شما اینجا هستید

اخبار » نمایشگاه پاییزه انتظار بوشهری‌ها را برآورده نکرد+تصاویر
گروه : اخبار , ویژه

خبر بندر: خانواده هایی که چندان دست پر از نمایشگاه پاییزه بوشهر خارج نمی شوند و مواد غذایی مثل ذرت غنی شده یا شیرینی سوغات استان های دیگر بیشتر از کیف و کفش و دفتر در دست شان دیده می شود، نشان می دهد نمایشگاه پاییزه بوشهر نتوانسته رضایت شهروندان را جلب کند.

نمایشگاه پاییزه بوشهر از جمعه گذشته در محل دائمی نمایشگاههای استان آغاز شده و تا ۲۹ شهریورماه ادامه دارد. مسئولان هدف این نمایشگاه را عرضه مستقیم پوشاک، نوشت افزار و اقلام مورد نیاز با تخفیف های ۱۵ تا ۲۵ درصدی نسبت به بازار اعلام کرده اند.

ازدحام در اطراف غرفه بازرسی نمایشگاه

با ورود به سالن اصلی نمایشگاه بوشهر، غرفه ورودی که مربوط به بازرسی و نظارت اتاق اصناف می باشد، برخی حاضران اطراف آن را احاطه کرده بودند. شاید در ابتدا تصور می شد درخصوص اعلام گزارش تخلف غرفه ها می باشد، اما با نزدیک شدن به غرفه که فقط یک نفر روی صندلی های آن نشسته بود، مشخص شد پخش بازی پرسپولیس- نفت آبادان از تلویزیون نصب شده در غرفه، باعث حضور علاقمندان پیرامون آن شده است.

راهروهای تفکیک نشده و سردرگمی مراجعان

اگرچه برخلاف برخی نمایشگاهها که غرفه ها در سالن های مجاور و حتی چادرهای اطراف نمایشگاه بوشهر برپا می شود، نمایشگاه پاییزه صرفا در سالن اصلی خلاصه شده بود، ولی همین راهروها نیز بصورت مناسب تفکیک نشده بود.

یکی از مراجعان در این خصوص به خبرنگار «خلیج فارس» گفت: برای پیدا کردن خرید یک دفترچه، باید تمام مسیر راهروها را راه بروی، درحالی که بهتر بود راهروها به شکلی تفکیک می شد که نوشت افزار، دفتر دانش آموزی و کیف و کفش مشخص باشد. در این شرایط برای اینکه همه کالاهای موجود را دید و مقایسه کرد، ناگزیر به طی کردن همه راهروها است. 

به گفته وی، همچنین کالاهای مختلف در نمایشگاه، به شکل متوازن و متعادل، ارائه نشده، مثلا ۱۰ غرفه خشکبار و خوراکی وجود دارد اما تعداد غرفه‌ های فروش دفتر و نوشت افزار، محدود است و همین باعث می شود خرید خوراکی بیشتر از لوازم التحریر باشد.

درج نشدن قیمت روی اغلب کالاها

طی گشت و گذار در نمایشگاه پاییزه بوشهر، نبود قیمت روی تعداد زیادی از کالاهای به چشم می‌ آمد.

یکی از مراجعان هم که خود را حسین مرادی معرفی کرد به این نکته معترض بود و به «خلیج فارس» گفت: وقتی دلیل این موضوع را از یک غرفه دار سوال کردم، گفت جنس ها را جدید آورده ام و هنوز فرصت درج قیمت نشده، ولی واقعیت این است که اغلب غرفه ها خبری از درج قیمت نیست و بازرسان اتاق اصناف هم به این الزام قانونی توجهی ندارند. همین باعث می شود برخی غرفه داران مدعی تخفیف ۱۰ درصدی اجناس شان شوند، ولی به دلیل نبود اتیکت قیمت، تخفیف کالاها مشخص نبود.

نظرات متفاوت شهروندان درباره قیمت ها

خانم مسعودی از شهروندان بوشهری که همراه دو فرزندش برای خرید به نمایشگاه پاییزه بوشهر آمده، در حاشیه یکی از غرفه های فروش دفتر وقتی با سوال خبرنگار ما درباره قیمت ها مواجه شد، گفت: قیمت اغلب اجناس مدرسه که سوال کردم چندان با بازار تفاوت ندارد و انتظاری که از این نمایشگاهها می رود برآورده نشد. مثلا من ۱۵ هزارتومان برای گرفتن تاکسی از منزل تا نمایشگاه هزینه کرده ام و همین میزان هم برای برگشت به خانه باید بدهم، ولی تفاوت قیمت ها به این هزینه و زحمت نمی ارزد. البته کیف ها هم مطلوب فرزندانم نبوده و برای خرید دوباره به مرکز شهر بروم.

در همین حال محمدی شهروند دیگری که در غرفه کفش مشغول چانه زدن است، درباره قیمت های نمایشگاه می گوید: کفش اسپورتی که من اینجا ۴۵ هزارتومان برای پسرم خریدم، در بازار ۶۰ هزارتومان قیمت می دادند، ضمن اینکه قیمت کیف هم تفاوت ۱۰ تا ۱۵ هزارتومانی با بازار دارد، ولی نوشت افزار و دفتر چندان فاصله قیمتی با مغازه های سطح شهر ندارد.

وی ادامه داد: من اینجا آمده بودم که شاید دفترچه های دانش آموزی با نرخ دولتی بخرم، ولی خبری نبود و وقتی از مسئولان حاضر در نمایشگاه هم پرسیدم، گفتند دیروز مقداری به نمایشگاه آمده و توزیع شد، اما معلوم نیست چه زمان دیگری توزیع شود.

زور نمایشگاه به گرانی نرسید

گشت و گذار در نمایشگاه و توقف میان غرفه های فروش نوشت افزار و کیف و کفش دانش‌آموزی حکایت از شلوغی و رفت و آمد در برخی غرفه ها داشت، اما بیش از آنکه خریدی صورت بگیرد و پولی رد و بدل شود، خانواده به پرس و جو از قیمت ها می پرداختند.

وقتی سر حرف را با برخی والدین دانش آموزان باز می‌ کنم، اغلب آنها از گرانی چندبرابری نوشت افزار نسبت به پارسال گلایه مند بوده و معتقدند نمایشگاه هم دردی از خانواده ها در این گرانی دوا نمی کند، چون تولید کننده یا عامل توزیع این اقلام در نمایشگاه بوشهر حضور پررنگی ندارد و افرادی بعضا غرفه دار هستند که شاید پروانه کسب هم نداشته و صرفا مقداری جنس خریده و وارد نمایشگاه کرده اند.

پدری هم که مشغول جدال با دو فرزندش در یکی از غرفه های ورودی نمایشگاه درخصوص خرید دفتری است که با جیب وی همخوانی داشته باشد، وقتی در جریان صحبتم با یکی از مراجعان متوجه می شود خبرنگارم، رو به من کرده و گفت: برای مسئولان بنویسید که قیمت ها را کنترل کنند، برگزاری نمایشگاه پیشکش.

غرفه داران از فروش رضایت دارند؟

در ادامه، با برخی غرفه داران هم درباره استقبال از نمایشگاه پاییزه و وضعیت فروش شان صحبت کردیم.

یکی از غرفه داران در راهروی شماره ۲ نمایشگاه با بیان اینکه از گناوه جنس می آورد، در پاسخ به ارزیابی اش از نمایشگاه امسال می گوید: من سال قبل هم در این نمایشگاه غرفه داشتم و میزان خرید و مراجعان چندان با سال گذشته تفاوتی ندارد، اما واقعیت این است که اگر پارسال از هر یک میلیون تومان ۴۰۰ هزارتومان سود نصیب غرفه دار می شد، امسال به دلیل گرانتر شدن اقلام خصوصا دفتر، این سود نصف شده است.

یک غرفه دار دیگر هم به گفته خودش عامل توزیع نوشت افزار در برازجان است، درباره وضعیت استقبال از نمایشگاه پاییزه گفت: چهارسال در اینجا غرفه دارم، سال گذشته ایام برگزاری نمایشگاه با دهه اول محرم همزمان شده و استقبال موردانتظار صورت نگرفت، ولی امسال مراجعات و خریدها بهتر شده، هرچند مثل سنوات قبل نمی شود که حضور مردم بسیار بیشتر بود. من ۶۰ میلیون تومان جنس به غرفه آورده ام که با این وضعیت فروش امیدوارم تا روز آخر نمایشگاه ۵۰ میلیون تومان آن را زنده کنم، مابقی چون توزیع کننده عمده هستم برای فروش مشکلی ندارم، ولی برخی دیگر از غرفه ها این شرایط را ندارند و اگر نفروشند، ضرر می کنند.

دست آخر اینکه، نمایشگاههای فصلی بوشهر نظیر پاییزه تا نتواند پای تولیدکنندگان را به غرفه ها باز کند و هر فرد حتی با نداشتن پروانه کسب و صرفا به پرداخت هزینه بتواند به عرضه اجناس خود بپردازند، عملا این نمایشگاهها بیش از آنکه به تعادل بازار کمک کند، به درآمدزایی برای مجموعه هایی مثل اتاق اصناف و شرکت نمایشگاهها مبدل می شود.

منبع: خلیج فارس- رقیه زیرک:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر