شما اینجا هستید

سرخط خبرها » بیماران تلاسمی و مشکلات پیش رو
گروه : سرخط خبرها

بیماری تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است

بیماری تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است.همه ساله ۱۸ اردیبهشت ماه یادآور زندگی سراسر درد رنج و اشک و آه بیماران تالاسمی است،بیمارانی که بیگناه و بی دلیل می بایست این زندگی سراسر درد و رنج را تحمل نمایند.

بیمارانی که خود در رقم زدن سرنوشت تلخشان دخیل نبوده و می بایست تاوان ندانم کاریهای والدین خود را پس دهند.

کارشناس پیشگیری شبکه بهداشت ودرمان دیلم در اینباره می گوید: بیماری تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که در اثر اختلال در ساخت زنجیره های پروتئینی هموگلوبین بوجود می آید.

محمدی با اشاره به اینکه دو نوع بیماری تالاسمی وجود دارد تصریح کرد: تالاسمی مینور یا نوع خفیف که در این نوع تالاسمی فرد بیمار نیست ولی یک ژن معیوب را همراه خود داشته و به فرزند خود منتقل می کند.

وی افزود: در تالاسمی ماژور یا نوع شدید که فرد دو ژن معیوب داشته و بیمار است و فرد مبتلا به تالاسمی ماژور با توجه به وضعیت هموگلوبین نیاز به تزریق مکرر خون دارد به نحوی که ممکن است در هر ماه ۲ الی ۳ با نیاز به دریافت خون داشته باشد.

کارشناس پیشگیری شبکه بهداشت دیلم اذعان داشت: در حال حاضر تعداد بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور در جمعیت تحت پوشش دیلم ۲۱ نفر است ولی بیمارانی که جهت دریافت خون به بخش تالاسمی شهرستان دیلم مراجعه می کنند ۲۴ نفر می باشند که ۳ نفر از آنها از شهرستانهای مجاور به دیلم مراجعه می کنند.

محمدی ابراز داشت: خون لازم جهت تزریق این بیماران از سازمان انتقال خون شهرستان بهبهان تامین می شود.

وی اضافه کرد: بخش تالاسمی بیمارستان دیلم در سال ۹۲ افتتاح شد که در حال حاضر در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هر هفته به بیماران خدمت رسانی می کند.

وی گفت: غیر از تزریق خون، انجام آزمایشات روتین و سالیانه،ویزیت پزشک متخصص اطفال و داخلی،خدمات دندانپزشکی، مشاوره های لازم از دیگر خدمات بخش تالاسمی بیمارستان دیلم می باشد.

محمدی به فعالیتهائی که توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان جهت جلوگیری از تولد کودک مبتلا به تالاسمی انجام می شود اشاره کرد و افزود: آموزش دختران سوم راهنمائی،پسران سوم متوسطه،عاقدین و دفترداران ازدواج، ریش سفیدان و افراد با نفوذ، سربازان و دختران و پسران در سن ازدواج، انجام آزمایشات قبل از ازدواج، پیگیری زوجین مینور و مشکوک از جمله این فعالیتهاست.

وی ارجاع زوجین مینور و مشکوک به مرکز مشاوره زنتیک جهت بررسی وضعیت زوجین،بررسی وضعیت جنین (PND مرحله اول و دوم)،مراقبت زوجین مینور و مشکوک تا داشتن ۲ فرزند سالم و انجام هماهنگی های درون بخشی و بین بخشی جهت پیگیری و ارجاع زوجین مینور و مشکوک از دیگر فعالیتهای شبکه بهداشت دیلم جهت جلوگیری از تولد کودک مبتلا به تالاسمی است.

کارشناس پیشگیری شبکه بهداشت ودرمان دیلم در پایان این گفتگو سخنان خود اظهار داشت: تالاسمی واگیری ندارد،ناتوان کننده نیست،معلولیت نیست،بلکه یک فرصت است،یک معیار برای سنجش صبر و توکل برای اراده و شجاعت و اعتلای روح است.

۱۸ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر