شما اینجا هستید

سرخط خبرها » کاهش اهداکنندگان خون در ماه رمضان/ اهدای خون مشکلی برای روزه‌داران ندارد
گروه : سرخط خبرها

صدی بندر: مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: در ماه مبارک رمضان شاهد کاهش اهداکنندگان خون در استان بوشهر هستیم.

به گزارش صدای بندر به نقل از خبر گزاری مهر، غلامرضا حاجیانی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران با تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: مردم استان بوشهر همواره در اهدای خود پیش قدم هستند و در فصول مختلف سال شاهد حضور مردم برای اهدای خون هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: اهدای خون در ماه مبارک رمضان مشکلی برای روزه‌داران نمی‌شود و باعث ابطال روزه نیز نمی ‌شود و مردم می‌توانند با مصرف مناسب سحری، خون خود را اهدا کنند.

وی به فعالیت چهار مرکز خون گیری در استا نبوشهر در شهرهای بوشهر، کنگان، برازجان و گناوه اشاره کرد و بیان داشت: میزان مشارکت مردم در ماه مبارک رمضان در اهدای خون کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه سه هزار نفر در ماه‌های مختلف خون اهدا می‌کنند، در ماه رمضان به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

وجود ۷۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در استان بوشهر

حاجیانی با اشاره به اعزام مرکز سیار خوان گیری استان بوشهر به مناطقی که مردم درخواست داشته باشند، اضافه کرد: همه مراکز خون‌گیری درا ستان بوشهر در ماه مبارک رمضان آماده خون‌گیری از مردم هستند.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر بیش از ۶۰ درصد از خون‌های دریافتی در بوشهر تامین می‌کنند، ادامه داد: نیمی از اهدا کنندگان خون در استان بوشهر، اهداکنندگان مستمر خون هستند که سالانه دو یا سه بار خون اهدا می‌کنند و نقش بسیار مهمی در تامین خون مورد نیاز دارند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به وجود ۷۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در استان بوشهر، تصریح کرد: بیماران تالاسمی و افراد بستری در بخش‌های اورژانس و جراحی بیشترین مصرف خون در استان بوشهر را دارند.

کاهش استقبال هموطنان به اهدای خون در ماه رمضان مسئول بخش تالاسمی بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج) دیلم نیز اظهار داشت: در مواقع خاص از سال مانند فصل سرما، گرما، تعطیلات نوروز، ماه رمضان و … معمولا روند اهدای خون به کندی پیش می ‌رود و این موضوع کاهش ذخایر خونی را به همراه دارد.

غلامرضا گله گیری افزود: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از علل کاهش استقبال هموطنان به اهدای خون، تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی ‌حالی است اما به استناد استفتائات و فتواهای موجود از مراجع دینی، اهدای خون نه تنها باعث ابطال روزه نمی شود بلکه واجب کفایی هم شمرده شده است.

مسئول بخش تالاسمی بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج) دیلم تصریح کرد: برای جلوگیری از ضعف و بی‌ حالی بعد از اهدای خون نیز توصیه می ‌شود، روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به خصوص نوشیدنی ‌های شیرین مصرف شود و حتی‌الامکان در همان ساعات اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه شود.

شهرستان دیلم فاقد پایگاه انتقال خون است

گله گیری خاطرنشان کرد: امسال در دیلم با مستقر شدن پایگاه سیار سازمان انتقال خون بوشهر در مرکز بهداشتی درمانی امام رضا(ع)، مجموعا ۱۷۸ نفر برای اهدای خون به این پایگاه ثبت نام کردند که ۱۴۸ نفر پس از انجام معاینات اولیه موفق به اهدای خون شدند.

وی اظهارکرد: با وجود اینکه شهرستان دیلم فاقد پایگاه انتقال خون است تقاضای مردم این شهرستان برای اهدای خون زیاد است و مجبور هستیم از اکیپ های شهرستانهای بوشهر و بهبهان استفاده کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر