شما اینجا هستید

اخبار » ۹۸درصد شهرهای استان بوشهر گاز دارند/ نباید کوچه های شهرهای ما خاکی باشند

صدای بندر؛ اعظم کدایی: دولت یازدهم و دوازدهم زمانی مستقر شد که به لحاظ اقتصادی، اشتغال، تولید کشور درموقعیت خوبی نبود و در زمانی سکان مدیریت کشور را به دست گرفت که کشور یکی از سخت ترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی را سپری می کرد. و برای برون رفت از این وضعیت تدبیری خاص لازم بود تا امید به جامعه تزریق شود. حالا با گذشت پنج سال از استقرار دولت تدبیر و امید و تلاش های روز افزون برای بهبود وضعیت کشور در زمینه های مختلف، ارائه عملکرد دربخش های مختلف به مردم ضروری بنظر می رسدو البته  بهترین ارزیابی را مردم می توانند انجام دهند به همین خاطر ساعاتی را مهمان دکتر عوض پور ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر بودیم تا از روند توسعه بخش های مختلف استان در دولت تدبیر و امید با مردم بگویند.

گفتگوی ما در چند بخش خدمت خوانندگان محترم هفته نامه صدای بندر تقدیم می گردد

سرشماری نفوس مسکن / رشد جمعیت استان بوشهر بالاتر از میانگین کشور

 

جمعیت ما پیش از سرشماری در استان بوشهر یک میلیون و ۳۲ هزار نفر بوده که براساس سر شماری جدید جمعیت استان بوشهر به یک میلیون ۱۶۳ هزار نفر رسیده است.  وبر این اساس نرخ رشد جمعیتی ۴۷/۲  رسیده ایم  که میانگین نرخ رشد جمعیت کشور۲۴/۱ است. در این بین شهرستان جم ۹/۶ بیشترین رشد جمعیتی را داشته و بوشهر دوم بوده است ضمن اینکه  کنگان، تنگستان و دشتستان کمترین رشد جمعیت را در سالهای اخیر داشته اند.

نرخ رشد ما در حوزه جمعیت شهری نیز۷/۳ بوده استکه میانگین کشوری آن ۵/۲ است. یکی از دلایل اصلی در بالا رفتن نرخ شهرنشینی استان تبدیل تعدادی از روستاهای ما به شهر بوده است و البته روند مهاجرت از روستا به شهرها. در خصوص  رشد جعیت روستایی منفی بوده ایم که آمار استان بوشهر منفی یک دهم است و نسبت به آمار کشوری که منفی۷ دهم است وضعیت بهتری داریم.

آموزش های عمومی وآموزش و پرورش / رشد شش پله ای در قبولی کنکور/ ۴۰درصد از کلاس های درس ما هوشمند شده است

آموزش و پرورش و آموزش عالی از زیرساخت های توسعه هر کشور هستند. و ما هم برای همین بر توسعه آموزش عمومی تمرکز داشته ایم. خدا را شکر دراین زمینه ما در استان بوشهر روند روبه رشدی داشته ایم، واین نشان می دهد که در استان علاوه بر توسعه فیزیکی و کالبدی به حوزه آموزش نیز توجه جدی شده است.

در حال حاضر ۱۷۷ هزار دانش آموز در مقاطع مختلفی تحصیلی در استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند که این تعداد در ۷۹۰۰ کلاس  درس مشغول به آموزش هستند. تراکم دانش آموزان ما در کلاس های درس ۲۲ نفر در هر کلاس است واین شاخص به نسبت اوایل دولت یازدهم که ۲۷نفر بوده رشد خوبی را نشان می دهد. البته به نسبت ماینگین کشوری هم استان بوشهر دراین زمینه وضعیت مطلوبی دارد چون میانگین کشوری دراین زمینه ۲۴ نفر است.

در دولت یازدهم ودوازدهم بیش از ۱۴۰۰ کلاس درس به ظرفیت آموزشی استان بوشهر اضافه گردیده تا شاهد توسعه فضاهای آموزشی در همه مقاطع در سطح استان باشیم.

ما در حوزه آموزش های عمومی  بیش از ۲۰۰میلیارد تومان برای ساخت ، نوسازی وتجهیز مدارس استان بوشهر هزینه کرده ایم.

یکی از کار های خوبی که در مدارس ما طی سالهای اخیر صورت گرفته هوشمند سازی کلاس های درس است  و مجهز سازی مدارس به تکنولوژی روز، در حال حاضر ۴۰ درصد  کلاس های درس استان بوشهر  هوشمند است در حالیکه میانگین کشوری در این حوزه ۲۵ درصد است.

در سالهای اخیر در مدارس استان بوشهر تمرکز خوبی بر روی امکانات مدارس صورت گرفته و در خصوص امکانات سرمایشی  حدود ۴۷۰۰ سیستم سرمایشی نصب یا نوسازی شده است.

در خصوص رتبه قبولی کنکور در سطح کشور  ما طی سالهای اخیر برنامه های خوبی داشته ایم و خوشبختانه نتیجه بخش بوده. در ابتدای دولت تدبیر امید در حوزه قبولی کنکور رتبه استان بوشهر ۲۲  بوده که با فعالیت های مستمر معلمین و کادر آموزشی استان و مدیران محترم و با حمایت مسولین استان بوشهر این رتبه در سال جاری به ۱۶ رسیده است.

آموزش عالی/ ظرفیت پذیرش دانشگاه خلیج فارس دو هزار نفر بیشتر شده است.

در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف استان بوشهر مشغول به تحصل هستند که سهم دانشگاه علمی کاربردی۱۲ هزار نفر، پیام نور ۱۲ هزار نفر،خلیج فارس ۷هزار نفر  و دانشگاه آزاد ۲۲ هزار نفر می باشد. و مابقی در سایر واحد ها مشغول به تحصیل هستند. نکته مهم این است اگر ما می خواهیم سهمیه قبولی کنکور را در استان بوشهر بالا ببریم باید ظرفیت دانشگاه هایمان را بخصوص از حیث پذیرش دانشجوی ترم اول بالاتر ببریم.  در دولت یازدهم ودوازدهم ما ظرفیت دانشگاه خلیج فارس را به میزان دو هزار نفر بالا برده ایم.

نسبت ظرفیت پذیرش دانشجوی ترم اول سراسری به کل دانشجویان نسبت به میانگین کشوری ۱۵ درصد است ما فقط ۶ درصد باید با ایجاد دانشکده های جدید، توسعه خوابگاه ها و سیستم آزمایشگاهی در دانشگاه های مادر به توسعه این روند کمک کنیم. در این زمینه  در سالهای اخیر بیش از ۲۰میلیارد تومان برای توسعه دانشگاه خلیج فارس هزینه شده است.

حوزه ورزش/سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیاردی در حوزه ورزش

یکی از فاکتورهای اصلی توسعه هر جامعه ورزش همگانی است. ما هر چه بتوایم ورزش همگانی را توسعه بدهیم جامعه ای با نشاط تر داریم. در حقیقت جامعه سالم زیر ساخت توسعه پایدار است. بنابر این ورزش همگانی موضوع اصلی و اساسی است که ما سعی کرده ایم به آن توجه جدی کنیم.

در سالهای اخیر بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان در حوزه ورزش استان بوشهر  سرمایه گذاری شده است همه روستاهای بالای پانصد نفر ما دارای فضای ورزشی هستند و حداقل  یک زمین چمن دارند. سرانه فضای ورزشی روستایی استان که قبل از دولت تدبیر و امید ۶دهم متر مربع بوده در حال حاضر به ۹ دهم متر مربع رسیده است. که این میزان سرانه صرفا شامل فضاهایی است که در اختیار ورزش و جوانان است و اگر فضاهای ورزشی دیگر دستگاه ها مثل آموزش و پرورش و… را اضافه کنیم سرانه فضای ورزشی استان بیشتر می شود. سرانه فضا های ورزش روستایی ما که پیش از دولت جدید ۳۰سانتیمتر بوده در دولت تدبیر و امید به یک متر رسیده است.

حوزه بهداشت و درمان/ افزایش ۵۰۰تخت بیمارستانی در استان

یکی از شعارهای اصلی دولت تدبیر و امید توجه به بهداشت و سلامت مردم بوده و است. دولت تلاش کرده که در حوزه درمان مردم کمتر از جیبشان خرج کند و به قول مقام معظم رهبری مردم نباید غیر از دغدغه بیماری دغدغه مالی هم داشته باشند. برهمین اساس اتفاقات خوبی در حوزه درمان و سلامت استان افتاده است.

طرح نظام سلامت هم در حوزه درمان و هم در حوزه زیر ساخت های بسیار تاثیر گذار بوده. در سالهای اخیر بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان در حوزه درمان استان سرمایه گذاری شده است.در حالیکه در ابتدای دولت ۹۰۰ تخت بیمارستانی داشته ایم هم اکنون ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی داریم و هدفمان رساندن این ظرقیت به ۲۱۰۰ تخت بیمارستانی می باشد. و با راه اندازی  بیمارستان قلب و هسته ای جایگزین بیمارستان فاطمه الزهرا این هدف تحقق خواهد شد..

هم اکنون ضریب اشغال تخت های بیمارستانی ما ۷۰ درصد است در حالیکه قبل از این ۴۶ درصد بوده و این نشان می دهد کیفیت خدمات دهی بیمارستان های ما به مراجعین بهتر شده و اعتماد باعث شده کمتر به خارج از استان بروند و ما در تلاش هستیم آن را به ۸۵ درصد برسانیم.

ما در استان بوشهر در حوزه خان های بهداشت ۱۷۶ مرکز بهداشتی و خانه بهداشت را یا ساخته ایم یا نوسازی و تجهیز نموده ایم. و همه این آمار ما را در ردیف استان های پیشتاز قرار می دهد.

عمران شهری/ نباید در شهرهای ما کوچه های خاکی وجود داشته باشد

یکی از حوزه هایی مورد توجه مردم توسعه عمران شهری است. که بر اساس همین رویکرد ما سعی کرده ایم در توسعه عمران شهری گام های مهمی برداریم. البته ما در این زمینه از قبل عقب ماندگی های داشته ایم و داریم. متاسفانه هنوز شهرهای ما دارای کوچه های خاکی هستند و این زیبنده نیست.

ما باید سعی کنیم وضعیت مبلمان شهری را در شهرها و روستا ها ساماندهی کنیم، بر همین اساس در سالهای اخیر از منابع عمومی، ارزش افزوده و آلایندگی اعتباری بالغ ۱۴۰۰میلیارد تومان  برای توسعه عمران شهری تخصیص داده شده است.

در نتیجه،سرانه فضای سبز شهری مااز ۵/۲ متر به حدود ۵/۴ متر به ازای هر نفر رسیده است و انتظار ما این است به ۷ متر برسد.

در روستاهای استان بوستان های امید را ایجاد کرده ایم.

گاز رسانی/ ۹۸ درصد شهرهای ما گازدارند

در حوزه گازرسانی در دولت یازدهم و دوازدهم جهش خوبی داشته ایم  و وضعیت پوشش شبکه گازرسانی از ۶۴درصد به ۹۸ درصد رسیده است. تنها خارگ است که بخاطر شرایط خاصش گاز ندارد و بیشتر مناطق شهری ما گاز دار شده اند. ۴۲درصد روستا های ما نیز گازکشی شده است.

راه/ ۵۰نقطه حادثه خیز راه های استان حذف شد

در حوزه راه استان ما وضعیت نسبتا مطلوبی دارد. همه می دانیم یکی از زیر ساخت های اصلی در توسعه راه است که دراستان به آن توجه شده است . خوشبختانه در استان بوشهر ۸ پروژه بزرگ راهی داریم. ما در سالهای اخیر بیش از۲۰۰ کیلومتر راه ساخته ایم و تحویل داده ایم. بزرگراه گناوه برازجان دیلم در حال اتمام است. بوشهر شیف گناوه باید توسعه یابد که در حال مطالعه است، راه دالکی کنار تخته پیشرفتش رضایت بخش نبوده ولی در تلاش هستیم تا سرعت کار افزایش یابد. در این دولت تعداد نقاط حادثه خیز را از ۷۰ نقطه را به ۲۰ نقطه کاهش داده ایم. همچنین ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی ساخت ایم. حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در راه روستایی هزینه کرده ایم.

آب/ دغدغه همه مسولین آب است

آب یکی از چالشی ترین موضوعات در توسعه استان بوشهر است که ذهن همه مسولین استان را مشغول خود کرده است. ما در سالهای اخیر ۴۷۰ میلیارد تومان برای تامین و توزیع آب اعتبار صرف کرده ایم.

در حال حاضر ۸۰درصد آب مورد نیاز استان بوشهر از خارج از استان تامین می شود که طولانی بودن و فرسودگی شبکه باعث هدر رفت ۳۰ درصد آن می شود. برای اینکار نیاز به نوسازی شبکه داریم.

در حال حاضر توسعه آبشیرین کن ها را در دست داریم و ساخت ۵ آبشیرین کار آغاز شده که دوتای آنها به بهره برداری رسیده. با افزایش سهم آبشیرین کن امیدواریم ظرفیتدسترسی به منابع پایدار آب استان را از ۸۰ درصد به زیر ۶۰ درصد و نهایت تا ۴۰ درصد کاهش دهیم. مادر استان بوشهر ۹۸درصد جمعیت شهری و ۹۱درصد روستایی بهره مند از آب هستند. در حوزه روستایی نیز ضریب برخورداری از شبکه آب ۹۱ درصد است. در حالیکه میانگین کشوری ۷۱درصد است.

کشاورزی/شبکه های نوین آبیاری را توسعه می دهیم

ما استانی هستیم با اقلیمی خاص و البته با محدودیت منابع آبی برای همین در حوزه کشاورزی رویکرد ما اجرای شبکه های نوین آبیاری است. راندمان آب در استان در استان بوشهر زیر ۴۰ درصد است و اگر شبکه های نوین آبیاری را در استان توسعه بدهیم می توانیم آن را به بالای ۷۰درصد برسانیم. با توجه به اینکه معیشت بیش از ۲۰ درصد مردم استان بوشهر در بخش کشاورزی است باید تلاش کنیم از این ظرفیت استفاده کنیمدر حال حاضر کمتر از ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مجهز به شبکه های آبیاری هست ولی امیدواریم تا این شاخص را حداقل به ۸۰ هزار هکتار در اوایل سال ۱۳۹۸ برسانیم.

در بخش گلخانه ای ما پتانسیل خوبی داریم  و در حال حاضر ۱۵۰هکتار کشت گلخانه ای در استان بوشهر داریم. دراین زمینه تسهیلات با بهره کم در اختیار متقاضیان قرار داده ایم.

آبزی پروری/

در پرورش میگوی استان بوشهر ما در حال افزایش ۳۵۰۰ هکتاری در پرورش میگو هستیم. در حال حاضر ۳تن در هر هکتار را میگو برداشت می کنیم که امیدواریم این آمار به ۸ تن در هکتار برسد. پرورش ماهی در قفس هم اعتباری خوبی برای آن تخصیص داده ایم.

 

 

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر