شما اینجا هستید

سرخط خبرها » خانه معین التجار بوشهری درتهران به موزه تجارت تبدیل شود
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر : رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان بوشهر گفت: به دلیل نقش محمد معین التجار بوشهری در تجارت خلیج فارس، ایجاد موزه تجارت در خانه به جای مانده از وی در محله لاله زار تهران ضروری است.

به گزارش صدای بندر به نقل از ایرنا،علی اکبر شریف پوربوشهری درجمع خبرنگاران اظهارکرد: معین التجار نه تنها درحوزه تجارت بلکه در دوران جنگ جهانی اول و قیام مردم جنوب همانند درگیری های رییس علی دلواری با انگلیسی ها از آزادیخواهان و مبارزان ضد استبداد و استعمار پشتیبانی می کرد و درتحولات سیاسی اقتصادی حضور فعالی داشت.

وی اضافه کرد: هر برنامه ای که اتاق بازرگانی ایران، شهرداری تهران و یا خیرین برای احیا و بازسازی خانه معین التجار بوشهری داشته باشند نباید درآمد محور باشد.

شریف پور بوشهری افزود: اتاق بازرگانی بوشهر برای صیانت از این اثر ملی و به پاس تجلیل و زنده نگه داشتن هویت ملی یک شهروند بوشهری می تواند با تامین هزینه های ساخت موزه تجارت درخانه معین التجار بوشهری برای احیای این اثر ملی گام بردارد.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با تصویب شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران خانه تاریخی محمد معین التجار بوشهری واقع در خیابان لاله زار تملک و به نام خانه خلیج فارس نام گذاری می شود.

فاطمه دانشوردرنشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: به دلیل خدمات فراوان این شخصیت تاریخی درمورد خلیج فارس و حمایت از تولید داخلی، به پدر معنوی خلیج فارس و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی معروف شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که خیرین بوشهری مقیم تهران نیز برای احیای و مرمت این اثرتاریخی درخواست های متعددی به شورای شهر تهران داشته اند، مجموعه مدیریتی استان بوشهر نیز می تواند با ارائه راهکارهای مناسب پیشنهادهایی برای مطرح شدن در شورای شهر تهران در این زمینه را ارائه کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد : این شورا به پاس خدماتی که معین التجار بوشهری به خلیج فارس و ایران کرده است علاقمند به برگزاری همایشی تحت این عنوان است و نقش فرهیختگان و دانشگاهیان استان بوشهر نیز برای

رییس کمیسیون اخلاق کسب و کار و مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی ایران گفت: تجار بوشهری با بیش از ۱۰۰ سال فعالیت اقتصادی و تجارت در بخش های عمده بازرگانی خلیج فارس و اقیانوس هند کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته اند.

دانشور درنشست با رییس مرکز ایران شناسی شعبه بوشهر اظهارکرد: بندر بوشهردر زمان اوج خود از مراکز عمده تجارت خلیج فارس به حساب می آمد و تجار بوشهر قسمت عمده بازرگانی خلیج فارس و اقیانوس هند را به عهده داشتند.

وی اضافه کرد: تاثیر این بندر در حوزه تجارت به گونه ای بود که یکی از تجار بوشهری به نام حاج محمد شفیع اجازه چاپ و نشر اسکناس رایج بوشهر را بدست آورد و این امتیاز تا برقراری بانک شاهی، در بوشهر به قوت خود باقی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: به دلیل محدودیت منابع، این اداره کل قادر به هزینه کرد برای احیا و بازسازی خانه معین التجار بوشهری به عنوان خانه خلیج فارس درتهران نیست اما می تواند در محتوا و شکل گیری آن با حفظ انسجام تاریخی نقش آفرین باشد.

ابراهیم فروزانی افزود: یکی از شخصیت های پرآوازه تاریخی تجاری، سیاسی و دریایی ایران محمد معین التجاربوشهری است که فعالیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی او به طور مستقیم باعث احیای موقعیت ایرانیان در خلیج فارس شد.

وی یادآورشد: فعالیت های معین التجار برای کشتیرانی و تجارت در کارون، اهواز و خرمشهر و نیز فعالیت اقتصادی دربندر هرمز و دیگر جزایر خلیج فارس، راه اندازی خط و شرکت کشتیرانی را باید از جمله اقدامات وی در این زمینه است .

فروزانی کرد بیان کرد: با توجه به این که حراست و نگهداری از این اثر تاریخی مهم و اجتناب ناپذیر است هر گونه تصمیم گیری در این زمینه باید تابع توجه به جنبه های تاریخی آن باشد.

وی اضافه کرد : دراین ارتباط واگذاری آن به افراد خیر و ایجاد امکان موزه که بتواند هزینه هایش نیز تامین شود سبب می شود که با تغییر اعضای شورای شهر تهران و شهردار تاثیر چندانی درتغییر کاربری آن ایجاد نشود.

رییس مرکز ایران شناسی شعبه بوشهر گفت: بوشهر یکی از نخستین شهرهایی است که در آن چاپخانه چاپ سنگی دایر شد و پیش از بسیاری از شهرهای مهم ایرانی، صنایع جدیدی چون یخ سازی و برق ایجاد شد.

عبدالکریم مشایخی افزود: مردم بوشهر از اولین ایرانیانی بودند که با مجله و روزنامه آشنا شدند و روزنامه های زیادی در اوایل ظهور این پدیده در بوشهر چاپ و نشر می شد که از جمله روزنامه های مظفری، خلیج ایران و ندای جنوب را می توان نام برد.

وی یادآورشد : به علت موقعیت خاص این بندر در تجارت و کسب ثروت فراوان، نمایندگی شرکت های خارجی و نیز کنسولگری دولت های خارجی ازجمله بریتانیا، آلمان و روسیه و امپراطوری عثمانی دراین شهر وجود داشتند که ساختمان بعضی از آنها هنوز پابرجاست.

یکی از شخصیت های پرآوازه تاریخی تجاری، سیاسی و دریایی ایران محمد معین التجار است که فعالیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی او به طور مستقیم باعث احیای موقعیت ایرانیان در خلیج فارس شد.

فعالیت های او برای کشتیرانی و تجارت در کارون، اهواز و خرمشهر و نیز فعالیت اقتصادی در هرمز و دیگر جزایر خلیج فارس، راه اندازی خط و شرکت کشتیرانی را باید از جمله اقدامات وی در این زمینه دانست.

آغاز قدرت یابی اقتصادی معین التجار به دوره ناصرادین شاه قاجار باز می گردد.

وی فرزند حاج محمد رحیم دهدشتی است که او نیز از طبقه تجار بوده است. محمد معین التجار با استفاده از دارایی عمه اش (که شوهرش از تجار قدرتمند و متنفذ بوشهر بود) و هوش و ذکاوتی که خود داشت به مرور زمان قدرتمند شد و سرمایه زیادی به دست آورد و در سایه تلاش و کوششی مستمر در سال ۱۳۲۵ قمری به مقام رییس التجار بوشهر رسید. او اقتصاد جنوب ایران را به طور کامل در دست گرفت تا آنجا که به سلطان اقتصاد جنوب ملقب شد.

معین التجار با قدرت بالای اقتصادی که پیدا کرد و تجارت داخلی و خارجی جنوب ایران را در دست گرفت با هند و لندن رابطه تجاری برقرار ساخت.

معین التجار در دستگاه ناصرالدین شاه از قدرت و نفوذ زیادی برخوردار بود و از این جایگاه استفاده کرد و توانست امتیازات زیادی بگیرد از جمله آنها امتیاز کمپانی ناصری بود که در سال ۱۳۰۷ قمری ناصرالدین شاه به او داد و وی را به ظاهر شریک در امتیاز کشتیرانی کارون کرد.

کمپانی ناصری به مرور زمان قدرتمند شد طوری که حدود سال ۱۳۳۰ قمری تعداد کشتی های آن به ۱۸ فروند رسید که بین بوشهر و جده رفت و آمد می کردند.

با توجه به امتیازاتی که معین التجار در دوره ناصری به دست آورد از چنان قدرت اقتصادی و سیاسی برخوردار شد که بر هیات دولت نفوذ کامل پیدا کرد.

او مانند موسسات اعتباری اروپا در سده های ۱۸ و ۱۹ عمل پرداخت مقرری مرسوم وزرا و رجال بزرگ مملکتی را به کرات انجام می داد.

معین التجار در دوره مشروطه که از قدرت بالای اقتصادی و سیاسی برخوردار بود به تهران رفت و در آنجا اقامت گزید. یکی از نشانه های قدرتمندی و نفوذ بالای معین التجار در عصر مظفری این بود که همانند عهد ناصری دوباره توانست امتیاز فروش خاک سرخ جزیره هرمز را از دست پادشاه بگیرد.

پس از پیروزی انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس، وی یکی از ۱۰ نماینده تجار بود که وارد مجلس اول (۱۷ مهر ماه ۱۲۸۵ه. ش) شد و از چهره های متنفذ و شجاع مجلس به حساب آمد.

معین التجار در دوران جنگ جهانی اول و قیام مردم جنوب همانند درگیری های رییس علی دلواری با انگلیسی ها از آزادیخواهان و مبارزان ضد استبداد و استعمار پشتیبانی می کرد و در تحولات سیاسی اقتصادی حضور فعالی داشت.

معین التجار به دلیل قدرت و نفوذ سیاسی، اقتصادی بالایی که پیدا کرده بود در نهادهای اقتصادی و سیاسی اواخر عهد قاجار یعنی دوره احمد شاه نقش فعالی داشت.

از جمله او ضامن برافراشته بودن پرچم ملی ایران در نقاط جنوبی محسوب می شد و بابت جلوگیری از جایگزینی پرچم بیگانگان به جای پرچم ملی ایران سالاانه مبلغی حدود ۱۰۰ تومان از جانب دولت اجاره دریافت می کرد.

دکتر کریم سلیمانی استاد دانشگاه گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران بر این عقیده است که معین التجار بوشهری یکی از تجار بزرگ و قدرتمند دوران قاجار بود که در عهد ناصری وارد تحولات سیاسی اقتصادی ایران شد.

وی چه در روابط بازرگانی خارجی ایران در جنوب کشور و چه در تحولات اقتصادی و سیاسی داخلی نقش موثری داشت.

او در دوران مشروطه در جنگ جهانی اول و نیز انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوی حضور فعال داشت به نحوی که در بیشتر دوره ها رابط دولت و مردم بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر