شما اینجا هستید

اخبار » جمعیت استان بوشهر به یک میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسید

جمعیت استان بوشهر به یک میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسید/ افزایش ولادت

خبر بندر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: آخرین برآورد جمعیتی استان بوشهر تا پایان آذرماه سال جاری یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۳۳ نفر بوده است.

به گزارش خبر بندر به نقل از مهر  اسکندر پاسالار ظهر یکشنبه در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته ثبت احوال اظهار داشت: ۱۰۰ سال از حضور ثبت احوال در عرصه اداری کشور می‌گذرد که از قدیمی‌ترین نهادهای دولتی ایران است.

وی اضافه کرد: اولین قانون مرتبط با ثبت احوال در سال ۱۳۰۴ تصویب شد و مردم ملزم به گرفتن شناسنامه ایرانی شدند و در سال ۱۳۰۷ شکل قانونی یافت و علاوه بر صدور شناسنامه، فهرست مشمولان نظام وظیفه را تهیه می‌کرد و این موضوع باعث افزایش ثبت احوال شد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه ثبت احوال یک سازمان حاکمیتی است و از ارکان مهم حکومت است، خاطرنشان کرد: ثبت احوال در استان بوشهر در سال ۱۳۰۷ با صدور اولین شناسنامه به نام سید عبدالرسول کازرونی کار خود را آغاز کرد.

وی به فعالیت‌های ثبت احوال در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: ثبت احوال با تغییرات گسترده‌ای روبرو بوده است و از شکل سنتی اکنون بروز شده است و خدمات گسترده به صورت الکترونیک ارائه می‌شود.

پاسالار به انجام آرشیو الکترونیک اشاره کرد و افزود: بیش از یک میلیون و ۴۹۴ هزار سند در استان بوشهر آرشیو الکترونیکی شد که شامل اسناد ولادت و فوت بوده است.

وی با بیان اینکه امسال پایان زمان استفاده از خدمات کارت ملی قدیمی است، گفت: تاکنون ۷۲ درصد مردم استان بوشهر برای دریافت کارت هوشمند ملی درخواست داده‌اند و بخش اعظمی صادر شده و ۲۸ درصد مردم استان بوشهر هنوز اقدام به درخواست نکرده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر از تسهیل در ارائه کارت ملی هوشمند به همه مردم خبر داد و اضافه کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش داشته‌ایم دانش‌اموزان برای دریافت کارت ملی هوشمند نیازی به خروج از مدرسه نخواهند داشت.

وی از اعزام ایستگاه‌های سیار به روستاهای استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: نگاه ما این است که به افرادی که در روستاها هستند و امکان حضور در شهرها را ندارند، شرایط مناسب برای دریافت کارت ملی هوشمند فراهم شود.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به ثبت ۱۱۸ هزار و ۶۰۵ مورد ولادت طی پنج سال اخیر و روند افزایشی ولادت‌ها، اظهار داشت: طی این مدت ۲۳ هزار و ۷۰۷ مورد وفات نیز ثبت شده است.

پاسالار افزود: میانگین سنی پدرها در استان بوشهر ۳۳.۴ سال بوده است و میانگین سنی مادران ۲۹ سال بوده است. میانه سن فوتی‌ها در استان بوشهر در سال جاری ۷۰.۸ سال است.

وی با اشاره به کاهش میزان ازدواج‌ها در استان بوشهر به میزان ۴.۵ درصد، خاطرنشان کرد: در زمینه طلاق نیز شاهد کاهش ۱.۵ درصدی طلاق بوده‌ایم.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر میانگین سن ازدواج را برای مردها ۲۷.۷ سال و برای زن‌ها میانگین سنی ۲۴ سال بوده است. میانگین طلاق برای مردها ۳۵ سال و برای زن‌ها ۳۰ سال بوده است.

وی با بیان اینکه میانگین طول زندگی در زمان طلاق در استان بوشهر ۹ سال بوده است، افزود: آخرین برآورد جمعیتی استان بوشهر تا پایان آذرماه سال جاری یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۳۳ نفر بوده است که ۸۲۹ هزار و ۳۱۶ نفر جمعیت شهری و ۳۳۰ هزار و ۱۱۷ نفر روستایی هستند و ۶۱۴ هزار نفر مردم و ۵۴۴ هزار نفر زن هستند.

پاسالار ادامه داد: ۱۵ هزار و ۱۸ مورد ولادت در استان طی ۹ ماهه نخست سال ثبت شده است. در این مدت نرخ ولادت ۲۲.۲ در هزار است که به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۸ نفر پسر متولد شده است.

وی بیشترین ولادت ثبت شده را مربوط به شهرستان بوشهر و کمترین تولد را در دیلم عنوان کرد و افزود: بیشترین سن موالید مربوط به مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله بوده است و بیشترین باروری برای مادران ۲۸ ساله و پدران ۳۳ ساله بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به ثبت دو هزار و ۸۴۴ مورد وفات طی ۹ ماهه سال جاری در استان بوشهر، گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش داشته‌ایم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر