دلاورمردی های رئیسعلی دلواری و یارانش دارد.
ایرج صغیری متولد اول آذر ۱۳۲۵ در بوشهر (کوی شکری) بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس است که با بازی در نقش ابوذر در تئاتری که با همکاری داریوش ارجمند و نظارت علی شریعتی در دانشگاه فردوسی و حسینیه ارشاد اجرا شد، توانست مهارت خود را به نمایش بگذارد و به محبوبیت دست یابد. نمایشنامه ‘قلندرخانه’ از آثار او به عنوان اثر شایسته تقدیر بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شناخته شد.
کارگردانی فیلم سفر غریب، نمایش های قلندرخونه، محپلنگ، شب شولای عبدالرحمان، خالو نکیسا و بنات‌النعش، یوزپلنگ و خلخال شوم از جمله آثار صغیری است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر