شما اینجا هستید

اخبار » اخـلاق، حلقـه گمشـده سپاهـان و رفقـا
گروه : اخبار

وحدت ۳(۳ پنالتی ۲) ۳ سپاهان

گلها: سید حسین موسوی نژاد، عبدالهی، مرتضی قنواتی (سپاهان)- اسماعیل آرایش (۲)، مدافع حریف (وحدت)

داوران: ماشااله ملک زاده، طاهر رحیمی، علی خلیفات و احمد زیارتی

مسابقات فوتبال جوانان گناوه به نیمه نهایی رسید، اولین دیدار نیمه نهایی تلاقی یک تیم نوپا به نام سپاهان و یکی از قدیمی ترین باشگاه های گناوه یعنی وحدت بود. عنوانی که می شود بر این بازی گذاشت “خوب، بد، زشت است”. دیداری که بعد از صد و بیست دقیقه برنده آن در ضیافت پنالتی ها مشخص شد، در این دیدار شاهد انواع صحنه ها و برخوردها بودیم و در بعضی از دقایق بازی و بخصوص بعد از پایان بازی به یاد فیلم های اکشن و هندی افتادیم. این دیدار رأس ساعت ۶ و در هوای گرم و شرجی آغاز شد و از همان آغاز چنان برداشت شد که شاهد دیداری مهیج و زیبا خواهیم بود، با گذشت دقایقی از زمان بازی این سپاهان بود که بر توپ و میدان حاکم شد تا اینکه در دقیقه ۳۳ روی یک ضربه آزاد و یک کار تمرین شده توپ به شماره ۱۰ سپاهان یعنی سید حسین موسوی نژاد رسید که این بازیکن با یک شلیک تماشایی اولین گل بازی را به ثمر رسانید. بازیکنی که در پایان اخلاق را باخت ولی در طول این دیدار چشم نواز بازی کرد. در دقیقه ۴۶ نیمه ی اول بازیکنان وحدت روی یک پاس در عمق اسماعیل آرایش را صاحب موقعیت کردند و این بازیکن گلزن توانست بازی را به تساوی بکشاند. در نیمه ی دوم تا دقیقه ۷۵ بازی متعادلی از هر دو تیم در جریان بود تا اینکه روی اشتباه محرز و مسلم دو دفاع میانی وحدت و قاطی کردن این بازیکنان یک توپ باد آورده نصیب عبدالهی دیگر بازیکن برتر سپاهانی ها در این دیدار شد و این بازیکن توانست بار دیگر زردپوشان سپاهان را پیش بیندازد. ولی در دقیقه ۹۷ و در حالیکه همه به انتظار سوت پایان بازی بودند یک ضربه آزاد در میانه میدان به وحدت رسید و با یک ارسال بلند درون محوطه جریمه سپاهان، توپ با سایش به سر مدافع وارد دروازه شد تا در عین ناامیدی وحدت بازی را به تساوی بکشاند و به بازی برگردد و همه چیز را به وقت اضافه موکول کند. با شروع وقت اضافه ی اول و در دقیقه ۹۸ این سپاهان بود که بر روی یک ارسال از جناح راست مرتضی قنواتی با یک ضربه سر و مشکوک به خطا توانست برای سومین بار سپاهان را جلو بیندازد ولی انگار کابوس گل خوردن در دقایق پایانی برای سپاهانی ها تمامی نداشت و این بار وحدت در دقیقه  ۱۱۴ روی یک پاس در عمق اسماعیل آرایش را صاحب توپ کرد تا این بازیکن با دقت کامل توپ را وارد دروازه کند و برای سومین بار وحدت را از شکست فرار دهد. در وقت اضافه دوم مدافع سپاهان اخراج شد و در ضربات پنالتی این وحدت بود که سه بر دو به پیروزی رسید و راهی فینال شد. این دیدار به اندازه ی چندین بازی حاشیه داشت که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

سپاهان در اولین حضور خود در مسابقات باشگاهی فقط نام گناوه را یدک می کشید و بجز یکی دو بازیکن تمامی بازیکنان این تیم غیر بومی بودند و روند موفقیت این تیم هیچ پیشرفتی برای فوتبال گناوه در بر نخواهد داشت زیرا بازیکنی غیر بومی که این باشگاه تولید خواهد کرد سال بعد در شهر و دیار خود به فعالیت فوتبالی خود ادامه خواهد داد و فقط این امکانات شهر گناوه است که بخاطر غیر بومی ها هدر خواهد رفت و حق جوان گناوه ای در این بین پایمال خواهد شد. در سوی دیگر تیم وحدت نیز از چند بازیکن غیر بومی استفاده می کرد ولی نه به اندازه سپاهانی ها.

دیگر نکته ی این دیدار نیمکت و کادر فنی وحدت بود که جای بحث دارد و مربی کارت دار این تیم روی نیمکت بصورت نمادین نشسته بود و هیچ توجهی به بازیکنان داخل زمین نداشت و تیم توسط  مسئول تدارکات باشگاه هدایت می شد، و جالب اینجاست که یکی از اعضای فعال کادر فنی وحدت سال قبل در باشگاه دیگری مشغول به فعالیت بود که بخاطر یکسری مسائل حاشیه ای از آن تیم اخراج شد و در سال جدید دست همکاری با وحدت داده است و اگر باشگاه های ما به این نتیجه می رسیدند که بازیکنان و مربیان حاشیه ساز را بایکوت می کردند شاید باعث موفقیت بیشتر فوتبالمان می شد. اما در سوی دیگر محمد طاهری مربی جوان ولی آینده دار عهده دار سکان سپاهانی ها بود هر چند که در اواسط نیمه دوم سخت گیرانه از سوی ماشااله ملک زاده از زمین اخراج شد و کار هدایت تیم خود را از روی سکوی تماشاگران ادامه داد.

از نکات حاشیه ای دیگر این دیدار حضور افرادی از اواسط نیمه دوم بر روی نیمکت سپاهان بود که فاقد کارت حضور بر روی نیمکت بودند که یکی از این اشخاص که غیر قانونی پا به زمین مسابقه گذاشته بود بعد از اخراج بازیکن تیم سپاهان این بازیکن را در جلوی چشم تماشاگران و حاضرین در ورزشگاه مورد ضرب و شتم قرار داد تا ثابت کند که همه جا می شود درس اخلاق داد. یک فلش بک به عقب می زنیم و بعد وارد بحث اصلی می شویم دو سال پیش وقتی محمد مایلی کهن بخاطر اهانت به داوری در ورزشگاه یادگار امام تبریز سیل اشک از چشمانش سرازیر شد می دانست عاقبت این فوتبال چه خواهد شد چون مردی بود از جنس فوتبال، خاک خورده این ورزش بود و آینده را می دید و می دانست عاقبت فحاشی به داوران چه خواهد بود. ولی همه به جای گوش دادن به درد دلش او را مورد تمسخر قرار دادند حتی رسانه ملی او را در خنده بازار شبکه سه به طنز گرفت، ما در شهر گناوه به عینه اشکهای مایلی کهن را تعبیر شده دیدیم وقتی که همه بسوی داور یورش بردند. جوانان کم سن و سالی که حرمت گذاشتن را از یاد برده اند یا اصلاً نیاموخته اند، وقتی بازیکنی که هنوز دست چپ و راست خود را تشخیص نمی دهد به پیشکسوت فوتبال  به کسی که سن و سال پدر او را دارد اهانت می کند چه انتظاری از این فوتبال می رود، باید برای این فوتبال رخت سیاه بر تن کرد باید این فوتبال را تعطیل کرد باید نشست و برای این فوتبال گریست، براستی باشگا ه ها چه چیزی به این بازیکنان نشان می دهند، چرا در باشگاه ها فرهنگ سازی صورت نمی گیرد و چراهای بسیار دیگر.

حاشیه ی اصلی این دیدار زمانی آغاز شد که تیم داوری وحدت را بعنوان فینالیست معرفی کرد و زردپوشان سپاهان که طاقت شادمانی وحدتی ها را نداشتند توسط یکی از همان افرادی که نباید در زمین چمن باشند ولی بودند بسوی داور وسط این دیدار حمله ور شد و اتفاقاتی تلخ و ناخوشایند و البته بسیار تاریک را در فوتبال گناوه به یادگار گذاشت، سپاهان در اولین حضورش بزرگترین جنجال را رقم زد تا تلنگری باشد به مسئولینی که اجازه دادند که مجوز این باشگاه صادر شود، سؤال اینجاست مگر فوتبال گناوه چقدر کشش دارد که دستور به صدور پروانه جدید و تأسیس باشگاه فوتبال می دهید، آقایانی که به هر دری زدید تا توانستید مجوز باشگاه بگیرید اگر گناوه ظرفیت افزایش تیم را داشت چرا تمام و کمال تیم خود را غیر بومی بسته اید و از بازیکنان گناوه ای استفاده نکرده اید، آقایی که هیچ نقشی در ورزش این شهر نداشته ای و فقط با حرف زدن می خواهی سری در سرها داشته باشی فکر می کنی باشگاه داری به همین سادگی است تو که نمی توانی یک تورنمنت در رده سنی جوانان را به سلامتی به پایان برسانی دیگر چه ادعایی داری؟ آقا لگدی که بازیکن جنابعالی به داور زد، لگد سپاهان بر پیکره ورزش و کسوت این شهر بود چه توجیهی برای اعمال و کردار بازیکنانت خواهی داشت؟ عاقبت تشکیل تیم با بازیکنان غیر بومی همین است که دیدید، آقای معمار خشت اول را کج گذاشتید پس انتظار زیادی از این دیوار نداشته باشید ولی مواظب باشید روزی که این دیدار ریزش می کند بر سر خود شما آوار نشود، آقایی که عکاس، خبرنگار و مسئولین ورزشی شهر را به باد فحش و ناسزا می گیری اول خودت را ببین و بعد در مورد دیگران اظهار نظر کن، البته افرادی چون فالح  ناصری پوران و احمدی سرپرست تیم سپاهان بودند که کمک زیادی برای آرام کردن جو کردند که حتماً به چشم کمیته انضباطی خواهد آمد. در این جریانات عدم حضور نیروی انتظامی هم از نکاتی بود که به وضوح به چشم می آمد ولی از آنسو حضور مردان سفیدپوش اورژانس در تمامی مسابقات قابل تقدیر است. حالا کمیته انضباطی می ماند و باشگاه سپاهان و باید دید رأی این کمیته چه خواهد بود. سپاهانی ها باید بدانند برای بقاء راه درازی در پیش دارند و سرلوحه موفقیت فاکتوری است به نام اخلاق.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر