شما اینجا هستید

اخبار » تشریح برنامه های هفته وقف دراستان بوشهر

تشریح برنامه های دهه وقف در استان بوشهر

خبر بندرمدیرکل اوقاف بوشهر”پس از انقلاب و جمهوری اسلامی بسیاری از ممالکی که در رژیم ستم‌شاهی از اوقاف گرفته شده بود به آغوش اوقاف بازگشت.

 به گزارش خبر بندر، حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور در نشست خبری به مناسبت دهه وقف، با اشاره به اینکه این دهه از چهارم تا ۱۳ آبان ماه است بیان کرد: تبدیل نیت و تغییر ملک یا مورد وقفی، قابل انجام نیست مگر در شرایطی خاص که مرجع تقلید آن را تشخیص می دهد. مثلاً نمی‌توان ملکی را برای حسینیه وقف کرد و پس از چند سال پشیمان شده و بگوید می خواهم آن را مدرسه کنم، این امکانش نیست و تغییر نمی‌کند.
وی ادامه داد: پس از انقلاب و جمهوری اسلامی بسیاری از ممالکی که در رژیم ستم‌شاهی از اوقاف گرفته شده بود به آغوش اوقاف بازگشت.
اسماعیل پور اظهار داشت: وقف حتما ملک نیست. انسان می‌تواند زمان و وقت خود را وقف کند و یا دیگران را به وقف تشویق کند.
وی با تاکید بر اینکه ما متولی موقوفاتی هستیم که متولی یا مدیر ندارد، بیان کرد: اگر موقوفه ای باشد که متولی داشته باشد، همکاران ما کمک می‌کنند که آن را بهتر اداره کنند و در اوقاف هیچ درآمدی نیز از آن نخواهیم داشت و به خود آنها می‌رسد. بنابراین اگر افرادی با هم جمع شده و موردی وقفی را ایجاد کنند، خود می‌توانند آن را اداره کنند و نام آنها هم به عنوان موقوف ثبت خواهد شد.
وی با بیان اینکه کل موقوفات استان هم اکنون ۵۲۵ مورد است که تعداد ۴۶۱ آن تا پایان سال ۹۶ بوده و بقیه در یک سال و نیم اخیر اضافه شده است گفت: این نشان دهنده آن است که مردم هنوز به فرهنگ وقف علاقه دارند و این کار را انجام می‌دهند.
وی افزود: نگاه و سیاست جدید اوقاف نگاه حمایتی به طرح های دانش بنیان زودبازده است که دفتر آن تشکیل شده و ما در استان بوشهر نیز اگر کارآفرینان طالب کمک باشند می توانیم در اموری مانند ملک با آنها همکاری کرده و کار مشارکتی کنیم.
اسماعیل پور تصریح کرد: به طور مثال فردی طرحی برای پرورش میگو ارائه داده که می‌توان سالی چهار بار میگو برداشت کرد که با مراجعه به اوقاف، قرار است در این طرح مشارکت داشته باشیم و این طرح که برای اولین بار در کشور قرار است اجرایی شود در بوشهر به اجرا در خواهد آمد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با بیان اینکه مبلغ ۳ میلیارد و ۷۲۱ میلیون تومان از طرف دولت در سال مالی گذشته، برای تعمیر و بازسازی اماکن مذهبی اختصاص داده شده است گفت: طلب ما از برخی دستگاه های اجرایی میلیاردی است که تنها یکی از آنها حدود ۴۰ میلیارد تومان است و امیدوارم این هزینه ها پرداخت شود.
وی گفت: در دهه وقف نمایشگاهی پیرامون دستاوردهای چهل ساله اوقاف، در سالن نه دی بوشهر تا آخر دهه پابرجاست.
وی در رابطه با کاروانسرای مشیرالملک برازجان (دژ برازجان) بیان کرد: در خصوص دژ برازجان ما اختلافی با میراث فرهنگی نداریم و در حال تعامل با تمام دستگاه های اجرایی و غیر اجرایی استان هستیم.

اسماعیل پور اضافه کرد: جلسات متعددی پیرامون دژ برگزار شده و حالا به این مرحله رسیده ایم که اعلام عمومی برای جذب سرمایه‌گذار برای مرمت و استفاده پس از آن را داشته باشیم که به زودی اطلاعیه آن را اعلام خواهیم کرد و با شورای اسلامی شهر جلسه ای داشته و با میراث فرهنگی نیز به توافقاتی رسیده ایم.
حجت الاسلام حسینی معاون فرهنگی واجتماعی اوقاف و امور خیریه استان بوشهر – نیز به بیان برخی از کارهای فرهنگی اوقاف پرداخت و گفت: در یک سال گذشته اوقاف و امور خیریه استان بوشهر کارهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی زیادی انجام داد که در قالب برنامه های آرامش بهاری، نشاط معنوی، دهه کرامت، جشن های ولایت علوی اکمال دین نبوی، ضیافت الهی، پیوند آسمانی، بصیرت عاشورایی، برپایی موکب در شلمچه در ایام پیاده روی اربعین، دست های مهربانی، مهر تحصیلی، زائران حرم رضوی، زائران حرم حسینی، شمیم حسینی، مسابقات قرآنی، اعزام مبلغین در مناسبت ها، سبک زندگی اسلامی، ترویج اندیشه مهدویت، سوگواره یاس نبوی و… به انجام رسید. 

معاون حوزه اوقافی ،حقوقی وثبتی اوقات استان بوشهر نیز اظهار داشت: در استان بیش از ۵ هزار مستاجر داریم که بیشتر آنها در شهرستان بوشهر قرار دارند.
دریایی نژاد با اشاره به اینکه بزرگ ترین موقوفه شهرستان دشتستان سالم خانی و امام رضایی است ادامه داد: از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ تعداد سندهای اوقاف ۲۱۳۳ بود که این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۲۳۸۰ افزایش یافته که نزدیک به ۱۳ برابر شده است.
رئیس اداره بهره وری موقوفات وبقاع متبرکه اوقاف استان نیز گفت: طرح جامع تعداد ۲۸ بقعه استان تهیه شده که از این تعداد ۲۳ مورد در دست اقدام و اجرا است.
غلامی ادامه داد: تخریب و بازسازی ۵ بقعه استان را در دستور کار داریم که در حال انجام کارهای لازمه آن هستیم.
وی تصریح کرد: در قسمت سرمایه‌گذاری اگر فردی باشد که در قالب عمرانی، کشاورزی و… قصد سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل داشته باشد در بحث ملک و حتی بودجه ای، با وی مشارکت خواهیم کرد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر