شما اینجا هستید

اخبار » همایش آیینی گره گشو در گناوه برگزار شد

خبر بندر: همایش آیینی گره گشو همزمان با سالروز فرخنده امام حسن مجتبی (ع) در گناوه به همت موسسه نیمدری سبز باحضور پرشور مردم برگزار شد.

به گزارش خبر بندر، معاون دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر در این آیین گفت: آیین و آداب و رسوم جامعه ایران به عنوان میراث ناملموس تمدن بزرگ کشور ثبت و به نسل های آینده منتقل می شود.
محمدمظفری با بیان اینکه استان بوشهر به عنوان خاستگاه آیین ها و مراسم در حوزه آیین های مذهبی تاریخچه بلندی دارد، گفت: یکی از آیین های مذهبی ماه مبارک رمضان آیین گره گشو است که در نقاط مختلف با نام های گریگشو، گرگشو، گرگعان، گرگعیان و گلی گشو نامیده می شود.
وی ادامه داد: آیین گره گشو از آیین های ویژه کودکان و نوجوانان است که در کوچه و معابر همزمان با میلاد امام حسن (ع) برگزار می شود.
وی اظهارداشت: این آیین به همت موسسه نیمدری سبز برای چهارمین سال متوالی باهدف معرفی این سنت دیرینه و دیگر آیین های مذهبی استان بوشهر برگزار می شود.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: در این همایش قطعاتی از آیین دم دم سحری، مناجات خوانی و دیگر رسوم فرهنگ ماه مبارک رمضان که از گذشتگان برجای مانده به اجرا در می آید.
وی یادآورشد: برپایی جشنواره غذاهای محلی و تقدیر از ۲۰ بانوی هنر توسط موسسه نیمدری سبز از برنامه های حاشیه ای این همایش است.
آیین سنتی ‘گره گشو ‘ در شب نیمه ماه مبارک رمضان با شور و نشاط خاصی پس از افطار انجام و تا پاسی از شب ادامه می یابد.
کلمه گره گشو تغییریافته از کلمه گره گشاست که مردم این منطقه معتقدند بخششی که در این شب صورت می گیرد باعث افزایش رزق و روزی و سلامتی آنان می شود.
با توجه به رفتار ومنش و ویژگی های امام حسن مجتبی (ع) در بخشندگی و تقسیم دارایی های خود به نیازمندان، مردم این دیار با برگزاری آیین های نمایشی مذهبی، ویژگی های برجسته این امام همام را با برپایی مراسم گره گشو درجامعه تداعی می کنند.
این آیین قدیمی که ریشه در فرهنگ این دیار دارد و ویژه کودکان و نوجوانان است، جالب و زیبایی خاص خود را دارد که به عنوان یک سنت اجتماعی در حفظ آن باید تلاش شود.
شرکت کنندگان در این برنامه ابتدا کیسه هایی که خانواده هایشان از قبل آماده کرده اند در دست می گیرند و سپس حرکت خود را بصورت گروهی با نشاط و شادمانی پس از افطار آغاز می کنند.
در ابتدای این آیین هر گروه یک نفر را به عنوان ‘ سالار ‘ که رهبری آنان را برعهده دارد انتخاب کرده و این نفر در هر خانه ای که می رسد اشعار خاصی سر می دهد و بچه ها نیز جواب می دهند.
رهبر گروه به در هر خانه ای که می رسد در آن را می کوبد و با صدای بلند اشعار ‘گره گشو ‘ سر می دهد و بچه ها جواب می دهند ‘ سرته بشو پی آردشو’ و این جمله را آن قدر تکرار می کنند که صاحب خانه در را بگشاید.
مردم روزه دار بعد از شنیدن صدای نواخته شدن در خانه‌های خود و آوازهای کودکان و نوجوانان به کنار خانه ها می آیند و در کیسه هایشان تنقلاتی نظیر شیرینی، گندم برشته، تخم هندوانه بو داده، نخودچی، بادام، کشمش، شیرینی، زولبیا و بامیه می ریزند تا به سهم خود به آنان ارج نهاده و بتوانند گرهی از مشکلاتشان را که نیازمند هستند، باز کنند.
وقتی اهالی هر خانه به بچه ها هدیه دادند اشعاری تشکری با مضمون ‘ خونه گچی، پر همه چی ‘ می خوانند و اگر خانواده ای در را بر روی آنان باز نکردند شعار ‘ خونه شلی، هیچ توش نبی’ و خونه گدا ، هیچ ندا ‘ سر می دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر