شما اینجا هستید

ادیان گردی » فوتبالی از جنس ماسه
گروه : ادیان گردی

صدای بندر- اسماعیل کشتکار: شاید یک دهه بیشتر از عمر فوتبال ساحلی در کشور ما نگذرد و واردکنندگان این رشته شاید فکر این را نمی کردند که در یک مدت زمان نه چندان بلند این رشته ورزشی طرفداران زیادی پیدا کند.
در ابتدا اینگونه گمانه زنی می شد که این ورزش فقط در شهرهای بندری و ساحلی جواب می دهد ولی پس از مدتی تمامی شهرهای کشور از شمال تا جنوب و حتی در شهرهایی که در دل کویر و کوه قرار دارند صاحب تیم شدند و در حال حاضر جزء بهترین های فوتبال ساحلی ایران هستند.
استان بوشهر نیز در رشته فوتبال ساحلی چون دیگر رشته های ورزشی مستعد و توانا نشان داد و با حضور قدرتمند دریانوردان بوشهر در لیگ برتر مردان و همچنین حضور موفق حرم گناوه در لیگ برتر بانوان خود را به رخ دیگر استانها کشید.
بدون شک قطب اول فوتبال ساحلی در استان و یکی از قطب های کشور در این ورزش بندرگناوه است، بندری که طی چند سال اخیر شاهد موفقیت های نمایندگانش در سطوح مختلف کشوری بوده ایم و همواره با فوتبال ساحلی در دو بخش مردان و بانوان در سطح کشوری خود را نشان داده است.
استارت فوتبال ساحلی در گناوه با تیم بانوان حرم زده شد شاید در آن روز هنوز نام فوتبال ساحلی به گوش خیلی ها بیگانه بود و توجه ای به این رشته نمی شد ولی علاقه و پشتکار کسانی که می خواستند با این رشته ورزشی بزرگی کنند برای ادامه این ورزش کافی بود تا امروز این رشته را به جایی برسانند که در ورزشگاهها با تماشاگران و هواداران فراوانش موردتوجه قرار گیرد.
تیم فوتبال ساحلی حرم درلیگ برتر بانوان کشور چند سالی است که نام گناوه و استان را بعنوان یکی از طلایه داران این رشته ورزشی در ایران بر سر زبانها انداخته است و توانست علیرغم تمامی بی توجهی هایی که به این باشگاه و این رشته شده است دو بار در سالهای ۸۸ و ۹۲ مقام سوم لیگ برتر را با بازیکنان و کادرفنی تمام بومی بدست آورد که در جای خود افتخار بسیار بزرگ و ارزشمندی برای استان و شهر گناوه می باشد.
بندرگناوه فوتبال ساحلی مردان را با موج گناوه آغاز کرد در ابتدا موج از لیگ یک کشور شروع کرد ولی نتوانست به لیگ برتر راه پیدا کند ولی مدیران این تیم چاره رسیدن به لیگ برتر را در خرید امتیاز دیدند و موج اینگونه به لیگ برتر راه یافت ولی کم تجربگی موج باعث شد که این تیم در لیگ برتر دوام نیاورد و دوباره به لیگ یک بازگشت ولی آنچه که بیش از همه در تیم های ساحلی گناوه مشخص است مشکلات مالی است که نمی گذارد نتیجه گیری مناسب صورت گیرد و اگر توجه بیشتری به این رشته در بندرگناوه شود استعدادهای فراوانی وجود دارد که می توانند به دروازه های تیم ملی برسند همانطور که در رده سنی جوانان موج توانست چند بازیکن را به اردوی تیم ملی بفرستد.
در رده سنس جوانان نیز موج حرف های زیادی برای گفتن دارد و در سال ۹۲ موجی ها توانستند مقام سوم جوانان کشور را بدست آورند تا بار دیگر وجود استعدادهای درخشان در گناوه به اثبات برسد.
دیگر تیم فوتبال ساحلی در گناوه شاهین است که با قهرمانی در استان راهی مسابقات زیرگروه بزرگسالان کشور شد و با گرفتن میزبانی این مسابقات در گروه سه توانست با انجام بازیهای درخشان به همراه نماینده چابهار راهی مرحله بعد مسابقات شود و اگر همت کنند می توانند خود را به لیگ یک کشور برسانند و استان و شهر گناوه را صاحب دو نماینده در لیگ یک کنند.
با این تفاصیل گناوه دارای چهار نماینده در سطح کشور است و قطب فوتبال ساحلی استان به حساب می آید ومی بایست که در این رشته ورزشی توجه خاصی به این شهر شود چرا که در یک سال دو مقام سومی در کشور بوسیله بانوان حرم و جوانان موج افتخاری بزرگ برای ورزش استان به حساب می آید.
مسئولین استانی می بایستی بانوان حرم را تحت پوشش پارس جنوبی قرار دهند تا تک نماینده استان در لیگ برتر فوتبال ساحلی بتواند بیش از پیش افتخارآفرینی کند.
بندرگناوه دارای یک ورزشگاه ساحلی بسیار زیباست که جز بهترین ورزشگاههای ساحلی ایران است و با چشم انداز زیبا در ساحل دریا چشم هر تماشاگری را نوازش می دهد.
این شهر با این استعدادهای ناب و با این ورزشگاه زیبا می تواند در ایران بزرگی کند ولی این بزرگی احتیاج به حمایت مسئولین دارد.

عباس راستیان سرمربی شاهین گناوه
-با توجه به سرمایه گذاری که تیمهای حاضر در این گروه انجام داده بودند کیفیت بازیها خوب بود و نشان از توجه ویژه تیمها به فوتبال ساحلی می باشد.
۲-در جلسه ای که به زودی متشکل از کادر فنی و بازیکنان برگزار می کنیم برنامه ریزی برای شرکت در مرحله دوم مسابقات را مشخص می کنیم.
۳-با توجه به اینکه شناختی از کیفیت تیمهای دو گروه دیگر نداریم پیش بینی صعود به لیگ یک سخت می باشد ولی در حال رایزنی برای کسب اطلاعات از تیمهای دو گروه دیگر می باشیم. و تمام تلاش کادر و بازیکنان صعود به لیگ یک می باشد. که امیدواریم به امیدخدا به این دست یابیم.
۴-از لحاظ فکری و معنوی بسیاری از عزیزان از جمله آقای حاج رحمان عمادی که در هر لحظه همراه و یار ما جهت آماده سازی زمین و اسکان تیمها و همچنین برگزاری بازیها بودند. آقایان احمد زیارتی و سیدباقر اسدی زاده نیز همکاری خوبی با ما داشتند و همچنین آقایان نادر پهلوان زاده و سلیمان نظام پور از اعضای شورای شهر با ما همکاری خوبی داشتند و آقای مسعودنیا معاون فرمانداری نیز کمال همکاری را با ما داشتند. ضمنا سرکار خانم بهمنیاری سرمربی تیم بانوان حرم گناوه نیز در این مدت کمال همکاری را با ما داشتند که از همه عزیزان کمال تشکر را داریم. ولی از لحاظ مالی تا کنون هیچ کمکی به ما نشده و همه هزینه ها به دوش خودمان بوده.
۵-به نظر بنده این مسئله به نگاه مسئولین و دست اندرکاران استان و شهرستان به ورزش و به خصوص فوتبال ساحلی بر می گردد. شما بندر چابهار را در نظر بگیرید که در مقابل شهر ما از لحاظ اقتصادی سابقه چندانی ندارد و حدودا دو سالی است که در جهت جذب توریست و تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی و گردشگری تلاش می کند در حالی که بندر گناوه با قدمت زیاد در کل ایران زبانزد همگان از لحاظ اقتصادی و گردشگری می باشد. حالا مسئولین چابهار یکی از سرمایه گذارهای خود را در فوتبال ساحلی انجام داده اند. نمونه بارز آن قرارداد با آقای محمود ایوبی اسبق تیم ملی جهت ارتقاء سطح فوتبال ساحلی این شهرو شناخت استعدادهای این شهر در رده های پایه می باشد. که هم نگاه اقتصادی و هم ورزشی مسئولین این شهر را نشان می دهد. ولی متاسفانه شهر ما با این همه امکانات و استعداد جهت رشد در فوتبال ساحلی موردتوجه قرار نمی گیرد.
۶-به نظر بنده ما امکانات و زمینه رشد در فوتبال ساحلی را دارا می باشیم استعداد به خودی خود شکوفا نمی شود بایستی با کار و تلاش نسبت به شناخت استعدادها و پرورش آنها زمینه رشد این ورزش را فراهم کنیم. وقتی تیم بانوان حرم شهر ما در سطح اول کشور مطرح می باشد این نشان از وجود استعداد در این شهر می باشد فقط همت و تلاش و حمایت مسئولین را می طلبد.
۷-در پایان از همه عزیزانی که در این دوره از بازیها یار و همراه ما بودند به خصوص تماشاگران عزیز کمال تشکر را دارم و دست همه عزیزان را به گرمی می فشارم.
معصومه بهمنیاری سرمربی حرم گناوه
۱-معصومه بهمنیاری- فوق لیسانس فیزلوژی ورزشی- دارای مدرک پیشرفته فوتبال ساحلی فرهنگی.
۲-سال ۸۸ فدارسیون برای اولین بار یک دوره توجیهی مربیگری فوتبال ساحلی برگزار کرد و سهمیه هر استان یک نفر بود هیات فوتبال استان بنده را چون بعنوان مربی برتر و فعال فوتبال در آن سال شناخته شده بودن به فدارسیون برای حضور در کلاس معرفی کرد. کمیته فوتبال ساحلی همان سال از ما خواست که در مسابقات قهرمانی کشور که برای اولین بار برگزار می شد تیم بدهیم. با دردسرهای فراوان(که هیچ باشگاهی در گناوه حاضر نبود بانوان را تحت پوشش قرار بدهد) بالاخره در لحظات آخر جناب آقای کاظمی مدیرعامل وقت و موسس باشگاه حرم گناوه موافقت کردند که به اسم این باشگاه در مسابقات شرکت کنیم. چون اجبار شده بودیم از طرف فدارسیون که حتما زیر نظر باشگاه در مسابقات باشیم.
۳-پنج سال از تاسیس تیم فوتبال ساحلی بانوان حرم می گذرد. دو سال اول ۸۸ و ۸۹ به صورت قهرمانی کشور برگزار گردید و سه سال است که به صورت لیگ برتر برگزار می شود. و هر پنج دوره توانسته ایم خود را در لیگ تثبیت کنیم. البته ناگفته نماند تیم شاهین بوشهر نیز از سال اول در مسابقات بود ولی به لیگ پایین تر سقوط کرد و دیگر موفق نشد به لیگ برتر بازگردد.
۴-سال اول و امسال مقام سوم را کسب کردیم و سه سال دیگر هم چهارم و پنجم بوده ایم.
۵-متاسفانه عملکرد مسئولین استان ما در همه ی ارگان ها آنقدر ضعیف می باشد که حرفی در مورد آنها برای گفتن نمی ماند. مسئولین مرکز استان(اداره کل ورزش و جوانان) که ….. نگر هستند فقط تیم های مرکز استان را می بینند. شهرستان هم که توانی برای انجام کار و توجه ندارند.
۶-صد در صد. همین امسال ما اگر به دلیل یک سری مشکلات، دو بازیکن اصلی خود را در اختیار داشتیم بدون شک می توانستیم قهرمان این دوره از مسابقات باشیم(کاپیتان و دروزاه بان).
۷-اولین مورد که خیلی مهم می باشد و انگیزه را در تیم بالا می برد ساپورت مالی باشگاه و حمایت می باشد- تمرینات مستمر و بخصوص بدنسازی خوب و به موقع.
۸-امسال مسابقات واقعا سخت و نفس گیر بود و همه ی تیم ها برای کسب مقام می جنگیدند، در دور اول که ما در گروه سختی قرار گرفته بودیم در گروهی که بندرعباس قهرمان ۳ دوره، گیلان نایب قهرمان دو دوره و تیم هشتگرد تهران و ما حضور داشتیم و به میزبانی گیلان بود که گیلان را در خانه خودش شکست دادیم و به دور دوم صعود کردیم، دور دوم هم که دیگر چهارتیم برتر بودند و همه قوی و بازی ها واقعا عالی و دیدنی بود.
۱۰-خوشبختانه دختران ما هم استعداد این رشته را دارند و هم علاقه ی وافری به این رشته پیدا کردند و جذابیت بیشتری در این رشته نسبت به فوتسال و فوتبال می بینند.
۱۱-اوایل کار چرا مشکلات زیادی برای آمدن بچه ها به تمرین داشتیم و سخت گیری های زیادی در این زمینه دیده می شد ولی خوشبختانه با عملکرد خوب ما هم از نظر کاری و هم از نظر رفتاری شرایط خیلی تعییر کرده و خود خانواده ها استقبال می کنند.
۱۲-فضای ورزش تغییر کرده است ولی متاسفانه شخص بنده و بازیکنان من مورد بی مهری زیادی از طرف مسئولین ورزش شهرستان قرار گرفتند قبل از مسابقات در شرایط سختی که من و تیم من نیاز به آرامش و امکانات داشت در گرمای مرداد و شهریور حتی یک جلسه سالن هم که در اختیار ما بود از ما گرفتند و اعلام کردند فوتبال(فوتسال) بانوان حق ورود به سالن را ندارد زیرا سالن را خراب می کنند در حالی که همه ی سالن را در اختیار دبیرستان پسرانه برای رشته فوتسال قرار دادند.
۱۳-اگر این کار انجام شود تحول بزرگی در فوتبال ساحلی باشگاه ما بوجود می آیدو من از کسانی که دست در این کار دارند تقاضا دارم با توجه به سنگین نبودن هزینه های ما در مقابل تیم های دیگر این امکان را بوجود بیاورند که بتوانیم از حمایت این ارگان بهره مند شویم.
۱۴-با توجه به شرایط اکنون باشگاه و بلاتکلیفی که در مورد مسائل مالی می باشد فعلا هیچ برنامه ای نمی توانیم داشته باشیم. فدارسیون نیز برنامه بازیها را امسال جلوتر انداخته و به مرداد ماه آورده است. تیمهای دیگر هزینه های زیادی کرده اند و بازیکنان خوبی ا در اختیار گرفته اند ولی ما هنوز شرمنده همین بازیکنان هستیم.
۱۵-متاسفانه درددل ما زیاد و گوش شنوا هم کم. باز هم امیدوارم که روزنه ای بتوانیم پیدا کنیم برای امید به آینده، و با تشکر از شما که یاد باشگاه فوتبال ساحلی بانوان حرم بودید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر