شما اینجا هستید

ویژه » چرا بندرگناوه گزینه مناسبی برای ایجاد بندر آزاد تجاری است؟
گروه : ویژه

صدای بندر – محمد مظفری :سالهاست که مقامات مختلف استانی و ملی به مناسبت های مختلف قول ایجاد منطقه آزاد تجاری در بوشهر را داده اند و هر بار بعد از چند وقتی تب و تاب ایجاد بندر آزاد تجاری در استان بوشهر فروکش می کند.با روی کارآمدن دولت امید و اعتدال و با استقرار استاندار جدید استان بوشهر دکتر سالاری عزمی جدی برای توسعه استان بوشهر ایجاد گردیده است . اختصاص دو درصد صادرات گاز کشور به استان بوشهر ، تعیین تکلیف راه آهن بوشهر از محل فاینانس و دستور تسریع این کار زیربنایی ، تامین ۵۰ درصد اعتبار دولتی آزاد راه بوشهر – شیراز ، راه اندازی مجتمع های پتروشیمی در استان، تعیین مشاوران و ماموران ویژه برای پیگیری طرح های مهم استان از جمله اقدامات موثری است که طی چند هفته گذشته ودر خلال سفر معاون رئیس جمهور به بوشهر صورت گرفته و همین رویه ، امید به توسعه همه جانبه را در بین مردم استان زنده نموده است .
اما یکی از مطالبات مهم مردم استان که توسط استاندار محترم طی چند ماه گذشته پیگیری شده ایجادبندر آزاد تجاری در استان است که طی هفته گذشته نیز شایعات، آن را در صدر اخبار استان قرار داد.
یقینا یکی از مسائل مهم در خصوص ایجاد بندر آزاد تجاری استان جانمایی و مشخص شدن مکان ایجاد این مجموعه تجاری و صنعتی است که با تعیین دقیق و اصولی آن می توان به موثر بودن آن جهت کمک به توسعه استان و تاثیر در اقتصاد خانواده های بوشهر کمک شایانی کند.
از سال های اولیه زمزمه ایجاد بندر آزاد تجاری در استان بنادر گناوه و بوشهر به عنوان بهترین و مهمترین اولویت ها معرفی شده اند. بندر بوشهر با داشتن اسکله های بزرگ وقدمت دیرینه در تجارت و گناوه با داشتن پتانسیل مناسب و داشتن زیر ساخت های مناسب در این بین در اولویت احداث منطقه آزاد تجاری قرار گرفته اند.
هفته گذشته معاون برنامه ریزی استاندار بوشهر در جوا ب شایعاتی که در خصوص ایجاد قریب الوقوع بندر آزاد در بوشهر شده بود در گفتگو با خبرنگاران ضمن تکذیب این جریان تاکید کرد هنوز بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری قطعی نگردیده و این اتفاق منتظر دستور و مصوبه مجلس و دولت است و هیچ چیز نهایی نگردیده است .
ولی ایشان در خصوص محل ایجاد بندر آزاد تجاری تاکید کردند که ((طبق ضوابط تعیینی، امکان اینکه شهر بوشهر به عنوان منطقه آزاد تعیین شود امکان پذیر نیست.))
با این شرایط به نظر می رسد مسئولین استان بوشهر باید تمام توان خود را جهت تعیین محلی مناسب برای احداث منطقه آزاد تجاری به کار گیرند.
در این بین بندر تجاری گناوه را می توان به عنوان قطب تجاری جنوب ایران به عنوان مهمترین کاندیدای این امر دانست.
و این در حالیست که در سفر رئیس جمهور سابق به استان و در مصوبات سفر ایشان آمده که با توجه به قابلیت های بندر گناوه این بندر درآینده باید به عنوان بندر آزاد تجاری معرفی گردد. اما چرا گناوه شایسته این انتخاب است .
موقعیت خاص جغرافیایی گناوه :
گناوه به عنوان یک بندر استراتژیک تجاری در طول تاریخ به عنوان راه ترانزیتی مورد توجه بوده است. و حضور گردشگران و تاریخ نویسان مختلف این ادعا را ثابت می کند. گناوه امروز نیز به مدد قرار گرفتن در مسیر استان های خوزستان،کهگیلویه و بویر احمد ، فارس و هرمزگان به عنوان یک شاهرگ حیاتی در اقتصاد جنوب ایران مطرح می باشد. در حوزه راه های دریایی نیز راه های دریایی نزدیک و مناسب با کشورهای حوزه خلیج فارس و نزدیکی به جزیره خارگ گناوه را به عنوان یک بندر مهم تجاری در اولویت قرار می دهد.

پتانسیل بالادر حوزه گردشگری
شاید یکی از شاخصه های مهم در تعیین بندر آزاد تجاری داشتن پتانسیل بالای گردشگری در بنادر شاخص است که بندر تاریخی گناوه در جنوب ایران از سرآمدان حوزه گردشگری می باشد. ساحل ماسه ای و منحصر به فرد ف طبیعت بکر و وجود گردشگاهای طبیعی و روستاهای توریستی در حوه بندرگناوه همه ساله میلیون ها گردشگر را به این بندر می کشاند تا در طی ده سال اخیر گناوه را به یکی از ابزرگترین میزبانان مسافران و گردشگران تبدیل کند. این در حالیست که این میزان گردشگر در طول نوروز به طرز فزاینده ای افزایش می یابد.
نکته مهم در حوزه گردشگری این است که گناوه به عنوان بندر توریستی پتانسیل بالایی را در مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد طرح های گردشگری دارد.

ایجاد اشتغال پایدار در استان بخصوص در شمال و مرکز
در سال های گذشته توسعه حوزه های گازی و نفتی در جنوب استان فضای جدید و مطلوبی را در آن منطقه برای کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار مهیا نموده است و این در حالیست که شمال استان که بیشتر کسب و کار مردم نیز تجارت است کمتر توسعه یافته و ایجاد این منطقه تجاری می تواند درمهیا نمودن فضای اشتغال برای جوانان و رونق اقتصاد خانواده های بوشهری بسیار موثر باشد.
وجود بزرگترین مجتمع های تجاری جنوب ایران در گناوه
طی ۱۵ سال گذشته گناوه به مدد سرمایه گذاری عظیم بخش خصوصی به عنوان بزرگترین قطب تجاری جنوب ایران و همردیف با جزایر مهم کیش و قشم میزبان گردشگران و توریست ها و دبازرگانان بوده است. بر همین اساس طی دو دهه گذشته ده ها مجتمع بزرگ و مدرن تجاری که بالغ بر هزان فروشگاه است در این شهر توریستی احداث شده تا گناوه با داشتن این مجموعه های تجاری به عنوان قطب تجارت در جنوب ایران معرفی شود. یقینا زیرساخت های تجاری و بازرگانی موجود در گناوه در حوزه تجارت جوابگوی بندر آزاد تجاری خواهد بود.

دسترسی به امکانات فرودگاهی متعدد
گناوه به عنوان بندر تجاری و گردشگری مهم از دیرباز دارای زیرساخت های مهمی همچون فرود گاه بوده است . فرود گاه گناوه از قدیمی ترین فرودگاه های جنوب ایران بوده که متاسفانه به علت بی مهری هیچ وقت نتوانست توسعه یابد ودر سال های گذشته بدون استفاده مانده است. یقینا راه اندازی مجدد فرودگاه غیر فعال گناوه به عنوان یک فرودگاه تجاری می تواند در کمک به توسعه این بندر تجاری موثر باشد. ضمن اینکه در شمال و جنوب این بندر نیز دو فرود گاه وجود دارند؛ یکی فرودگاه امام حسن در شمال که در سی کیلومتری گناوه است و دیگری فرودگاه بندر بوشهر در جنوب که در یکصد کیلومتری گناوه قرار دارد.

زیرساخت های بندری مناسب
بندر گناوه و امکانات بندری آن در سال های اخیر توسعه بسیار خوبی یافته است و نوع زیر ساخت های بندرو گمرک فضای بسیار مناسبی را برای ایجاد یک منطقه ویژه تجاری فراهم آورده است.
۱- در حال حاضر بندر و گمرک و اسکله گناوه و کانال ورودی شناورها در بین دو خور طبیعی قرار گرفته که همین می تواند منطقه بندری را برای ایجاد یک حوزه تجاری مجزا از شهر معرفی نموده و برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهیا نماید.
۲- نزدیکی گناوه به جزیره استراتژیک خارگ و بندر تجاری ریگ می تواند در حوزه ورود تجهیزات و پشتیبانی از منطقه ویژه اقتصادی کمک شایانی نماید.
۳- نزدیکی به بنادر مهم کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس؛ گناوه را از حیث جغرافیایی به عنوان مهمترین بندر جنوب ایران معرفی نموده است. موقعیت جغرافیایی گناوه طوری است که به نسبت دیگر بنادر استان و جنوب به همه کشورهای همسایه فاصله مناسبتری را دارد.
۴- داشتن اسکله های متعدد تجاری و مسافری در گناوه و پتانسیل بالا جهت توسعه آن گناوه را مستعد ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی نموده است. در حال حاضر اسکله های گناوه قابلیت تخلیه کانتینر و اتومبیل و تخلیه و بارگیری شن و ماسه ودیگر ملزومات ساختمانی و تجاری و صادرات به کشورهای همسایه را دارند و در این زمینه نیز فعال هستند. ضمن اینکه اسکله بزرگ مسافری گناوه می تواند جوابگوی خیل عظیم مسافران باشد.
۵- وجود چندین هزار هکتار زمین در محدوده بندر و گمرک فضای کافی را برای ایجاد انبار و دیگر مقدمات پشتیبانی برای ایجاد منطقه ویژه تجاری مهیا کرده است.
همه موارد بالا و موارد متعدد دیگری که در حوصله این مقاله نمی گنجد شرایط را برای معرفی بندر تاریخی گناوه( که قرن های پیش از همین بندر پارچه های بافته دست مردمان و طرازهای کتانی و دستمالهای جنابه ای به دورترین کشورهای دنیا صادر می گردیده و اسب های تربیت یافته آن را هندی ها به قیمت گزاف می خردیدند) به عنوان منطقه ویژه اقتصادی فراهم نموده است.

  1. گناوه اي

    ان شاالله که بشود
    اما بوشهری ها نمی‌ذارن
    احتمالا جزیره نگین و یا شاید دلوار بشه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر