شما اینجا هستید

اخبار » المپیک آیینه تمام نمای سوء مدیریت در ورزش!

به بهانه حذف تیم ملی والیبال و نتایج ضعیف ورزشکاران ایرانی در المپیک

المپیک آیینه تمام نمای سوء مدیریت در ورزش!

امیر جنابی، خبربندر: بعد از شکست های ناباورانه تیم ملی والیبال در لیگ جهانی ، که با بدترین عملکرد تیم ملی والیبال در سالهای اخیر همراه بود، حضور بسیار ضعیف تیم والیبال در المپیک توکیو نشانه های افول والیبال ایران را مشخص کرد تا منتقدان، وضعیت فعلی والیبال را ناشی از ناکارمدی وزارت ورزش دراین حوزه دانسته و اعلام خطر کنند.در لیگ جهانی  تیم والیبال ایران در حالیکه در برنامه ریزی بلند مدت ، امید به کسب یکی از سکوهای المپیک تو کیو را نوید داده بود، در عین ناباوری وبا شکست های غیر منتظره در برابر ژاپن، استرالیا، آرژانتین و شکست های مفتضحانه در برابر لهستان، فرانسه، برزیل ودر المپیک با شکست در برابر کانادا، ژاپن وایتالیا نشان داد این تیم بیشتر از آنکه مشکل بازیکن و مربی داشته باشد، مشکلات مدیریتی دارد،در این بین دو شکست بد دربرابر ژاپن به عنوان حریفی آسیایی  که طی بیست سال گذشته مثل دیگر حریفان آسیایی در برابر ما مغلوب بوده  زنگ خطر را در آسیا هم به صدا درآورده، تا این شکست ها نشانی از بازگشت به سر جای اولمان در والیبال آسیا یا به قول معروف ” بازگشت به تنظیمات کارخانه باشد”

در  خصوص سوءمدیریت در وزارت ورزش مطالب زیادی در سالهای گذشته توسط کارشناسان، روزنامه نگاران و دلسوزان و پیشکسوتان رشته های ورزشی  منتشر گردیده که متاسفانه هیچ بازخوردی نداشته و عملا دولت هیچ نظارتی بر وزیر ورزشش نداشته است!  وزیری که به روال خصوصیات اخلاقیش به هیچ انتقادی جوابگو نبوده ودرب کاخ ریاستش بر روی هیچ نظر ، پیشنهاد و انتقادی باز نبوده است!  وزیری که آنقدر بر روند ضد مردمی ،غیر کارشناسی  و غیر اخلاقی  در مدیریتش اصرا کرده،  که حالا در پایان دولت وضعیت ورزش ما در المپیک آیینه تمام نمای عملکرد او در سالهای وزارتش می باشد.، با شکست مفتضحانه تیم ملی والیبال در لیگ جهانی و المپیک، حضور بسیار ضعیف بوکس، تکواندو، تیزاندازی، شمشیر بازی دو میدانی، قایقرانی،آغاز نامید کننده کشتی و… در بازی های المپیک و مشکلات دیگر ورزش کشور ،  نشانه های دیگری از سو مدیریت این وزیر  انتقاد ناپذیر  پدیدار گردیده است. جدا از سرنوشت  تامل برانگیز تیم ملی  والیبال  که مشخصا ناشی از سوءمدیریت است، می توان به اتفاقات تلخ  دیگری  در دوران  وزارت مسعود سلطانی فر  اشاره  کرد که با عملکرد ضعیف این وزارتخانه ارتباط مستقیم دارد!

۱-عدم ایجاد شرایط مناسب برای اعزام تیم های ملی برای المپیک

این روزها بیش از همیشه خبرهای ناخوشایندی از سومدیریت وزارت ورزش در حمایت از ورزشکاران  المپیکی بگوش می رسد. حضور ضعیف ورزشکاران ایرانی آنجایی تاسف بار تر بنظر می رسد که بیشتر ورزشکاران از عدم تدارک لازم برای بازی های المپیک گلایه می کنند. از تمرین های بدون تیر ، تیراندازان تیم ملی تیراندازی در اردو( که سوژه برنامه های مختلف تلویزیونی شد) گرفته تا عدم برپایی اردو برای ورزشکاران دیگر رشته ها  نشان از عدم تدارک لازم برای تیم های اعزامی به المپیک توسط مدیران ورزش کشور دارد.البته به اینها باید سوژه لباس کاروان المپیکی و عدم فراهم آوردن ماسک مناسب! برای کاروان اعزامی در هنگام رژه درروز افتتاحیه، که با اعتراضات زیادی نیز همراه شد نیز اضافه نمود.

۲-تعلیق فدراسیون  های مختلف و شکست های متعدد مدیریتی در صحنه های جهانی

یکی از مهترین دستاوردهای وزارت  ورزش در دوره سلطانی فر است، تعلیق فدراسیون جودو، فدارسیون شطرنج و اخطار های متعدد به فدراسیون های دیگر از جمله فوتبال و اساسنامه های آنها از جمله  اتفاقات تلخی است که در صحنه های بین المللی  ورزش ایران را با  چالش روبرو نموده و وزیر ورزش هیچگاه جواب شفاف و مشخصی به علل آن نداده است.

۳-مهاجرت ورزشکاران ملی پوش و پذیرفتن تابعیت دیگر کشورها!

از جمله اتفاقات تلخ ورزش ایران در دوره سلطانی فرد عدم توجه به خواسته های قهرمانان رشته های مختلف ورزشی بود که متاسفانه زمینه ساز مهاجرت بسیاری از نخبگان ورزشی به کشورهای دیگر در رشته های کشتی، تکواندو، فوتبال و…شد. المپیک توکیو آیینه تمام نمای سومدیریت وزارت ورزش دراین حوزه است. بطوریکه تقابل ورزشکاران مهاجر ایرانی  در لباس کشورهای دیگر و زیر پرچم کمیته المپیک  با ورزشکاران ایرانی ، تنش ها و چالش های اجتماعی متعددی را در پی داشت!

۴- قرارداد ولیموتس و سو مدیریت در فدراسیون فوتبال

سوء مدیریت در فدراسیون فوتبال ایران در سالهای گذشته آنقدر گسترده شد که  صدای همه را درآورده است. اتفاقاتی که به دلیل سوء مدیریت باعث از بین رفتن حیثیت ورزش ایران و اتلاف سرمایه های ملی شده است. رفتن کیروش وقرارداد مجهول و زیانبار با ویلموتس، نتایج ضعیف در مقدماتی جام جهانی، انتخابات پر از حاشیه فدراسیون فوتبال عدم توانایی دفاع از حق این در رویدادهای جهانی و آسیایی و سلب امتیاز میزبانی از باشگاه های ایرانی وتیم ملی، تعداد زیاد پرونده های شکایت از باشگاه های ایرانی در فیفا و… از اتفاقات تلخ فوتبال ایران در زمان مدیریت جناب سلطانی فر می باشد.

۵-سوء مدیریت در باشگاه بزرگ استقلال و عدم انجام خصوصی سازی سرخابی ها

از جمله چالش های مهم و پر از هیاهوی وزارت ورزش در سالهای اخیر تغییرات متعدد مدیریتی و فنی  در تیم استقلال تهران  و در نتیجه عدم نتیجه گیری این تیم مردمی بوده که نارضایتی جامعه چند ده میلیونی طرفدار این تیم پرطرفدار را سبب شده است. تغییرات متعدد هیئت مدیره و مدیرعامل، کادر فنی  و حتی بازیکنان باعث گردیده تا هواداران استقلال مدعی شوند وزیر ورزش به عمد با گماشتن افراد ضعیف در مدیریت این تیم، شرایط را برای  تضعیف استقلال فراهم می کند! متاسفانه  وزارت ورزش در زمینه خصوصی سازی این دو تیم نیز علیرغم وعده هایش کار خاصی صورت نداده است. نکته مهم  عدم پاسخگویی وزیر  به افکار عمومی در این زمینه است!

۶- استفاده از افراد فاسد و متخلف در مدیریت ورزش کشور

یکی از مهمترین  اتفاقاتی که در دوره مدیریتی سلطانی فر در وزارت ورزش افتاده،  دستگیری مدیران مختلف ورزشی است. در این بین علاوه بر دستگیری تعدادی از مدیران کل  ورزش استان های مختلف باید به  استفاده از افراد مسله دار و متخلف در باشگاه ها اشاره نمود که باعث اعتراض متعدد هواداران فوتبال شده است !

۷- دخالت در تعیین مسولین و روسای  فدراسیون های ورزشیاز جمله اتهاماتی که افکار عمومی  و کارشناسان ورزش  به مدیریت سلطانی فر وارد می کنند، حضور نزدیکان ایشان در راس فدراسیون ها و دیگر نهاد های ورزشی است. بطوریکه تعدادی از نزدیکان ایشان از معاون گرفته تا مسول دفتر و روابط عمومی  و…. هم اکنون رییس فدراسیون هستند!

۸- عدم پاسخگویی به افکار عمومی با تمام مشکلاتی که از سو مدیریت آقای سلطانی  در وزارت ورزش گفته شد، متاسفانه ایشان در سالهای گذشته نه تنها پاسخگوی منتقدان نبوده بلکه با نگاهی از بالا به پایین به کارشناسان ورزش هیچ وقت حاضر به شفاف سازی حوزه تحت مدیریتش نشده است!

در پایان باید گفت،بنظر می رسد  باید امید به آینده را حفظ کنیم  و امیدوارم باشیم. با بازگشت تعقل و تخصص به وزارت ورزش ،بسیاری از رشته های، پنبه شده ورزش ایران در دوره مدیریت جناب سلطانی فر را از نو به رشته های قوی تبدیل نموده و تلاش کنیم تا وررزش ما به جایگاه واقعی خودش در میادین بین المللی دست یابد.

انشالله

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر