شما اینجا هستید

اخبار » بنادر خلیج فارس ودلایل عدم توسعه بندرریگ
گروه : اخبار , ویژه

عبدالحمید قیصری-بندرریگ از جمله بنادر مهم جنوب ایران در طول تاریخ بوده است که در کنار دیگر بنادر مهم ایران مثل بوشهر سی نیز وگناوه نقش مهمی در تجارت ایران داشته  است  . ولی متاسفانه در طول تاریخ بندرریگ به دلایل مختلف از جمله دور افتادن از راه اصلی و پیشرفت بنادر مهم کناریش کمتر نوسعه یافت و نتوانست بزرگی و عظمت خود را به عنوان یک بندر تجاری گسترش دهد وبدین وسیله  را ه توسعه اش بسته شدو یا بهتر است بگوئیم کند شد . در این بین دلایل و اقدامات مختلفی باعث اینکار شد که در اینجا به دو نمونه آن اشاره می کنیم.

قبل از اینکه گناوه رونق فعلی را پیدا کند حیدر خان حیات داودی خانعلی خان حیات داودی در دوران مظفرالدین شاه و احمد شاه قاجار حاکم بلامنازع بندر ریگ و گناوه و کل حیات داود و جزیره خارگ بوده است. بندر ریگ مرکز فرماندهی بلوک حیات داود بود و در نهایت کلیه راه ها به بندر ریگ ختم می شد. حیدر خان پس از درگذشت پدرش خانعلی خان به ظابطی بندر ریگ و بلوک حیات داود رسید. از نامبرده بعنوان سیاسی ترین و مقتدرترین ضابط طایفه حیات داود نام برده اند.توسط ناصرالدین شاه قاجار به پدر حیدر خان خانعلی خان حیات داودی لقب شیخ الخوانین داده شد و پس از مرگ پدر ان لقب به حیدرخان رسید.در رونق و افول هر شهر و دیار عوامل بسیاری مؤثر بوده و هستند. در تاریخ آمده است که در سال ۱۳۰۰ شمسی قرارداد حفر اولین چاه نفت در دشت تیر بالاتر از روستای شول بین حیدر خان حیات داودی ظابط بندر ریگ و بلوک حیات داود و ارفولد ویلسون نویسنده و سیاست گذار مشهور انگلیسی در جنوب ایران به امضاء رسید. همین قرارداد موجب آن گردید که از گناوه به طرف دشت تیر راه کشیده شود کارگاه های مختلف احداث و سیل کارگران به منظور اشتغال بکار به آن محل سرازیر گردید. بالاخره رونق بیشتر گناوه از همین امضاء قرارداد آغاز گردید. در سال ۱۳۲۰ به بعد در کنار بندر ریگ، گناوه رشد کرد و رونق جزیره خارگ و کشف میادین نفتی در اطراف آن به این روند سرعت بخشید و در این میادین رونق و فعالیت اقتصادی بندر ریگ روز به روز رو به افول گذاشت و در نهایت بندر ریگ دچار رکود گردید.(منبع: بندر ریگ – سید جعفر حمیدی)

یکی از قدیمی های بندرریگ هم نقل می کرد که بخشداری فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج همیشه فارس که در شهر بندر ریگ مستقر بود پس از چندین شبانه روز و بسته بودن کلیه راه های منتهی به بندر ریگ به قصد بازدید از قصبات تحت امر بخشداری بندر ریگ با یک جهاز بادی جهت بررسی و رسیدگی به امور به مأموریتی دریایی عازم می گردد. جهاز آنها پس از طی مسافتی در دریا در کنار روستای مال قائد گناوه پهلو می گیرد باغهای سرسبز، چاه های آب شیرین، سواحل زیبا و طبیعتی بکر و … چشم بخشدار را خیره می نماید و تحولی در او بوجود می آید. بخشدار در همان لحظه ی به بدون اطلاع اهالی بندر ریگ تصمیم می گیرد و دستور می دهد که منزلی در کنار مسجد جامع گناوه برای سکونتش اجاره نمایند.و از آن به بعد در گناوه مستقر می شود تا کم کم بخشداری به گناوه منتقل شود . بدون شک می توان یکی از عواملی که توسعه و پیشرفتهای بعدی گناوه را به دنبال داشت مسافرت و بازدید بخشدار بندر ریگ و بعد از آن انتقال و جابجایی بخشداری از بندر ریگ (مرکز بلوک حیات داود) به گناوه از دلایل عمده کم رونق شدن بندرریگ بود . قابل توجه اینکه تا قبل از انقلاب اسلامیبرای بخشداری گناوه  از عنوان بخشداری گناوه و ریگ نام برده می شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر