شما اینجا هستید

اخبار » استاندار بوشهر: پیشنهاد محیط زیست برای تقسیم عوارض آلایندگی پارس جنوبی ظلم به مردم این استان است
گروه : اخبار

استاندار بوشهر: پیشنهاد محیط زیست برای تقسیم عوارض آلایندگی پارس جنوبی ظلم به مردم این استان  است

خبر بندر: استاندار بوشهر گفت: پیشنهاد سازمان محیط زیست برای تقسیم عوارض آلایندگی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی و نحوه درصد بندی آن برای مناطقی از استان های فارس و هرمزگان ظلمی آشکار به مردم این استان است.

به گزارش خبر بندر، عبدالکریم گراوند در نشست شورای پدافند غیرعامل استان بوشهر افزود: براساس پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست عوارض آلایندگی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی که مردم شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر میزبان آن هستند برای شهرستان های لامرد و مهر استان فارس ۲۸درصد و  پارسیان استان هرمزگان ۲۲ درصد در نظر گرفته شده این در حالی است که ۱۶ هزار هکتار از محدوده این منطقه ویژه در شهرستان کنگان استان بوشهر واقع شده  که براساس این پیشنهاد هیچ سهمی از حق آلایندگی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین طبق پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست سهم حق آلایندگی برای مردم عسلویه که زیر فلرهای (مشعل های) پارس جنوبی زندگی می کنند  36درصد و شهرستان جم استان بوشهر ۱۴ درصد است که  در صورت تصویب این پیشنهاد فاجعه و آبروریزی برای نظام است.

استاندار بوشهر ادامه داد: آیا آلودگی پارس جنوبی به شهرستان های لامرد و مهر فارس که با وجود رشته کوهی به ارتفاع بیش از یکهزار متر از سطح دریا و فاصله ۸۰ کیلومتر در بالا دست این منطقه صنعتی قرار دارد، نفوذ می کند اما برای شهرستان کنگان که چند فاز از طرح توسعه میدان میدان گازی پارس جنوبی و چندین پتروشیمی درمحدوده این شهرستان اجرا و در حال بهره برداری است آلودگی ندارد؟  آیا شهرستان های دیر و دشتی استان بوشهر که در فاصله ناچیزی از این تاسیسات قرار دارند از آلاینده های آن رنج نمی برند ولی شهرستان های  لامرد، مهر و پارسیان که در دور دست های این منطقه صنعتی هستند از آلاینده ها  آسیب می بینند؟

گراوند اظهارداشت: این پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست برای تقسیم حق آلایندگی پارس جنوبی در شرایطی که مردم کنگان زیر فلر هستند اما سهمی از اعتبارات این عوارض به آنها تعلق نمی گیرد، بسیار شرم آور است و در صورت تصویب آن نهایت پیشتازی و ارجحیت لابی گری بر قانون و عدالت در این ممکلت را نشان خواهد داد.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات زیست محیطی شهری که می توانیم مردم را از عسلویه و نخل تقی به آن جا به جا کنیم چاه مبارک است چطور براساس این پیشنهاد محیط زیست برای پارسیان هرمزگان که ده ها کیلومتر دور تر از چاه مبارک است حق آلایندگی تعریف شده اما برای کنگان، دیر و دشتی که فاصله چندانی با تاسیسات پارس جنوبی ندارند ضریبی در نظر گرفته نمی شود؟

استاندار بوشهر از بزرگان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های امنیتی این استان خواست تا موضوع  عوارض آلایندگی را انعکاس دهند.

گراوند گفت: این پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست برای تقسیم حق آلایندگی پارس جنوبی در شرایطی ارائه شده که اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نامه ای  اعلام کرده که این پیشنهاد سازمان محیط زیست  هیچ مستند علمی ندارد و ما هم می گوییم اگر مستند علمی و بررسی عالمانه انجام شود ما تابع قانون هستیم اما تابع لابی گری نیستیم.

وی یادآور شد: این ظلم آشکار در حق مردم بوشهر است که سهم مردم عسلویه ازعوارض آلایندگی ۳۶ درصد اما برای شهرستان هایی با ۸۰ کیلومتر مسافت و موانعی به ارتفاع یکهزار متر ۲۸ درصد پیش بینی شود.

استاندار بوشهر  از رئیس جمهوری خواست در این شرایط که استان بوشهر درفضایی آرام در خدمت نظام و انقلاب است و منابع آن هم در خدمت کشور است کاری انجام نشود که از نظر افکار عمومی بوشهر قابل بخشودن نباشد.

وی تاکید کرد: رئیس جمهوری و دولتمردان باید پاسخگوی مردم کنگان و دیر باشند و درخواست دارم ازاین بحث جلوگیری شود و این قضیه در حد پیشنهاد باقی بماند.

گراوند ادامه داد: امروز وقتی نامه سازمان محیط زیست را دیدم خجالت کشیدم که کارمند نظامی هستم که برپایه انصاف و عدالت است اما بی عدالت ترین رفتارها در حق مردم استان بوشهر پیشنهاد می شود.

وی یادآورشد: امیدوارم  نمایندگان و بزرگان استان بوشهر برای دفاع از حق مردم این استان در مورد  اعتبارات عوارض آلایندگی تلاش لازم را داشته باشند زیرا این کار تعرض به حق مردم استان است.

گراوند، به سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآورشد که مردم استان بوشهر اجازه نمی دهند این خیانت و تبعیض آشکار و روشن در حق آنان انجام شود.

وی افزود: این پیشنهاد با ذات جمهوری اسلامی همخوانی ندارد در نظامی که افتخار ما این است بالای سرمان پرچم لااله الا الله محمد رسول الله داریم یک رفتاری که کاملا ضد عدالت و منافع مردم باشد، انجام دهیم، می تواند باعث نگرانی و دلخوری جدی آنان شود.

استاندار بوشهر گفت: جزء ۳ تبصره ب ماده ۵۶قانون برنامه می گوید “جایی که صنعتی وجود دارد و این صنعت آلودگی ایجاد می کند با مسئولیت سازمان برنامه عوارض آلایندگی آن صنعت میان  شهرستان های متاثر توزیع می شود”.

وی اضافه کرد: محدوده تاسیسات  پارس جنوبی 30 هزار هکتار  است که ۱۴هزار هکتار آن در شهرستان عسلویه و ۱۶هزار هکتار مربوط به کنگان است.

استاندار بوشهر درباره  رزمایش پرتوی خلیج فارس در بوشهر گفت: برگزاری این رزمایش ها فرصتی برای شناخت توانمندی ها و نقاط ضعف دستگاه های اجرایی در شرایط خاص است.

وی بیان کرد: این رزمایش نشان داد که باید زیرساخت های لازم برای شرایط بحران در استان فراهم شود.

گراوند بر ضرورت تامین امکانات تخصصی و تکمیل اورژانس هسته ای بوشهر تاکید کرد./ ایرنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر