شما اینجا هستید

اخبار » استاندار بوشهر: تحریم‌های ظالمانه مانع افتتاح‌ طرح‌های عظیم کشور نشد

استاندار بوشهر گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی نتوانست مانع از عزم راسخ مهندسان و متخصصان کشور برای احداث و بهره‌برداری از طرح‌های عظیم نفتی، گازی و پتروشیمی کشور شود.

عبدالکریم گراوند روز دوشنبه در آیین ویدئو کنفرانسی افتتاح فاز نخست طرح پتروشیمی بوشهر در عسلویه با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت افزود: افتتاح طرح‌های عظیم نفت، گاز و پتروشیمی در کشور با وجود تحریم‌های اقتصادی، سرمایه بزرگی است که به همت دولت تدبیر و امید محقق شده‌است.

وی اظهارداشت: در هفته دولت امسال به ارزش ۲ هزا رو ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در استان بوشهر افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

گراوند گفت: از این میزان یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

استاندار بوشهر در باره وضعیت بیماری کرونا در استان بوشهر بیان کرد: وضعیت این استان در مورد بیماری کووید ۱۹ روندی ثابت و رو به کاهش دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت شستان به عنوان سرمایه‌گذار پتروشیمی بوشهر گفت: مجتمع عظیم پتروشیمی بوشهر در سه فاز با مجموع مساحت حدود ۷۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس طراحی شده‌است.

محمد حسن تولایی افزود: فاز نخست این طرح شامل شیرین سازی گاز، استحصال  اتان، تولید متانول، و سرویس‌های جانبی طرح شامل واحدهای تولید اکسیژن، تولید آب صنعتی، خطوط انتقال خوراک و محصولات است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این فاز در سال ۱۳۹۴، به طور جدی آغاز و کارهای اجرایی آن با وجود فشارهای بین‌المللی و تحریم در مدت پنج سال اجرا و امروز مورد بهره‌برداری کامل قرار گرفت و محصولات تولیدی آن شامل اتان، پروپان، بوتان، گوگرد و متانول است.

تولایی اضافه کرد: در فاز دوم طرح محصولات اتیلین، اتیلن گرایکت، پلی اتیلن سنگین و سایر محصولات جانبی و در فاز سوم اسید استیک تولید می‌شود.

وی گفت: خوراک مورد نیاز پتروشیمی بوشهر روزانه ۹.۶ میلیون مترمکعب گاز ترش است که از پالایشگاه چهارم فازهای ۶و ۷ و ۸ پارس جنوبی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مجموعه گاز ترش وارد سیستم استحصال و تبدیل به محصولات پائین دستی می‌شود افزود: این مجتمع تنها پتروشیمی کشور است که از گاز ترش برای تولید محصولات استفاده می‌کند.

تولایی یادآور شد: اینکه یک مجتمع گاز فرآوری نشده را دریافت می‌کند و با دارا بودن زنجیره کاملی از تولید محصول نهایی تولید کند نقطه عطفی در قابلیت‌های صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری فاز اول و دوم این طرح بیش از ۲ میلیارد یورو است که بیشتر از طریق فاینانس خارجی با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلیتامین شده‌است و در این مرحله تاکنون یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

تولایی افزود: ۶۱ درصد تجهیزات استفاده شده در فاز نخست پتروشیمی بوشهر ساخت داخل کشور است و در این طرح تلاش شده از صنعت داخلی نهایت استفاده به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران و مشاوران این طرح از شرکت‌های توانمند داخلی انتخاب شده‌اند گفت: در صورت تامین گاز کامل خوراک، این فاز مجتمع پتروشیمی قادر به تولید سالانه حدود چهار میلیون تن محصولات پتروشیمی است که عمده این محصول صادراتی و ارز آوری مناسبی برای کشور دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت شستان اضافه کرد: این مجمتع حدود ۴۵ درصد خوراک مورد نیاز را دریافت می‌کند اما وزیر نفت و سایر دست اندرکاران این صنعت در تلاش هستند  ۱۰۰ درصد خوراک مورد نیاز را تامین کنند.

وی ادامه داد: میزان اشتغال زایی فاز نخست این پروژه حدود ۹هزار نفر به صورت مستقیم و چندین برابر آن به صورت غیرمستقیم در کارگاه‌های تولیدی کشور بوده‌است که در زمان بهره‌بردرای برای یکهزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده و عمده نیروها از افراد بومی منطقه هستند.

تولایی گفت: با وجود همه مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی دشمنان عملیات نصب تاسیسات و تجهیزات فاز دوم پتروشیمی بوشهر از اواسط سال گذشته آغاز شده‌است و با تلاش شبانه روزی جهادگران عرصه توسعه کشور در سال آینده شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی فاز سوم پروژه قادر به تولید سالانه ۶.۵میلیون تن محصولات مختلف پتروشیمی خواهیم بود.

تولایی از رئیس جمهوری خواست در زمینه تامین خوراک فاز اول، پشتیبانی و مساعدت رئیس بانک مرکزی در بازپرداخت اقساط پروژه کمک شود.

وی افزایش تولید محصولات پتروشیمی در سال جهش تولید، جلوگیری از خام فروشی، افزایش سهم صادرات غیر نفتی، افزایش درآمد ارزی کشور، تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پائین دستی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و کمک به حرکت توسعه کشور، کمک به معیشت و مردمان منطقه و بازنشستگان نیروهای مسلح به عنوان سهامداران اصلی را از جمله آثار اجتماعی افتتاح این طرح عنوان کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر