شما اینجا هستید

اخبار » نگاهی ویژه به وضعیت ساختار و رونق بازار بندرریگ

خبر بندر: زینب یوسفی-بوشهر،با بازنگری در روند دوران‌ها، بازار همواره محل خرید و فروش و اجتماع عموم مردم بوده است.

واژه “بازار” در زبان فارسی باستان و فارسی میانه آمده است و تا کنون نیز در زبان مردم امروزه با همان معنا بکار می‌رود.

بازار و مسجد دو رکن اصلی اجتماع جوامع اسلامی هستند.

در بازارها و مساجد به جدیدترین اتفاقات و مسائل روز جامعه از قبیل: مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره توجه می‌شود.

براستی بازار؛ قلب تپنده‌ی یک جامعه است.

معماری بازارها نقش مهمی در بررسی رونق تجاری، گردشگری، فرهنگی،سیاسی و تاریخی شهر دارد. در ایران بازارها را در مسیر راه ورودی و میدان اصلی شهر بنا می‌کردند. این کار علاوه بر تامین اقلام مورد نیاز شهروندان؛ مسافران و گردشگرانی که از آن منطقه عبور می‌کردند نیز می‌توانستند براحتی اقلام مورد نیاز خود را خریداری نمایند. این امر، باعث رونق کسب و کار بازاریان و تحول اقتصاد شهر می‌شد.

در کنار مغازه‌داران دست‌فروش‌ها و بازارهای هفتگی نیز نقش مهمی در پویایی اقتصاد شهر دارند. به گونه‌ای که تولیدکنندگان کوچک مثل تولیدکنندگان صنایع دستی کوچک و روستاییان می‌توانند به راحتی و بدون واسطه فرآورده‌های خود را عرضه کنند و صنعت خود اشتغالی نیز رونق یابد.

اکنون با توجه به نکات یاد شده به بررسی وضعیت بازار بندرریگ پرداخته می‌شود‌‌:

یکی از مشکلات عمده بندرریگ، پراکندگی بازار و  عدم وجود بازار منسجم است.

با توجه به تحقیق و بررسی انجام شده این نتیجه حاصل شد که اگر به ساختار زیربنایی و بنیادین بازار توجه شود، می‌توان بسیاری از مشکلات بازار را حل کرد.

در بندرریگ محل بازار قدیم یک جا است، محل بازار هفتگی یک جا، و پاساژ در محلی دیگر واقع شده است.

با توجه به مشکلات گذشته، وضعیت حال و پیش بینی وضعیت آینده‌ی شهر، جهت رونق و بهبود وضعیت بازار پیشنهاد می‌شود که:

بازار قدیم در همان محل و با همان ساختار بماند. چون به گونه‌ای نماد قدمت، فرهنگ و تاریخ شهر است.

در مورد محل کنونی بازار هفتگی همانطور که در گذشته نیز بارها عنوان شده این محل، مکان مناسبی برای بازار هفتگی نیست. و احتمال دارد برای ساکنان اهالی محل نیز مشکلاتی بوجود آورد. پس با توجه به اینکه پاساژ میرمهنا در میدان ورودی شهر بنا شده، زمین‌های حاشیه‌ی خیابان و اطراف این پاساژ می‌تواند محل مناسبی برای ایجاد بازار هفتگی، بازار دست‌فروش‌ها و یا احداث مغازه‌های ثابت گردد.

این عمل باعث می‌شود تا بازار شهر تنفس یا جان تازه‌ای به خود بگیرد.چون:

۱) در حال حاضر روزهای یکشنبه که بازار هفتگی جریان دارد عملا پاساژ و بازار قدیم تعطیل می‌گردد.

۲) مردم شهر به اندازه‌ی نیاز یک هفته خود از بازار هفتگی خرید می‌کنند و در روزهای دیگر هفته نیازی به خرید ندارند. در واقع می‌توان گفت اکثر مغازه‌های شهر در روزهای دیگر هفته به نوعی دچار رکود می‌شوند.

۳) محل کنونی یکشنبه بازار برای مسافرانی که از خارج شهر وارد می‌شوند ناشناخته است. در واقع افرادی که وارد شهر می‌شوند با بازاری سرد و بی‌روح رو به رو هستند، بنابراین تمایل به خرید از این محل را از دست می‌دهند.

۴) در حالی که اگر بازار هفتگی به سمت میدان ورودی شهر و اطراف پاساژ هدایت شود هر تازه واردی با شهری پرجنب و جوش و سرزنده رو به رو می‌شود و شوق خرید پیدا میکند. و به نوعی تبلیغ برای رونق شهر در سطح گسترده هست. همچنین باعث رونق پاساژها می‌گردد. و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می‌شود.

۵) با نگاه ویژه تاجران، مسئولان و مردم می‌توان به بازار شهر رونق بخشید و با تبلیغات گسترده بازار را معرفی کرد و جان تازه‌ای به زندگی معیشتی، فرهنگی و اجتماعی مردم داد.

پس به عبارت دیگر بازار از میدان ورودی شهر شروع و به سمت شهر هدایت شود. این امر قطعا باعث پویایی بازار و رونق صادرات و واردات می‌شود.

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر