شما اینجا هستید

اخبار » شجره بهار خیال و عطر کاغذ و کتاب در مدرسه

شجره بهار خیال و عطر کاغذ و کتاب در مدرسه
عبدالکریم نیسنی
کتاب و کتابخانه مقبره علوم است، علم زنده در سینه مردم زنده است (سیدجمال الدین اسدآبادی)

خبربندر: نزدیک به بیش از نیم قرن پیش از این که کلاس سوم ابتدایی را یدک می کشیدم، معلمی داشتیم خوش ذوق که در زنگ انشاء به غیر از دفتر معمولی بیست برگی، یک دفتر دیگر هم برایمان در نظر گرفته بود و اسم آن دفتر را گذاشته بود «دفتر آزاد». روزهای پنج شنبه قبل از زنگ انشاء دقایقی فرصت داشتیم تا هر چه در فکرمان هست توی آن دفتر بنویسیم و با صدای بلند برای دیگران بخوانیم که معمولاً چیزی مانند دلنوشته، قصه و داستان مانند بود نه انشاء. بعضی وقت ها سوی قصه های مادربزرگ می رفت که طعم دیگری داشت، از طعم هایی که مثل آشپزی اش بود.
در این راستا بعد از ۶۳ سال این طعم را مجدداً امروز در یک مدرسه ابتدایی در بوشهر به نام طلوع دانش با بازدیدی که از این مدرسه داشتم در دل و جانم نشست. در آنجا کتاب عطر کاغذ و جوهر مرکب در فضای سبز مدرسه آکنده بود.
در این مدرسه مدیر با کوشش و ابتکار معلم و مربیان، آنچنان دانش آموزانی را با کتاب و کتابخوانی آشنا کرده بود که گویی هر کدام برای خود یک مخاطب خوب، یک نویسنده و صاحب کتاب بودند و من که خود دستی بر این طبل دارم، شرمنده حضورشان شدم. زیرا با پرسش آنان فراتر از یک دانش‌آموز کلاس چهارم دبستانی می رفت.
وقتی مجری برنامه دانش آموز خوش سخن برنامه لیلیا فتاحی که از هر گونه استرس پرسشگری دور بود مرا زیر سوال برد، دیدم که آنان سرهایی دارند که همیشه در کتاب است. بر همین اساس می شود گفت مدرسه جایگاه مروج کتاب و کتابخوانی شده و محیط مدرسه چنان بود که انگار به تور کتابخوانی رفته باشد و چه زیباتر که خانم منیژه فراشبندی معلم مدرسه گفت ما با این نوع اطلاع‌رسانی بوسیله دانش آموزان کتاب ها را از پستوی خانه ها بیرون می آوریم.
در این راستا دانش آموزانی مانند ترنم قلی پور، ریحانه نجفی، زهرا غریبی، فاطمه خسروانی، لیلیا فتاحی، آیه خلفی، ملودی غریبی، مهرسا بن ربیع، شاینا شیخی، سامیا بنه گزی، صوفیا ولی بیگ، کیانا کشاورزی، فاطمه زهرا کره بندی، طناز جوادیان، بینتا قربانی، پرنیان اخلاقی، آناهیتا عبدالهی نیا، تیارا غلامی روزبهانی هر کدام به خوبی، مهربانی با کتاب را یاد گرفته بودند و با کتابخوانی انس داشتند و البته شکی نیست که این مهربانی بر سلامت جسمی و روحی تأثیرگذار خواهد بود.
خانم جمیری مدیر مدرسه نیز اظهار داشت وجود پیوست های خلاقانه برای دانش آموزان می تواند راهی برای ترویج در افزایش کتابخوانی باشد.
خانم منیژه فراشبندی نیز عقیده داشت خلاقیت با رویکرد کارآفرینی و مهارت آموزی آینده ساز نسل امروز خواهد بود.
در پایان بعنوان یک گزارشگر با دیدن، شنیدن و پاسخ و پرسش ها در این مدرسه احساس آرامش نموده، زیرا اولین دیدارها از چنین مکان هایی همیشه به یاد ماندنی ترین اند، زیرا دیدار از نمایشگاه کوچک بهار خیال در این مدرسه زیبا بود.
انشاءاله معلیمن برای نشر فرهنگ اسلامی ایرانی همیشه پایدار و موفق باشند.
لذا از همکاری مربیان مدرسه طلوع دانش واقع در کوچه حاج نجف که امکان این نوشتار را برای ما فراهم ساختند تشکر می کنم. امید به آنکه هر خانه، هر مدرسه و هر مسجد همیشه یک کتابخانه باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر