شما اینجا هستید

سرخط خبرها » مصرف ویتامین‌های E و C عامل مهم جلوگیری از بروز سرطان
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف ویتامین C و ویتامین E به میزان ۴۰۰ واحد در روز به شکل دارو می‌تواند باعث جلوگیری از تبدیل نیترات به نیتروزامین شود که این امر موجب جلوگیری از بروز سرطان می‌شود. مصرف ویتامین‌های E و C عامل مهم جلوگیری از بروز سرطان

سعید نجف‌پور بوشهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: از جمله عواملی که باعث می‌شود یک سلول وارد فاز سرطانی شده و جهش‌های ژنی ایجاد کند، وجود رادیکال‌های آزاد در بدن است که حاوی اکسیژن یا نیتروژن نوزادی هستند و با حمله به بافت‌ها می‌توانند غشای سلولی و بافت‌های پیوندی و یا حتی ساختار DNA و ژن سلول را برهم ریخته و در نتیجه منجر به بیماری‌های قلبی، روماتیسمی و سرطان شوند.

نجف‌پور بوشهری بیان کرد: چاقی از عوامل فیزیولوژیکی است که می‌تواند باعث بروز سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان روده بزرگ در کودکان شود، به همین علت استفاده از برخی غذاها مثل روغن‌هایی که سرخ می‌شوند به‌دلیل احتمال پروکسید شدن در حرارت بالا می‌تواند موجب ایجاد بافت سرطانی شود.

وی همچنین ادامه داد: از دیگر عوامل موجود در برخی غذاها می‌توان به نیترات و نیتریت اشاره کرد که مصرف کنترل نشده این عناصر به شکل کود شیمیایی که در کشاورزی استفاده می‌شود، می‌تواند موجب آلودگی آب آشامیدنی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: این دو عنصر خاصیت سرطانی ندارند و در فرآورده‌های گوشتی وجود دارند، اما در اثر حرارت بالا می‌توانند تبدیل به نیتروزامین شوند که این عنصر باعث بروز سرطان معده می‌شود.

نجف‌پوربوشهری با اشاره به نقش خنثی کننده ویتامین‌های C و E در جلوگیری از بروز سرطان گفت: مصرف ویتامین C به شکل مکمل مانند قرص‌های ویتامین C و یا به‌شکل طبیعی و مصرف ویتامین E به میزان ۴۰۰ واحد در روز به شکل دارو می‌تواند باعث جلوگیری از تبدیل نیترات به نیتروزامین شود که این امر موجب جلوگیری از بروز سرطان می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی گفت: از جمله عوامل ضدسرطانی، استفاده از میوه‌های رنگین و سبزیجات تازه است که بسیاری از این میوه‌ها نظیر گوجه فرنگی و هویج هنگام پخته شدن یا سرخ شدن در حرارت ملایم خواص ضد سرطانی بهتری دارند.

نجف‌پوربوشهری در پایان تصریح کرد: افراد سالمند جهش‌های ژنی و آسیب‌های سلولی بیشتری دارند، لذا سرطان‌ها در افراد سالمند بیشتر بروز می‌کنند، ازاین رو توصیه می‌شود در افراد سالمند مصرف میوه و سبزیجات تازه بیشتر شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر