شما اینجا هستید

اخبار » حال بد حوزه درمان استان بوشهر!

حال بد حوزه درمان استان بوشهر!
امیر جنابی
صدای بندر: اوضاع درمانی درمانی در استان بوشهر اصلا خوب نیست. این را ماه هاست روزنامه نگاران از زبان مردم دارند فریاد می زنند ولی هیچ اتفاقی برای بهبود این وضعیت نیفتاده است. مشکلات یکی و دوتا هم نیست ، بصورت ساختاری و زیر بنایی حوزه درمان در استان بوشهردچار نواقصات مهمی است. از نبود بیمارستان ها و درمانگاه های مجهز در شهرستان های استان که بگذریم مشکلات بسیاری پیش روی بیماران بوشهری وجود دارد که به اختصار به بعضی از آنها در این یاداشت اشاره می شود.


کمبود پزشک متخصص
نبود پزشک متخصص شاید مهمترین مشکل حوزه درمان استان باشد. بیشتر شهرستان های استان بوشهر پزشک مستقر متخصص باگرایش های مختلف را ندارند. بخاطر همین بیشتر جمعیت یک میلیون نفری استان بوشهر باید برای مراجعه به پزشک متخصص به مرکز استان بیایند. و همین باعث شلوغی مطب های پزشکان در مرکز استان شود. این شلوغی به حدی است که بعضی پزشکان متخصص نوبت های سه ماه ، شش ماهه و بعضا تا یک ساله به بیمارانشان می دهند! همین شلوغی باعث بسیاری از مشکلات و تخلف ها در مطب های پزشکان می شود از نوبت فروشی گرفته تا نبود فضای کافی برای بیماران هنگام مراجعه به مطب و معطلی چند ساعته در مطب پزشکان و از همه مهمتر پایین آمدن کیفیت ویزیت پزشک و عدم اختصاص وقت کافی و مناسب برای معاینه بیمار و متاسفانه بعضا حضور همزمان چند بیمار در اتاق پزشک متخصص!
عدم نظارت کافی بر مطب ها
مطب های پزشکان متخصص، بخصوص در مرکز استان در نبود نظارت کافی به هر روشی که دلشان بخواهد مدیریت می شود. از عدم امکانات ارتباطی مطب برای تماس تلفنی واینترنتی با مطب گرفته، تا دادن نوبت های چند ماهه و معطلی چند ساعته در صف انتظار ویزیت دکتر . اما شاید مهمترین مشکلی که در مطب ها این روزها دیده می شود عدم انعثاد قرارداد بسیاری پزشکان با بیمه و تهیه ویزیت آزاد توسط بیمار است که علاوه بر همه مشکلات پیش روی بیماری به لحاظ مالی نیز باعث ضرر و زیان بیماران می شود. متاسفانه بسیاری از مطب ها به بهانه اینکه بیمه ها به تعهداتشان عمل نمی کنند. هزینه ویزیت را بصورت آزاد از بیماران می گیرند. و این نارضایتی بسیاری از شهروندانی را در پی داشته که ماهانه حق بیمه خود را برای دریافت خدمات بیمه ای در مطب ها پرداخت می کنند. متاسفانه عدم استاندارد بودن مطب ها و نبود فضای کافی برای بیماران باعث شلوغی بسیار زیاد مطب پزشکان و ایجاد زحمت برای شهروندان می شود.
یکی دیگر از مشکلات بیماران دراستان بسیاری از پزشکان به نسخه الکترونیکی اعتقادی ندارند و داروهای بیمار را در سربرگ خودشان می نویسند که همین اتفاق مشکلات بسیاری را برای بیماران به وجود آورده است چون در بسیاری از موارد بیمه زیر بار نسخه های کاغذی نمی روند.
گرانی و نبود دارو و کمبود داروخانه های شبانه روزی
کمبود داروخانه های شبانه روزی در استان بوشهر اگر چه در سالهای گذشته و با دادن مجوز دارخانه های شبانه روزی بهتر شده ولی در بسیاری از شهرهای استان و حتی مرکز استان این مشکل هنوز پابرجاست. در شهر بوشهر تنها داروخانه شبانه روزی محلات جنوبی به هیچ وجه جوابگوی سیل عظیم بیماران این منطقه پرجمعیت نیست. از سوی دیگر اگر چه در سالهای اخیر شاهد ایجاد داروخانه های جدید بخصوص در شهر بوشهر بوده ایم ولی متاسفانه این داروخانه به دلیل عدم نظارت کافی بیشتر محلی برای عرضه محصولات آرایشی و مکمل های ورزشی شده اند و بعضا در این داروخانه ها اثری از خیلی داروهای معمولی هم نیست!

کمبود دستگاه ام آرای
متاسفانه به تعداد کافی دستگاه های تشخیصی پزشکی مثل ام آر ای، سی تی اسکن و سونوگرافی دولتی در استان بوشهر وجود ندارد و همین باعث مشکلات بسیاری برای مردم می شود. متاسفانه در نبود دستگاه ام آر ای در شهرهای شمالی استان مردم دو شهرستان گناوه و دیلم اغلب به شهرهای بهبهان در استان خوزستان، شیراز و بوشهر مراجعه می کنند. همچنین کمبود دیگر دستگاه های تصویر برداری در شهرهای استان باعث می شود تا با خرابی هر دستگاه در مراکز دولتی شاه اخلال در روند خدمات به مردم باشیم

مشکلات بیمه شدگان درمانی در روستاهای استان بوشهر
بیمه درمانی روستایی را شاید بتوان یکی از پیچیده ترین بیمه هی درمانی دانست که در بسیاری موارد بیماران را عاصی و سرگردان می کند و متاسفانه باعث می شود بسیاری از بیماران هزینه های درمان خود را آزاد پرداخت کنند. بر اساس این بیمه که زیر مجموعه بیمه سلامت می باشد. روستاییان باید برای مراجعه به پزشک متخصص کد ارجاع را از پزشک روستا بگیرند و به شهر مراجعه نمایند . یعنی ضمن اینکه در نبود پزشک روستا این اتفاق نمی افتد پیامدهای دیگری مثل عدم پذیرش بیمه روستایی توسط بسیاری از مطب ها و درمانگاه ها نیز دارد. و همین روند ضمن ایجاد یک پروسه طولانی برای بیمار و صرف هزینه مالی بسیاری برای بیمار می شود. متاسفانه در بسیاری اط مطب های مرکز استان بوشهر، پزشکان از پذیرش بیمه درمان روستایی سرباز می زنند تا بیمارانی که از روستا به مرکز استان می آیند با مشکلات بسیاری روبرو شوند.
مشکلات بیشمار بیماران خاص در استان بوشهر
در استان بوشهر بیش از دو هزار بیمار خاص وجود دارد که این بیمارام مجبورند برای به دست آوردن دارو و درمان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند. بسیاری از این بیماران مجبورند برای درمان اولیه خود به استان فارس و شهر شیراز و بعضا به استان خوزستان مراجعه نمایند. متاسفانه بدست آوردن دارو به علت حریم و گرانی دارو برای بسیاری از این بیماران سخت و شده و بعضا در مسیر درمانشان نیز اختلاتی ایجاد نموده است. تنها مرکز دولتی پخش کننده داروهای خاص داروخانه ۲۲ بهمن بوشهر است که بیماران استان از جم و عسلویه تا دیلم مجبورند برای گرفتن دارو به این داروخانه غیر شبانه روزی مراجعه نمایند!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر