شما اینجا هستید

سرخط خبرها » روحانی: به عنوان رییس جمهوری از شرایط پهنای باند راضی نیستم
گروه : سرخط خبرها

رییس جمهوری با بیان این که اگر بخواهیم وقت مردم کمتر صرف شده و کار ها کم هزینه تر و دقیق تر انجام شود، دولت باید دولت الکترونیک شود،گفت: من به عنوان رییس جمهوری از شرایط پهنای باند راضی نیستم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (شنبه) در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک روز ارتباطات به خانواده بزرگ این صنعت افزود: این روز را به جوانان عزیزی هم که در این مسیر تلاش می کنند تا در این صنعت به خودکفایی برسیم تبریک می گویم.

روحانی با بیان این که کلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط با اعضای خانواده، قبیله، روستا، شهر و دیار اطلاق می شد و به طور استثناء گاهی با سفری به مناطق دیگر کشور گسترش می یافت، ادامه داد: در سطح ملی هم وقتی بحث ارتباطات مطرح می شد عمدتا ارتباط و مناسبات دولت – ملت منظور بود اما امروز این ارتباطات از سطح منطقه و کشور خارج شده است و در سطح جهانی شهروندان جدیدی داریم به نام کاربران که شهروندان جامعه جهانی نوین دنیای امروز هستند.

رییس شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: زمانی بحث بر این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت می کنیم اما امروز کم کم به سوی شکل گیری یک خانواده جهانی در حال حرکت هستیم.

روحانی با بیان این که امروز کشورهایی با چند صد هزار جمعیت تشکیل شده اند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی مجازی دارای میلیون ها کاربر است، خاطرنشان کرد: دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای عجیب و غریبی است به گونه ای که در هر دقیقه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لایک در فیس بوک را شاهدیم و در هر دقیقه حدود دو میلیون نفر از سرویس گوگل استفاده می کنند.

روحانی تصریح کرد: این که در هر دقیقه ۷۰ ساعت فیلم وارد یوتیوب می شود و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر این فیلم را می بینند یا دانلود می کنند به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است.

وی با بیان این که اگرچه نام این فضا مجازی است و ما با افراد به عینه برخورد نمی کنیم، افزود: آثار این فضا بر جامعه و کشور و حتی بر سبک زندگی مردم کاملا عینی است.

** پایان دوران پیام های یک طرفه

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که امروزه شرایط به گونه ای است که یک نفر از گوشه دانشگاه یا خوابگاهش می تواند صدها و هزاران کیلومتر دورتر، با کاربر دیگری ارتباط برقرار کند گفت: دیگر دوران پیام های یک طرفه به سر آمده است و امروزه وضعیت به گونه ای است که یک کاربر می تواند سخن بگوید، پیام بدهد و پیام بگیرد.

روحانی ادامه داد: گویی دوران پیام های یک طرفه به سر آمده است و کم کم به نقطه ای خواهیم رسید که دیگر جایی برای استبداد پیام نباشد.

وی تصریح کرد: دیگر دوران پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه و تریبون های یک طرفه به سر آمده است.

رییس شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: امروز هر پیامی که در دنیا بازتابی وسیع تر دارد، پیامی قوی تر و تاثیرگذارتر است.

** دنیای سایبری یک فرصت است و باید به جوان ها اعتماد کنیم

روحانی با تاکید براین که ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم که به خاطر اضطرار و ناچاری وارد آن شده ایم، افزود: باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: به یاد بیاوریم که قرن ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا فرهنگ ایرانی – اسلامی را پاس داشتند و آن را به نسل های بعد منتقل کردند در دورانی که ابزار مدرن در اختیار آنها نبود.

روحانی همچنین گفت: امروز این همه تحصیلکرده و دختران و پسران دانشگاه دیده علاقه مند به کشور، فضای بزرگی در اختیار دارند تا بتوانند از هویت ایرانی – اسلامی پاسداری کنند.

وی با طرح این سوال که چرا این همه متزلزل هستیم؟ چرا به جوان هایمان اعتماد نمی کنیم؟ افزود: سال های اولیه انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئویی وارد کشور شود و جوانی این دستگاه را با سیمی به تلویزیون وصل کند. چگونه ایمان را نگه داریم و هویت را حفظ کنیم؟

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دیدیم ویدئو آمد، فراگیر شد در همه خانه ها هم رخنه کرد اما نه تنها در ایمان جوانان اثر نداشت، بلکه حضورشان در مساجد و مانند آنها حتی شرکت در مظاهر انقلابی و راهپیمایی ها بیشتر شد. به جبهه دفاع رفتند و با دفاع از کشور افتخار آفریدند.

روحانی ادامه داد: بعدها غصه دیگری شروع شد که با ماهواره ها چه کنیم؟ اگر خدای نکرده تلویزیونی با دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد چگونه ایرانیت و اسلامیت می ماند؟

روحانی اضافه کرد: دیدیم آمد و مبارزه با آن در پشت بام و بالکن تاثیرگذار نبود، نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت.

رییس جمهوری افزود: امروز ظاهرا غصه دیگری برپا شده و آن این است که با اینترنت و جوان کاربر ایمیل و موبایل نسل سه و چهار را چه کنیم؟

رییس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: من به همه دوستان عرض می کنم به جوان هایمان اعتماد کنیم چرا که جوان های ما دارای فطرتی پاک هستند ایرانشان را با همه وجود دوست دارند و به اسلام و خاندان ائمه و اهل بیت (ع) عشق می ورزند.

روحانی با تاکید بر این که فطرت انسان پاک است، اظهار داشت: حالا اگر در گوشه ای، روزی، روزگاری، ساعتی یا در ماهی خطا شود، می توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چرا که هم انسان تواب است و هم او رحیم است.

** مصلحت فقط امنیت و اسرار ملی است

رییس جمهوری در ادامه سخنانش تصریح کرد: البته این به معنای آن نیست که به امنیت ملی فکر نکنیم و اسرار ملی به عنوان یک گوهر تابناک که در اختیار ما است را رها کنیم. حتما کشورهای پیشرفته هم نسبت به مسایل امنیت ملی دغدغه های خاص خودشان را دارند.

روحانی ادامه داد: مصلحت ما در زمینه سیاسی فقط امنیت ملی و اسرار ملی است و نه مورد دیگر و در مسایل اجتماعی آنچه برای ما اهمیت دارد، اخلاق عمومی و ارزش ها است و مصلحت دیگری را نمی شناسیم.

وی در عین حال تاکید کرد: حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می شناسیم.

رییس شورای عالی مجازی با یادآوری این که روزگاری، سواد به معنای خواندن و نوشتن یا ورود به دبستان ، دبیرستان و دانشگاه بود، تصریح کرد: امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است. این همه فضای عظیمی که اطلاعات وارد می شود و کاربران دنیا از آن استفاده می کنند.

روحانی ادامه داد: مگر قرار نیست که امسال در پی اقتصاد مقاومتی باشیم؟ مگر توسعه و اقتصاد مقاومتی بدون فناوری های نوین و در راس آن فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان پذیر است؟

وی خاطرنشان کرد: « این فناوری هم به عنوان خود و هم به عنوان پایه سایر فناوری ها و تحقیقات است. مگر تحقیق یک دانشجوی دکتری یا استاد بدون استفاده از کامپیوتر ، اینترنت و فناوری های نوین اطلاعات امکان پذیر است؟ و مگر می شود مثل سابق به مخزن کتابخانه ها برویم و از صفحات آن یادداشت برداشته یا با کسب اجازه کپی تهیه کنیم و از آن تحقیق بیرون آوریم؟ دیگر آن دوران سپری و شرایط دگرگون شده است.»

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به خاطره ای از سفر ۳۲ سال پیش خود به ژاپن به عنوان مدیر سرپرستی صداوسیما و بازدید از شبکه ان اچ کی اشاره کرد و گفت: در آن زمان آرشیو فیلم های ما بسیار سنگین و در کارتن و پلاستیک در قفسه ها نگه داری می شد که برای یافتن آن ساعت ها وقت لازم بود اما در آرشیو این شبکه ژاپنی دیدم که همه فیلم های چند ساعته سینمایی بر روی یک صفحه سبکی ضبط شده است. از آنها پرسیدیم همه فیلم همین است، برای ما به نمایش درآوردند. همچنین در آرشیو آنجا حدود ۲۰ تا ۳۰ قفسه فیلم بود که گفتیم فلان فیلم را می خواهیم.

روحانی ادامه داد: در آن سال مسئول آرشیو این شبکه ژاپنی نام فیلم را در کامپیوتری وارد کرد و روبات کوچکی که در آنجا بود به سرعت و در کمتر از ۱۰ ثانیه این فیلم را از میان قفسه ها جست وجو کرده و برای ما آورد و ما دیدیم کاری که در ایران ۵ تا ۶ ساعت طول می کشد و بعد ناچاریم برای یک فیلم سینمایی ، کارتن حجیم را در آغوش بگیریم این روبات کوچک به سادگی و آسانی فیلم را در یک صفحه کوچکی برای ما آورد.

وی خاطرنشان کرد: البته امروز کتابخانه ها و آرشیوهای فیلم ما قاعدتا متحول شده است و اگر این امکانات نیامده است، در راه است و خواهد آمد.

رییس شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که دنیای امروزی دنیای تحول عظیم است، افزود: مفهوم علم، ترویج و تبلیغ تغییر یافته است، مگر می شود در عصر امروز بدنبال اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پرسود جامعه اطلاعاتی جهانی بهره بگیریم و استفاده کنیم.

** با ابزار مدرن با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم نه با شمشیر چوبی

روحانی در ادامه سخنان خود به نامگذاری سال ۱۳۹۳ با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهانی اشاره کرد و گفت: امسال، سال فرهنگ باشد و ما در بخش فرهنگ همه سپر به دست گرفته ایم. شمشیری هم در دنیای فرهنگ پیدا می شود چرا ترسیده ایم و به کنجی خزیده ایم تا تیری به ما نخورد و اگر شمشیری هم در دست می گیریم شمشیری چوبی به دست می گیریم.

وی تصریح کرد: اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد، که دارد، باید با ابزار مدرن نه منفعلانه و ترسو ، فعال و شجاع وارد صحنه شویم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بخش بزرگ این فضاها و شبکه های اجتماعی را جوانان ، دانشجویان ، ایران دوستان و اسلام دوستان ما باید به تصرف درآورند و هویت ایرانی – اسلامی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.

روحانی ادامه داد: نباید فضای مجازی تحت تاثیر یک گروهک تروریستی در گوشه ای از آفریقا قرار گیرد که دختران تحصیلکرده را می رباید و متاسفانه می گوید آن را به عنوان برده گرفته اند چون جرمی نابخشودنی انجام داده اند، به دبیرستان رفته اند تا دانش بیاموزند.

وی یادآور شد: ما همان انقلابی هستیم که در شب ۲۲ بهمن سال پیروزی انقلاب اسلامی، همین آفریقا و سومالی که امروز مرکز تروریست ها شده اند، می گفتند شب تا صبح در مساجد دعا کردیم تا شما در انقلابتان پیروز شوید.

رییس جمهوری ادامه داد: انقلاب عظیم اسلامی در دورانی که معروف به دوران دین زدایی بود، پیروز شد و اسلام گرایی را در دورانی ترویج کردیم که غرب گرایی به عنوان فرهنگ حاکم در بسیاری از جوامع سیطره یافته بود.

روحانی تاکید کرد: امروز ما باید بلوک فارسی را در شبکه های اجتماعی هم از نظر فنی و هم از لحاظ علمی تقویت کنیم.

وی اظهار داشت: ما باید حضور فعال در فضای مجازی داشته باشیم تا بتوانیم هم صنعت، کشاورزی و خدمات دانش بنیان را پیش ببریم و هم بتوانیم فرهنگ اسلام و فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این کار ، کار دولت نیست بلکه کار مردم و جوانان، کار بخشی خصوصی و شرکت های دانش بنیان است.

روحانی تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همه و همه باید زمینه را برای حضور شرکت های دانش بنیان در فاوا – فناوری اطلاعات و ارتباطات – آماده کنند.

وی همچنین به سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جشنواره در زمینه ایجاد ۳۰ هزار شغل اشاره کرد و گفت: من در جلسه هیات دولت به آقای وزیر هم گفتم که اشتغال باید به ۱۰۰ هزار شغل در فناوری اطلاعات و ارتباطات برسد اما آقای وزیر برای امسال قول ۳۰ هزار شغل را دادند و برای سال های آینده انشاءالله به سطح ۱۰۰ هزار شغل در این رشته برسیم.

رییس جمهوری با بیان این که این شغل می تواند زنان و دختران را در درون منزل هم فعال کند تا مسوولیت خانه را هم حفظ کنند، اظهار داشت: البته ما در زمینه زیرساخت و در زمینه ابزار و امکانات فنی هنوز در سطح پایینی هستیم.

روحانی در عین حال به بخش پیشرفت های ما در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: ما در موضوع سیم کارت رتبه ۱۵ جهان هستیم و در ارتباط با ضریب نفوذ اجتماعی موبایل در رتبه ۶۵ قرار داریم که وضعیت ما نسبتا متوسط است.

وی با نامطلوب دانستن وضعیت پهنای باند در ایران اظهار داشت: امروز دنیایی است که می توانیم فضایی آرام تر ، مطمئن تر و با صرف هزینه ای کمتر امکانات لازم را برای نسل جوان فراهم کنیم.

** دولت باید دولت الکترونیکی شود

رییس جمهوری با بیان این که براساس گزارش ارایه شده بیشترین شیوه حل مشکلات مردم مراجعات شخصی و در رده بعد از طریق پست و نامه رتبه بندی شده است، تاکید کرد: اگر بخواهیم وقت مردم کمتر صرف و کار کم هزینه تر و دقیق تر انجام شود باید دولت ما دولت الکترونیک شود.

روحانی با بیان این که برای این کار قدم های کوتاهی برداشته شده و قدم های بلندی در پیش رو داریم، گفت: ایران در این زمینه حدودا در رتبه صدم است و ما باید به نقطه قابل قبول برسیم.

** نهضت دیجیتالی، نارضایتی از پهنای باند

رییس شورای عالی فضای مجازی با بیان این که البته امروزه ارتباط دانشجو و دانشگاه الکترونیکی شده است، گفت: وزارتخانه های ما باید برنامه ریزی کنند تا یک نهضت دیجیتالی آغاز شود.

روحانی ادامه داد: در چارچوب قانون همه اسناد و مدارک باید دیجیتال شود تا با سرعت مناسب به مردم خدمت رسانی کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر این که این فناوری باید پایه ای برای اقتصاد دانش بنیان و ترویج فرهنگ و هویت اصیل ایرانی – اسلامی باشد، افزود: این فناوری می تواند راهی برای اشتغال جوانان تحصیلکرده فراهم سازد.

روحانی در عین حال تصریح کرد: من به عنوان رییس جمهوری از شرایط پهنای باند راضی نیستم.

وی با بیان این که قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هرچه سریع تر به نسل ۳ و ۴ فناوری اطلاعات برسیم، گفت: پهنای باند نه تنها برای منازل و وزارتخانه ها بلکه برای موبایل هایی که در اختیار مردم و کاربران قرار دارد، افزایش یابد و این کار با حضور همه شرکت های خصوصی و حتی در محتوا هم باید انجام شود.

وی با یادآوری این که امسال در زمینه سلامت تاکید شده است، افزود: در این زمینه باری را از دوش مردم برداشته ایم و انشاء الله برخواهیم داشت و این فناوری باید به کمک ما بیاید.

رییس شورای عالی سلامت توضیح داد: مصرف درست دارو در کشور باید در یک شبکه جامع اطلاعاتی پایش شود البته ما نمی خواهیم بر کار پزشکان نظارت کنیم بلکه نظام های کنترلی آنها باید این کار را انجام دهند.

روحانی، استفاده از فناوری اطلاعاتی را برای تسهیل در خدمت رسانی بهداشتی – درمانی مهم خواند و افزود: اگر تمام شناسنامه های بهداشتی – درمانی افراد در یک کارت الکترونیکی تجمیع شود با مراجعه بیمار به پزشک به راحتی وضعیت و سوابق درمانی شخص بدست می آید.

وی همچنین فناوری اطلاعات را برای آموزش و پرورش و تجارت هم، فناوری مادر توصیف کرد و ادامه داد: همه کارها باید با حضور مردم و با کمک آنها انجام شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی دولت به شدت به دنبال آن است که در این چارچوب هم برای آزادی عمل، هم امنیت مردم و هم برای صیانت فعالیت کند.

روحانی تصریح کرد: نباید در این مسیر محدودیت باشد بلکه باید این اقدام در مسیر صیانت از اخلاق، ارزش ها و منافع ملی انجام شود.

** باید به فناوری های داخلی تکیه کنیم

رییس شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: سیاست ها و چارچوب اقدامات با شورای عالی فضای مجازی و اجرای آن با دستگاه های اجرایی است.

روحانی در عین حال تاکید کرد: باید در زمینه سخت افزار و نرم افزار به دانش داخلی خود توجه کنیم و زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کنیم و نباید این قدر به واردات تکیه کنیم. در داخل کشور امکانات و توانمندی های فراوانی وجود دارد و باید آن را افزایش دهیم.

وی با بیان این که در بخش فناوری سخت افزاری و نرم افزاری باید به دانش داخلی توجه کنیم و به واردات تکیه نکنیم، گفت: ارتباطات و فناوری اطلاعات در دنیای امروز در بخش تجارت و همه زمینه ها فناوری مادر است.

رییس دولت یازدهم با بیان این که باید زمینه را برای فعالیت شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات آماده کنیم، اظهار داشت: در کشور ما امکانات و توانمندی های بسیاری در این حوزه وجود دارد.

روحانی با تقدیر از تلاشگران، شرکت های دانش بنیان، اساتید و محققان حوزه فناوری اطلاعات، سالی سرشار از موفقیت در زمینه فرهنگ و اقتصاد آرزو کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر