شما اینجا هستید

خبر بندر: بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در بندرریگ برگزار شد.
به گزارش خبر بندر؛ در ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به مناسبت بزرگداشت فردوسی و همچنین پاسداشت زبان و ادبیات فارسی مراسمی به همین منظور توسط گروه فرهنگی هنری نور شهر بندرریگ با همکاری خانه‌ی فرهنگ و هنر بندرریگ، انجمن ادبی نقطه سرخط، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرریگ، کمیسیون فرهنگی شورا و شهرداری شهر بندرریگ در سالن شهید باقرتاش برگزار گردید.
این برنامه با قرائت قرآن و پخش سرود ملی جمهموری اسلامی ایران شروع گردید. در ابتدای این مراسم، بخشدار محترم بندرریگ جناب آقای مهندس محمدی ضمن خوشامدگویی در خصوص بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان در ادامه صحبت‌هایشان فرمودند: زبان و ادبیات نشان دهنده‌ی عقبه تمدن و فرهنگ هر جامعه است. اگر امروز زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های زنده‌ی دنیاست و میلیون‌ها نفر در دنیا با این ادبیات زیبا تکلم می‌کنند و ما به آن افتخار می‌کنیم محصول زحمات بزرگان ادبیات ماست،بزرگانی چون فردوسی و شاعران و ادبیان دیگر که تعداد آن‌ها در فرهنگ و تاریخ ادبیات فارسی ما کم نیست. ایشان تاکید کردند که یادواره و بزرگداشت برای این سرآمدان و بزرگان ادبیات امری لازم و ضروری است تا این زبان زنده بماند. زبان و ادبیات هم ابزار استیلای فرهنگی‌ست و هم نشان‌دهنده‌ی عظمت فرهنگی جامعه است. ایشان در ادامه عنوان کردند که بخشی از فرهنگ‌ کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان متاثر از فرهنگ غرب شده که می‌توان با تکیه بر فرهنگ غنی و تمدن بزرگ و طولانی خودمان و همچنین رجوع به ادبیان بزرگ در عرصه‌ی ادبیات و زبان فارسی آن ‌را جایگزین کرد.
در ادامه‌ی برنامه دکتر سید مهدی موسوی در خصوص اهمیت زبان و ادبیات فارسی و جایگاه فردوسی بزرگ بیانات ارزنده ای را به سمع حضار رساندند . ایشان در خصوص مذهب فردوسی سخنرانی کرده و جمع بندی مفیدی به همراه ارجاع به منابع مربوطه داشتند.
در ادامه‌ی برنامه شاعران به شعرخوانی پرداختند.
آقای محمد جعفر نجدی از گناوه، آقای محمد محمودنژاد شاعر پیشکسوت بندرریگ، سرکار خانم عزت خلیفه‌زاده از گناوه، شاعر و محقق جوان بندرریگی آقای محمد مذکوری، خانم سیده مریم رضوی از بندرریگ(عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهربندرریگ) با اشعار زیبایشان مراسم را زیباتر ساختند،همچنین خانم راضیه باقرزاده مسئول انجمن ادبی نقطه سرخط بندرریگ دو شعرآیینی از سروده های خودشان را خواندند.
در ادامه خانم رجبی و برادرش نقالی زیبای خود را اجرا کردند(داستان زیبای آرش کمانگیر) که مورد توجه و تحسین حاضرین در محفل قرار گرفت.
آقای علیرضا سبحانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناوه در خصوص مقام فردوسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی به ایراد سخن پرداختند. همچنین از دست‌اندرکاران این برنامه‌ی فرهنگی تشکر کردند. بخصوص قشر جوان را ترغیب نمودند در زمینه‌ی فرهنگ و زبان فارسی به تحقیق و پژوهش بپردازند. ایشان همچنین با افتخار به درخشش بزرگان و ادیبان فارسی‌ زبان در آسمان ادبیات جهان که همانند ستون‌هایی محکم خیمه‌ی ادبیات جهان را نگه داشته‌اند یاد کرد و گفت به همین خاطراست تاکنون زبان فارسی حفظ شده است و یکی از تاثیرگذارترین شاعران حکیم ابوالقاسم فردوسی است که حق بسیار زیادی بر گردن پارسی زبانان دارند. جوانان باید کتاب این بزرگان و اندیشه‌های سترگ و گرانمایه‌ی ایشان را مطالعه کنند.
رئیس اداره ارشاد اسلامی گناوه خاطر نشان کردند که بندرریگ از قدیم‌الایام شاعران و ادب دوستان زیادی را به خودش دیده و تحویل اجتماع ادبی داده. ایشان از استعدادهای فراوانی در زمینه‌های فرهنگی هنری و ادبی در بندرریگ یاد کردند ازجمله تئاتر، شعر و موسیقی. ولی در زمینه‌ی شعر و موسیقی از هنرمندان بندرریگی بیشتر یاد کردند که در مجامع فرهنگی و هنری کشور توانسته‌اند خوش بدرخشند. یکی از این افراد سرکار خانم راضیه باقرزاده هستند که در مشاعره‌ی ملی رضوی توانستند در کشور مقام کسب کنند. همچنین در مشاعره‌های ملی دکتر آذر که از شبکه‌ی آموزش پخش می‌شود ایشان خوش درخشیده‌اند و باعث افتخار جامعه‌ی فرهنگی و هنری بندرریگ شده‌اند.
در پایان از مهمانان و شاعران تقدیر و تشکر به عمل آمد که عکسشان در یک قاب به ثبت رسید.
لازم به ذکر است که گروه فرهنگی و هنری نور بندرریگ به سرپرستی جناب آقای داوود بحرینی که زحمت برپایی این بزرگداشت و برنامه‌ی فرهنگی هنری و ادبی را کشیده بودند تقدیر شد. همچنین از تمام عزیزانی که برای برپایی این برنامه تلاش کردند تقدیر به عمل آمد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر