شما اینجا هستید

اخبار » سیر وحشی با نرخ پنج میلیون ریال در بازار گناوه عرضه شد


خبر بندر: سیر وحشی با نام محلی جیکه (jikeh) با قیمت هرکیلوگرم پنج میلیون ریال در بازار گناوه عرضه شد.

به گزارش خبر بندر به نقل ازایرنا، این گیاه خودرو که در اوایل زمستان در اراضی بیابانی و گندمزارهای استان های جنوبی بویژه بوشهر و خوزستان برداشت می شود، دارای ارزش غذایی فراوانی است و علاقمندان زیادی در این مناطق دارد.
نرخ این گیاه هم اینک در بازار گناوه بصورت دسته ای کوچک ۱۰۰ هزارریال و هر کیلوگرم آن تا پنج میلیون ریال به فروش می رسد.
این گیاه همانند سیر بودار و طعم دهنده بسیار خوبی است، خوشمزه و خوش طعم، قوی و طبع بسیار گرمی دارد.
جیکه تنها در سال های پرباران می روید و در ۲ سه سال اخیر بدلیل کم بارشی رویشی نداشته است.
برای تشخیص و برداشت این گیاه بدلیل مشابه بودن گیاهان دیگری که ظاهرشان شبیه به آن است سخت و وقت زیادی می گیرد و شناخت آن برای همه امکان پذیر نیست و متخصصان خود را می طلبد.
مردم این منطقه از این گیاه چندین نمونه در سفره غذایی خود استفاده می کنند که به عنوان سبزی، خام خوری با نان و دیگر غذاها، استفاده در ته دیگ به جای پیاز و قاطی کردن با پلو و گمنه ( للک غذای محلی) شبیه سبزی پلو است.
پخت نوعی نان محلی معروف به بلبل ( Babal) جیکه ای از دیگر استفاده های مردم این منطقه از این گیاه است که شهرت و آوازه زیادی دارد.
طرز پخت بلبل جیکه ای بدین صورت است که آن را خرد کرده و با مخلوط کردن با فلفل و ادویه جات در وسط ۲ نان ریخته و بعد آنها را می پزند و پس از چرب کردن با روغن مصرف می کنند.
جیکه بدون ساقه است و به صورت ۲ تا ۳ برگ باریک و بلند از خاک سر می زند و بطور معمول برگ های آن مواج است و صاف رشد نمی کند.
این گیاه بوی خاصی دارد و در محل اتصال آن به زمین، دارای پوسته سفید و نازکی است که برگ ها را محافظت می کند.
جیکه، ساقه ای نیزه مانند از دل خود بیرون می دهد که در پوسته کیسه مانند که مثل نوک نیزه و گنبدی شکل است، تخم های خود را نگه می دارد.
ملو و خشو دو نمونه از گیاه جیکه است که ملو بوی تند تری دارد و بر برگ های آن پرزهای نازکی است و خشو ( خوشو ) بهتر و قیمتی است.
مردم این منطقه و کارشناسان غذایی معتقدند این گیاه خواص و مزایای فراوانی برای انسان دارد.
دارابودن آهن و فولیک اسید، ایمن کردن و بهبود سیستم بدن در برابر بیماری ها، کاهش احتمال بروز بیماری قلبی، حفاظت از سلامت پوست و استخوان و بافت های نرم از عمده خواص این گیاه است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر