شما اینجا هستید

اخبار » آیین «سر صفری» در گناوه برگزار شد

خبر بندر: مراسم «سرصفری» ویژه آخرین روز ماه صفر و تجلیل از چهار پیر غلام اهل بیت به همت هیئت متوسلین حضرت زینب کبری(س) کوی عبدامام گناوه برگزار شد.

به گزارش  خبر بندر؛ همزمان با آخرین روز ماه صفر و پس از دو ماه عزاداری و سوگواری عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) آیین سنتی «سر صفری» از مراسم های آیینی مذهبی این شهرستان که ویژه  آخر ماه صفر است به همت هیئت متوسلین حضرت زینب(س) کوی عبدامام گناوه عصر پنج شنبه  با حضور عزاداران برگزار شد.

در این مراسم  از حاج رضا برازجانی خادم حسینیه معتمدی، حاج سیدحسین موسوی نسب بانی حسینیه سید احمد، حاج غلامعلی درزاده از ذاکرین و چاوشی خوانان محله امام زاده و کربلایی ایرج کریمی نوحه خوان حسینیه عبدامامی به عنوان چهار نفر از پیرغلامان حسینی و مداحان  اهل بیت (ع) تجلیل شد.

محمد مظفری مسئول هیئت متوسلین حضرت زینب کبری(س) کوی عبدامام گناوه گفت: مراسم سر صفری از آیین‌های مذهبی است که در روز آخر ماه صفر همه ساله در شهرستان گناوه برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم «سر صفری» ریشه کهن در شهرستان گناوه دارد که در هر منطقه بنا به اعتقادات خود مردم  مراسمی را برای آخر ماه صفر اجرا می کنند.

محمد مظفری افزود: در بعضی از مناطق که به صفر درک معروف است با دود کردن اسفند در خانه‌ها و کوچه‌ها یا آتش درست کردن و گرداندن در خانه‌ها و کشتن مرغ برای خون‌ریزی با ماه صفر خداحافظی می‌کنند.

برنامه‌های مختلفی شامل به اهتزاز درآوردن پرچم متبرک بارگاه امام حسین (ع) در محل حسینیه حضرت زینب (س) کوی عبدامام، اجرای دسته موزیک و مداحان هیئت متوسلین زینب کبری (ع)، دمام و سینه‌زنی سنتی در این مراسم معنوی اجراشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر