شما اینجا هستید

اخبار » گلاته جاشو خوردن ندارد!

گلاته جاشو وناخدا خوردن ندارد!
✍️ امیر جنابی
خبر بندر: دیروقتی است با کنار رفتن سیستم عادلانه، پیشرفته و انسانی گلاته، به عنوان قانون حقوق و دستمزد فعالان حوزه دریانوردی در بنادر جنوب، سفره قشر زحمتکش دریانورد بنادر جنوبی هر روز خالی تر می شود.
پدران ما در راه اجرای دقیق عدالت برای پرداخت حقوق ملوانان سیستم “گلاته” را راه اندازی کردند، تا کسانی که تمام زندگیشان را بر روی دریا برای ارتزاق نان حلال به سر می برند، در پایان سفرهای سختشان با تنی خسته ولی لبی خندان ودست پر به خانه برگردند.
حالا اما در پایان سفرهای معدود ملوانان و ناخداها، خبری از لبخند رضایت نیست، چون دیگر خبری از حقوق ” گلاته ای ” نیست!
خانواده های بسیاری در بنادر استان بوشهر اقتصادشان بر پایه حقوق و دستمزد ملوانی اداره می شود. اما پرداخت های سلیقه ای و عدم توجه به تورم در افزایش حقوق ملوانان و ناخداها این روزها این قشر زحمتکسش و موثر در اقتصاد و تجارت جنوب ایران را ناراضی و عصبانی کرده است.
آنها معتقدند در روزهایی که اقتصاد خانواده ایرانی دچار چالش های متعدد شده است ، هیچ قانون مشخصی برای حفاظت از حقوق آنها مصوب نشده و برای این، عملا از ساز و کار افزایش حقوق و دستمزد کنار مانده اند!
جاشوان و ناخدایان استان بوشهر می گویند بعد از بی توجهی مسولین مربوط حالا اجحاف لنجداران در عدم پرداخت مناسب وعادانه آنها را دل آزرده کرده است.
دریانوردان استان بوشهر معتقدند در حالیکه درآمد لنج های سفاری بابت هر سفر، هر روز افزایش می یابد و به نسبت ماه ها و سالهای گذشته چند برابر شده ، چرا نباید حقوق ناخدا و ملوان افزایش داشته باشد؟
متاسفانه بنظر می رسد بعد از عدم تصویب قانون مشخص برای پرداخت حقوق و دستمزد از سوی مجلس ، مراکز دولتی و دستگاه های تخصصی، حالا صاحبان شناورها نیز رغبتی به شنیدن مشکلات این قشر زحمتکش ندارند و حتی در قبال اعتراض به عدم پرداخت صحیح حقوقشان، از سوی بعضی از صاحبان شناورها تهدید به اخراج و استفاده از ملوانان غیر بومی می شوند!
دریانوردانی که سالهاست مشکلات بیمه ای شان نقل محافل بوده است، حالا حقوق و دستمزدشان به چالشی بزرگ تبدیل شده است. شاید عدم وجود یک صنف مشخص یا تعاونی، یکی از دلایل مهم این بی عدالتی ها به قشر زحمتکش دریانوردان استان بوشهر باشد. ولی آنچه جامعه ملوانان انتظار دارند، ورود فوری مسولین ذیربط به موضوع و ساماندهی مشکلات این قشر زحمت کش است.
انشالله

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر