شما اینجا هستید

اخبار » آئین شب جغرافیا در ادبیات داستانی در بندرریگ برگزار شد

آئین شب جغرافیا در ادبیات داستانی در بندرریگ برگزار شد
خبر بندر: با حضور نویسندگان برجسته استان بوشهر و علاقمندان به حوزه ادبیات داستانی، آئین شب جغرافیا در ادبیات داستانی در کتابخانه عمومی بندرریگ برگزار شد.
به گزارش خبر بندر،در آئین شب جغرافیا در ادبیات داستانی که به همت خانه جوان بندرریگ و انجمن هوای تازه برگزار شد، حسین باقری مهمان برنامه و از نویسندگان مطرح استان بوشهر اظهار داشت: جغرافیا در ادبیات به دو بخش جغرافیای تخیلی و جغرافیای میدانی تقسیم می شود که امروزه با گستردگی ادبیات «جغرافیای ادبی» به یک رشته تبدیل شده است.
باقری در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در ادبیات ایران به بُعد زمان و تاریخ بیشتر از بعد مکان پرداخته شده، در حالی که امروزه به دلیل رابطهٔ ویژه بین زمان و مکان باعث شده است نگاه ویژه‌ای به مکان در ادبیات را شاهد باشیم.
این نویسنده تصریح کرد: این نگاه در پیوست با روح زمان و مکان با مولفه‌های مجاورت، دوری و نزدیکی و در ارتباط با قدرت است؛ اگر نقش فرهنگیِ مکان‌مند بر داستان حاکم باشد به بررسی جامعه‌شناسانهٔ داستان کمک ویژه‌ای می‌کند.
وی متذکر شد: متاسفانه در ادبیات ایران خیلی مکان‌مند برخورد نشده است و بیشتر فضای فکری حاکم در آن جغرافیا در داستان متبلور است.
باقری اضافه کرد: یکی از آسیب‌های عدم توجه به جغرافیا در ادبیات ایران را نگاه انتزاعی به این مقوله دانست؛ همچنین بی‌هویت شدن شهرها یکی دیگر از عدم توجه به اقلیم در ادبیات است.
وی افزود: به نوعی که مرزها بین پوشش، نوع غذا و حتی آئین‌ها عملاً برداشته شده و یا در حال برداشته شدن است و اما در نقطه مقابل این جریان، هر چه شهر سبقهٔ بیشتری داشته باشد یک مقاومتی نیز در برابر این یکسان‌سازی دیده می‌شود.
باقری بیان داشت: در ادبیات مدرن و پست‌مدرن ظرفیت مکانی تاثیر به‌ سزایی در پررنگ شدن جغرافیا در آثار دارند و وقتی جغرافیا شکل می‌گیرد که فاکتورهایی مثل روابط انسان‌ها، نوع پوشش و… قابل تشخیص باشند.
در بخش دوم برنامه عدنان جعفری و حسین باقری به معرفی دو اثر «طعم نهنگ» به قلم محمود بدیه و «آبان ماه هشتاد» به قلم حسین پورصفر پرداختند و آقای بدیه به سوالات مخاطبان پاسخ گفت.
در پایان برنامه حاضرین سئوالات خود را با مهمانان و نویسندگان در میان گذاشتند و سپس از دو کتاب یاد شده رونمایی شد و حاضرین کتاب را با امضای آقای بدیه از وی دریافت کردند.
آقای پورصفر به دلیل کسالت و بیماری در این برنامه غایب بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر