شما اینجا هستید

اخبار » بزرگترین اجتماع عاشورایی استان بوشهر را بر هم نزنید!

قابل توجه مسئولین شهرگناوه
بزرگترین اجتماع عاشورایی استان بوشهر را بر هم نزنید!
خبر بندر؛محمد مظفری:اجتماع عصر عاشورای شهر گناوه که هرساله و با حضور مردم سوگوار و دستجات عزاداری این بندر برگزار می شود بیش از دویست سال است که در گناوه برگزار می شود.در این اجتماع بزرگ که آن را می توان بزرگترین اجتماع عاشورایی استان بوشهر و یکی از بزرگترین مراسم عاشورایی سطح کشور معرفی نمود،در بین مردم گناوه از اهمیت خاصی برخوردار است. و هر گناوه ای در هر کجای ایران باشد خود رادر روز عاشورا به گناوه می رساند تا به همراه خانواده و دوستان دراین رویداد مذهبی شرکت نماید. حضور دستجات عزاداری از محلات مختلف دراین رویداد و حضور مردم روستاهای اطراف و شهرهای مجاور هم بر عظمت برگزاری آن می افزاید. این رسم دیرین مذهبی که اکنون به عنوان یک مراسم خاص با قدمت نزدیک به دویست سال در گناوه برگزار می شود را می توان به عنوان یک میراث معنوی ثبت ملی نمود که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته است..
متاسفانه طی دوسال گذشته زمزمه هایی برای برهم زدن این آیین مذهبی دیرین در شهر گناوه توسط مسئولین سازمان های مذهبی شنیده می شود که گویا امسال خیلی شدیدتر نیز گردیده است و در جلسه مسولین انتظامی و سازمان تبلیغات گناوه با مسولین هیئت های مذهبی به آنها ابلاغ شده و پیشنهاد شده تا مراسم عصر عاشورای امسال کنار دریا و خیابان ساحلی در کنار شهدای گمنام برگزار شود!
پیشنهادی که در صورت اصرار در انجام آن می تواند زمینه از بین رفتن و فراموشی کامل بزرگترین آیین مذهبی شهر گناوه را تا چند سال آینده باشد. دقیقا همان کاری که مسئولین وقت سازمان تبلیغات گناوه بر سر مراسم عصر تاسوعای حسینی در گناوه آوردند!
مراسم عصر تاسوعایی که قدمت چند دهه ای داشت و در میدان مرکزی شهر گناوه برگزار می شد و با جابجا کردن آن توسط مسولین وقت سازمان تبلیغات گناوه، دیگر شاهد برگزاری آن در هیچ نقطه ای از شهر گناوه نیستیم تا درعصر تاسوعا، هیچ صدایی در میدان مرکزی شهر گناوه شنیده نشود!
دوستان مسئولی که چند صباحی مهمان مردم مذهبی گناوه هستند باید بدانند که آیین های مذهبی این شهر با تکیه بر عقلانیت، خرد جمعی و بر اساس رسوم دیرین مردم این دیار انتخاب شده که اجتماع بزرگ عاشورایی عصر عاشورا و حضور هیئات مذهبی در کنار امام زاده سلیمان بن علی و گلزار شهدای شهر گناوه یکی از آنهاست. پس قبل از هر کاری که منجر به خسران اجتماعی و مذهبی در این درالعباده شود به همه جوانب آن فکر کنید.


تصاویر از گناوه۲۴

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر