شما اینجا هستید

اخبار » گازهای مسموم به مدارس دخترانه گناوه رسیدند!

گازهای مسموم به مدارس گناوه رسیدند

صدای بندر: در سکوت و انفعال مسولین هر روز شاهد بدتر شدن وضعیت گاز گرفتگی مدارس دخترانه هستیم. که جدیدترینش مدرسه حضرت زینب در بندر گناوه است.
بر اساس گزارش خبرنگار صدای بندر و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی تعدادی از دانش آموزان دختر این مدرسه به مراکز درمانی گناوه منتقل شده اند و خانواده ها با شنیدن موضوع به مدرسه هجوم برده اند.
یکی از مادران به خبرنگار ما گفت مسولین باید هرچه سریعتر خانواده را از این وضعیت پراسترس خارج کنند. پدر یکی دیگر از دانش آموزان نیز بعد از شنیدن این اتفاق گفت : من امروز فرزند دخترم را از ترس به مدرسه نفرستاده بودم.
در فایل صوتی دیگری که در فضای مجازی منتشر شده یکی از دانش آموزان با استرس و نفس نفس زنان به اطرافیانش می گوید که نمی توانم نفس بکشم.
یکی از دانش آموزان دختر مدرسه حضرت زینب (س) نیز به خبرنگار ما گفت؛ ما در کلاس بودیم که به یکباره بوی گاز شدید را حس کردیم و زود به حیاط مدرسه آمدیم . وی گفت : من و دانش آموزانی که خانه اشان نزدیک مدرسه بود سریع از مدرسه خارج شدیم و به خانه آمدیم.
دانش آموز دیگری هم گفت: در کلاس بودیم که بوی گاز آمد من ماسک زده بودم ولی کسانی که ماسک نداشتند حالشان بد شد به معلم گفتیم وبعد سریعا به کلاس های دیگر رفتیم و به آنها گفتیم.
همچنین یکی از خبرنگاران قدیمی شهر گناوه در یاداشتی در فضای مجازی در خصوص اتفاق امروز چنین نوشت:
سلام
“با توجه به اتفاقاتی که امروز در مدرسه حضرت زینب گناوه پیش آمده بود یکی از حاضرین و فردی که پی گیر موضوع بود علت را بوی اسفالت خیابان کنار مدرسه ذکر نمود که با تو جه به ذهنیت قبلی موجب ترس در بین دانش آموزان گردیده است
وی گفت هم اکنون اسفالت همان خیابان ادامه دارد و هیچگونه گازگرفتگی در کار نبوده”
براساس پیگیری های خبرنگار خبر بندر نزدیک به ۵۰ دانش آموز در مراکز درمانی گناوه بستر کرده اند که حال همگی خوب است.
هنوز هیچ مقام مسولی در استان و شهرستان در این خصوص اظهار نظر نکرده است!
معلوم نیست این جریان خطرناک که با روح و روان خانواده ها بازی می کند را چه کسی و چه زمانی پاسخ می دهد. ولی آنچه جامعه در روزهای پرتلاطم اقتصادی و رشد روز افزون گرانی ها به آن کمی دلخوش بود ، امنیت جامعه بود که آن را نیز عده ای دارند از مردم می گیرند.
لازم است که مسولین سیاسی، امنیتی استان و شهرستان در اسرع وقت و با برسی دقیق ضمن دستگیری عوامل مردم را به صورت شفاف در جریان این اتفاق مخل امنیت جانی و روانی مردم قرار دهند.

وزارت کشور: موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است
موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است
وزارت کشور در روز۱۳ اسفند با صدور بیانیه گفته بود که پیگیر وضعیت مسمومیت ها است

به گزارش صدای بندر ، وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای اطمینان خاطر داد موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است و تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسؤولان است و برای ایجاد آرامش و تأمین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
به دنبال حوادث و وقایع اخیر در تعدادی از مدارس کشور و بروز برخی نگرانی‌ها در میان خانواده‌ها، مبنی بر وجود عوارض در برخی دانش‌آموزان از جمله سوزش گلو، ریزش اشک و … و موج‌سواری و جنگ روانی بدخواهان ایران اسلامی به منظور ایجاد اضطراب و نگرانی در میان مردم و به تعطیلی کشاندن مدارس، بنا به دستور ریاست محترم جمهور، وزارت کشور مأموریت یافت تا ابعاد این مساله بررسی کند.

بدین منظور جلسات فشرده و مستمری طی روزهای اخیر با حضور مسؤولان و کارشناسان برجسته وزارت‌خانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضائی برگزار شد که بر اساس گزارش موجود، اهم موارد زیر به جمع‌بندی رسید:

از نخستین حادثه ابتدای آذر ماه در یکی از هنرستاهای قم اتفاق افتاد پس از قم تاکنون در ۵۲ مدرسه گزارشاتی دال بر بروز عوارض در برخی دانش‌آموزان این مدارس اعلام شد که بلافاصله نیروهای اورژانس، درمان، آتش نشانی و انتظامی در محل حاضر و علاوه بر معاینه پزشکی دانش‌آموزانی که ابراز ناراحتی داشتند، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را مورد پایش قرار دادند.

براساس اعلام وزارت بهداشت اکثریت افراد تحت درمان به صورت سرپایی مرخص و ۲۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که تمامی این افراد (جز دو مورد که دارای بیماری زمینه‌ای بودند) در کمتر از ۲ روز، مرخص شده‌اند.

از همان لحظات نخست، دستگاهای اطلاعاتی و امنیتی نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل مؤثر در این حوادث به کار گرفته‌اند که به محض نتایج قطعی مراتب در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.

از بدو پیدایش این مساله، طراحان جنگ ترکیبی علیه ایران، با ایجاد آلودگی ذهنی-روانی کوشیده‌اند تا التهاب‌آفرینی را در سطح جامعه گسترش دهند و باعث تعطیلی مراکز تحصیل علم و دانش در کشور شوند و مجدداً پروژه شکست‌خورده اغتشاش را احیا کنند. بنابراین به مردم عزیز اطمینان خاطر داده می‌شود که سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسؤولان بوده و هست و برای ایجاد آرامش و تأمین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

لازم است مردم عزیز و شریف ایران به عملیات روانی تروریسم رسانه‌ای دشمنان توجه نکنند و اطلاعات و اخبار در این خصوص را از مراجع رسمی رسانه کشور دریافت کنند.

نظر وزارت بهداشت چیست؟
دکتر سعید کریمیمعاون درمان وزارت بهداشت درباره بررسی‌های وزارت بهداشت در خصوص بروز مسمومیت‌هایی در برخی مدارس، گفت: به دنبال دستور وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی مسمومیت‌هایی که در مدارس ایجاد شد، بلافاصله کمیته‌ای با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان مرتبط با این موضوع اعم از متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و…. تشکیل دادیم و این کمیته چند جلسه برگزار کرده است. گزارش‌های استان‌های مختلف در این کمیته بررسی شده و خود اعضا حضور میدانی پیدا کردند و به استان‌های مختلف رفتند و بیماران را شخصا ویزیت و مدارک را بررسی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه نتایجی که اعلام می‌کنم، نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی است، گفت: این قضیه دارای چند بخش است؛ بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند. این بخش قسمتی از مجموعه بچه‌هایی که به اورژانس فرستاده شده‌اند، است.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلا در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده، نبودند، اما در اخبار این موضوع را خواندند و عوارض‌شان ناشی از آثار روحی روانی بوده که بر آنها گذاشته شده است.

کریمی ادامه داد: دانش‌آموزانی که در معرض این ماده محرک قرار گرفتند، عمدتا ابراز می‌کنند که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از استشمام یک «بو» که این بو متفاوت است و بوهای مختلفی مطرح شده است، دچار علائم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و علائم اشک‌ریزش شدند و به دنبال این علائم تحریکی دیگر مانند دل‌درد، ضعف و بی‌حالی و در برخی از این بچه‌ها و افرادی که در معرض این ماده محرک بوده‌اند، بی‌حسی اندام‌ها بوده است که اینها علایم مواد محرک است
وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره نوع این مواد محرک، گفت: این مواد از دسته گازهای جنگی، اعصاب، تاول‌زا و خطرناک نیستند. یکسری مواد محرک داریم که یک ماده نیستند و چند ماده‌اند و در نمونه‌های ما هم اثبات شده که چند نوع ماده است که می‌توانند علائم تحریکی ایجاد کنند. باید نمونه‌های مثبت را مجددا به آزمایشگاه مرجع بفرستیم و در صورت تایید قطعی، اعلام می‌کنیم. در عین حال خود گاز هم خیلی مهم نیست‌. زیرا رویکرد ما در برخورد با این گازها یکی است و شامل درمان‌های علامتی و شست‌شو است و اگر اختلالات اسید یا باز به ندرت ایجاد کرده باشد، در بیمارستان‌ها درمان می‌شود. فقط بچه‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند، ممکن است علایمشان بیشتر شود، مراقبت کنند و داروهایشان همراه‌شان باشد. مثلا اگر آسم دارند، اسپری همراه خود داشته باشند و سریع از محیط دور شوند.

کریمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره برخی اظهارات مبنی بر عوارض بلند مدت احتمالی ناشی از این مواد، گفت: معمولا مواد محرک عوارض طولانی مدت ندارند و زودگذر بوده و به قصد ایجاد آسیب‌های پایدار استفاده نمی‌شوند. تا امروز هم عارضه‌ای به این صورت نداشتیم. در آینده هم باید بررسی‌های بیشتر شود. اما به نظر نمی‌رسد عارضه طولانی مدت داشته باشد. حداقل بررسی‌های ما تاکنون عمدتا عوامل محرک زودگذر را نشان داده است.

وی در پاسخ با سوال دیگر ایسنا مبنی بر ضرورت انجام آزمایشات از سوی خانواده‌ها، گفت: کسانی که علامت‌دار باشند در مراکز درمانی بررسی می‌شوند و اگر مشکوک به چیزی باشند، مرکز درمانی طبق دستورالعمل آزمایش‌های لازم را می‌گیرند اما اینکه بخواهند از روی اضطراب، چک‌آپ کنند، جایگاهی ندارد و نیاز نیست‌ در آزمایشاتی هم که تاکنون انجام دادیم، عمدتا بالای ۹۰ درصد همه چیز نرمال بوده و آن کمتر از ۱۰ درصد هم علائم آزمایشگاهی جدی برای بچه‌ها ایجاد نکرده و علائم گذرای بالینی شامل ضعف و تحریک تنفسی بوده است. ضعف از آنجایی که این مواد حالت اکسیدان دارند و عوامل آنتی‌اکسیدان را کم می‌کنند، علایم ضعف و بی‌حالی و ضعف اندام تحتانی ایجاد می‌شود که این‌ها هم طبق بررسی‌هایی که تا امروز انجام شده، به نظر نمی‌رسد جدی و ماندگار باشد و گذرا بوده است.

وی گفت: در کشورهای دیگر هم شبیه این اتفاق افتاده که البته وسعتش متفاوت بوده است. برخی از این اتفاقا ناشی از اشتباه انسانی است‌. مثلا در آزمایشگاه مدرسه دقت نکرده و باعث شده بچه‌ها در معرض ماده محرک قرار گرفته‌اند. در عین حال نوع عمدی این اقدامات هم در کشورهای دیگر هم گزارش‌هایی هست، اما عمدتا خطاهای ناخواسته بوده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر