شما اینجا هستید

سرخط خبرها » روح انسان هم مثل جسم نیاز به خودمراقبتی دارد
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر:دیلم-طاهری نیا: امام جمعه دیلم گفت: روح انسان هم مثل جسم انسان نیاز به خودمراقبتی دارد.

به گزارشصدای بندر به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دیلم، سید ابوالحسن حسینی بوشهری صبح امروز در مراسم هفته سلامت در هنرستان آسیه اظهار داشت خود مراقبتی هم در امور معنوی و هم در امور مادی است و توصیه های که رهبران دینی ما در مورد خودمراقبتی در مسایل دینی و مادی کرده اند راجع به رجوع به پزشک و مرشد و استاد معنوی نکرده اند.

وی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن بیان داشت: انسان احتیاج به دکتر و مرشد و استاد دارد اما در عین حال خمیر مایه خودمراقبتی باید در وجود انسان باشد و خودمراقبتی به منزله خود دکتری نیست.

امام جمعه دیلم اضافه کرد: خودمراقبتی یعنی اینکه انسان بعد از اینکه آگاهی های لازم را کسب کرد دستورات پزشک را خودش انجام دهد.

حجه الاسلام حسینی بوشهری اذعان داشت: اگر خودمراقبتی باشد هم پیشگیری بهتراز درمان است و هم موقعی که می خواهد خود را درمان کند به توصیه های پزشک عمل می کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر انسان خودمراقبتی نداشته باشد،خودش را گول می زند و خودمراقبتی هم در بعد مسایل مادی است و هم در بعد مسایل معنوی است.

امام جمعه دیلم با بیان اینکه هیچگاه مسایل روحی و مسایل جسمی از هم جدا نمی شوند اظهار داشت: ناراحتیهای روحی روی جسم انسان اثر می گذارد و اگر خود مراقبتی روحی نباشد نتیجه اش این است که خودمراقبتی جسمی هم نیست.

وی افزود: اگر خودمراقبتی جسمی نباشد و اگر انسان جسم بیماری داشته باشد قطعاً نمی تواند منشاء اثر و تحول در جامعه باشد و نمی تواند نیروی بالنده باشد و نمی تواند نیرویی باشد که در جامعه بتواند به رسالتش آنجوری که باید عمل بکند.

حسینی بوشهری تصریح کرد: همانطوری که جسم ما مریض می شود و به خودمراقبتی نیاز دارد روح ما هم مریض می شود و نیاز به خودمراقبتی دارد.

وی خاطر نشان کرد: همانطوری که جسم انسان به غذا احتیاج دارد روح انسان هم به هم غذا احتیاج دارد همانطوری که هرغذای را نباید به جسم داد هر نوع غذایی را هم نباید به روح داد.

وی یادآور شد: همانطوری که جسم انسان خسته می شود،روح انسان هم خسته می شود و همانطور که مراعات در مسایل جسمی هست باید در مسایل معنوی هم مراعات شود و نباید افراط در مسایل معنوی باشد.

امام جمعه دیلم با اشاره به خصایل و خصوصیات شخصیتی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: پیامبر چهل روز عبادت می کند و روزه می گیرد و از مردم کناره می گیرد تا خدا این میوه بهشتی را در اختیار او قرار دهد و این نشانته کرامت حضرت زهرا(س)ست.

امام جمعه دیلم بیان داشت: سوره کوثر تودهنی محمکی به کسانی بود که نسل پیامبر را بعد از تولد حضرت زهرا(س)مقطوع النسل می دانستد و حضرت زهرا(س) دارای خیر کثیر است.

وی اضافه کرد: توکل به خداست که در زندگی منشاء اثر می شود و توکل به خدا خدیجه را تا آن حد بالا می برد مادر محور چهارده معصوم می شود چرا که فاطمه می خواست محور چهارده معصوم شود.

خانواده به عنوان کوچکترین عضو جامعه خاستگاه خودمراقبتی است

معاون فرماندار دیلم هم در این نشست گفت: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار دیلم: خانواده به عنوان کوچکترین عضو جامعه خاستگاه خودمراقبتی است.

عبدالحسین گرشاسبی اظهار داشت: دراین هفته بایستی تلاش کنیم تمامی اقشار جامعه بویژه جوانان و نوجوانان که قشر وسیعی از جامع را تشکیل می دهند از مهارتهای خودمراقبتی توانمند سازیم و آگاهی های لازم را دراین باب به آنها بدهیم.

وی بیان داشت: خانواده به عنوان کوچکترین عضو جامعه ما خاستگاه خودمراقبتی است و این مسئولیت و وظیفه باید نزد شما به عنوان آینده سازان و نسل جوان به روشنی تبیین شود.

معاون سیاسی فرماندار دیلم بیان داشت: آحاد مردم بایستی نسبت به این موضوع آگاهی کامل را داشته باشند و تعریف خودمراقبتی و تاثیر آن را در مکالمات و ادبیاتمان به آن نگاه کنیم و آنرا ترویج کنیم.

گرشاسبی تصریح کرد: مجموع ساعاتی که در طول سال به عنوان یک مریض به پزشک مراجعه می کنیم و تحت نظر پزشک هستیم شاید بیش از سه ساعت نیست و بقیه ایام را با تغذیه سالم و در بحث بهداشت روان و سایر مسایل بهداشتی مراقبتهایی را باید خودمان انجام دهیم.

وی گفت: بنابراین قسمت اعظم سلامت در دست خود ماست و می تواینم خودمراقبتی را در خانواده خودمان ترویج کنیم.

وی نقش رسانه ها در امر ترویج خودمراقبتی بسیار مهم و روشن دانست و افزود: آن چیزی که ما مسئولین و سیاستگذاران حوزه سلامت به عهده مان است اینست که مسایل این حوزه را نه فقط در هفته سلامت بلکه در تمامی طول سال بصورت یک برنامه منظم و مدون به مردم اطلاع رسانی کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر