شما اینجا هستید

سرخط خبرها » خور بساتین در پارک ملی دریایی نای بند نفس کشید
گروه : سرخط خبرها

جنگل حرای نایبند وسیعترین جنگل حرای طبیعی استان بوشهر و آخرین محدوده پراکنش طبیعی و وسیع حرا در کشور می باشد. تنها منطقه گردشگری قابل دسترس برای همگان در شهرستان صنعتی عسلویه می باشد که روزانه مورد بازدید عموم مردم می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در سالهای اخیر بدلیل جاده سازی، محدود شدن ورودی های جزر و مد دریا به خور و همچنین فعالیتهای گسترده صنعتی و به تبع آن آلودگی های تخلیه شده به دریا جنگل حرا دچار آسیب های شدیدی شده به نحوی که بخش اعظم جنگل حرای نایبند در خور بساتین خشکیده و عمق این خور بدلیل رسوب گذاری بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: در راستای نجات خور بساتین جهت تبادل آب دریا حین جزر و مد در سفر پربرکت مقام معظم رهبری به شهرستان عسلویه مصوب گردید در جهت کاهش اثرات زیست محیطی جاده احداث شده عسلویه – بساتین، بر روی دهانه خور بساتین پل احداث گردد اما جهت احداث این پل ناچاراً می بایست کنارگذر احداث می گردید و تبادل جریان بوسیله لوله های بتنی کار گذاشته شده در زیر آن انجام می شد که این مسئله تاثیرات نامطلوبی بر جای می گذاشت.

حسین دلشب افزود: علیهذا احداث پل (ولایت) آغاز و با وجود مشکلات بسیار زیاد به پایان رسید اما کنارگذر که در تعهدات مجریان بود جمع آوری نگردید.
وی ادامه داد: پیگیری های متعددی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و همچنین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه و پارک ملی دریایی نای بند صورت گرفته و جلساتی با اداره راه و شهرسازی، فرمانداری و استانداری انجام شد اما بدلیل عدم تامین اعتبار مالی این امر محقق نگردید و وجود کنار گذر که مانند سدی در مقابل جریان حیاتی جزر و مد اسیتاده بود خطری بزرگ برای آینده درختان حرا به شمار می رفت.
دکتر دلشب بیان نمود: با پیگیری های موثر در سال جدید ( اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ) موضوع در سطح استان به سرانجام رسید و عملیات اجرایی برداشت “کنار گذر” پل ولایت انجام شده و در روز های آتی به اتمام می رسد و امید است جنگل حرا دوباره بازیابی و احیاء گردد.
مصطفی موذنی رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه و پارک ملی دریایی نای بند نیز به اهمیت درختان حرا و زیستگاه آن اشاره کرد و گفت: درختان حرا سازگار یافته با آب دریا و استقرار یافته در ساحل یکی از زیستگاه های حساس، تغییر پذیر و نادر می باشد که از شرایط طبیعی و انسان تاثیر پذیر است. وی افزود: هر گونه تغییر در این زیستگاه ها می تواند به نابودی آن بیانجامد.

موذنی ادامه داد: جنگل حرای نایبند دستخوش تغییرات شدیدی بواسطه فعالیتهایی انسانی شده است که لازم است در یک طرح جامع مورد بررسی قرار گرفته و تدوین برنامه جامع مدیریتی آن در دستور کار قرار گیرد و به این نکته باید توجه داشت که احیاء زیستگاه های نابود شده کاری بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر