شما اینجا هستید

گفتگو » گپ و گفتی با بهورز نمونه شهرستان دیلم:
گروه : گفتگو

سال ۶۸ به اتفاق دیگر هم کلاسی هایش برای کاهش آلام ودرد و رنج مردم روستایش،آموزش بهورزی و فراگرفتن فنون مراقبتهای اولیه بهداشتی به گناوه رفت و پس از دوسال حضور در آموزشگاه بهورزی شهرستان گناوه و فرا گرفتن فنون بهورزی سال ۷۰ برای خدمت به اهالی باصفای روستای تاریخی حصار به خانه بهداشت آنجا آمد و خدمت رسانی به مردم این روستا و سه روستای دیگر تابعه را آغاز نمود،

اکنون که بیش از ۲۴ سال از دوران خدمتش در این شغل حساس و دوست داشتنی می گذرد هنوز هم مثل روزهای اول خدمتش عاشق خدمت کردن به مردم است و روزهایی که پزشک به خانه بهداشت می آید با موتورسیکلت سالمندانی که توان راه رفتن ندارند را برای ویزیت توسط پزشک به خانه بهداشت می آورد.

در اینجا به مناسبت روز بهورز و آشنایی بیشتر با بهورزان موفق گفتگویی با بهورز نمونه شهرستان دیلم در سال ۹۲ و ۹۳ انجام داده ایم که نظر شما را به خواندن مشروح این گفتگو جلب می کنیم:

۱- لطفا خودتان را معرفی کنید.

ابراهیم زیارتی هستم، متولد اول شهریور ۱۳۴۹ روستای حصار،دیپلم ناقص، بهورز خانه بهداشت حصار با سابقه کاری ۲۴ سال. سال ۶۸ برای گذراندن دوره بهورزی وارد سیستم بهداشت ودرمان شدم.

۲- چرا شغل بهورزی را انتخاب کردید؟

بر حسب علاقه و دوست داشتن این شغل را انتخاب کردم.

۳- دوره بهورزی چند سال است؟کجا و در چه سالی این دوره را گذرانید؟

دوره آموزش بهورزی ۲ سال است، من از سال ۶۸ تا ۷۰ در آموزشگاه بهورزی شهرستان گناوه این دوره را گذراندم.

۴- بهترین تجربه ای که در این چتد سال خدمت کسب کرده اید؟

بهترین تجربه همین بود که شغل بهورزی را انتخاب کردم و آشنایی و خدمت به مردم روستایم و اهالی روستای قمر و تحت پوشش خانه بهداشت و اعتماد و ایمان به این کار.

۵- چه خدماتی به مردم روستای حصار و روستاهای اطراف ارائه می کنید؟

خدماتی که از سوی خانه بهداشت به مردم ارائه میشود شامل: انجام کلیه مراقبتهای مادران و زنان باردار و پرخطر توسط بهورز زن خانه بهداشت، مراقبت کودکان، سالمندان، بیماران فشارخونی و دیابتی و انجام تزریقات و پانسمان

دیگر خدمات: تکمیل ذیج حیاتی،تهیه و تنظیم آمار و شاخصهای بهداشتی روستا و ارسال به شبکه بصورت ماهیانه،بازدید از اماکن فروش مواد غذایی،کلرسنجی روزانه،نمونه گیری از آب آشامیدنی و ارسال به آزمایشگاه آب شبکه،تشکیل شورای بهداشتی روستا،سرشماری سالیانه جمعیت تحت پوشش خانه بهداشت،اجرای طرحها و برنامه های بهداشتی در روستا،شناسایی کلیه بیماران،آموزش دانش آموزان و آموزشهای گروهی چهره به چهره به روستاییان

علاوه بر اینها هفته ای یک روز سیاری پزشک به روستای حصار برای مراقبت و پیگیری بیماران فشارخونی و ویزیت بیماران را داریم و ۱۵ روز یکبار هم خودم برای انجام مراقبتها و پیگیری بیماران و سایر برنامه ها به روستاهای گاودار،مال میر و بنه احمدن که روستاهای قمر خانه بهداشت حصار هستند سرکشی می کنم.

همچنین به همراه خانم امیرلیروای بهورز زن خانه بهداشت جهت آموزش و بازآموزی مداوم در جلسات ماهیانه بهورزی که در شبکه بهداشت برگزار می شود شرکت می کنم.

۶- روستای شما چند نفر جمعیت و چند خانوار تحت پوشش خانه بهداشت هستند؟

جمعیت روستای حصار به همراه سه روستای قمر گاودار،مال میر و بنه احمدون در کل ۱۰۱۰ نفر و تعداد خانوارهای تحت پوشش خانه بهداشت حصار ۲۳۵ خانوار می باشد.

۷- چه خدماتی به صورت برجسته با همکاری دهیار و شورای اسلامی روستا به مردم انجام داده اید؟

درخت کاری کوچه ها و معابر و راه اندازی ماشین حمل زباله و جمع آوری زباله و پسماند روستای اصلی و روستاهای قمر با کمک دهیار وشورای اسلامی روستا،تشکیل کلاسهای آموزش گروهی و کمک گرفتن از حلقه صالحین بسیج روستا در امر کمک رسانی در امورات بهداشتی و همچنین کمک جهت احداث چاههای جذبی و دفع بهداشتی فاضلابهای خانگی از جمله مهمترین اقدامات بهداشتی است که در این منطقه انجام شده است.

۸- چه نوع آموزشهایی به مردم روستا و مراجعین به خانه بهداشت می دهید؟

آموزشهای گروهی کلاً در مساجد روستا و مدارس و کلاسهای چهره به چهره در محل خانه بهداشت و درب منازل با موضوعات مشکلات بهداشتی روستا انجام می شود و هچنین آموزش های مرتبط با مناسبتهای بهداشتی هم در طول سال انجام می شود.

۹- چه خدماتی به مراجعین به خانه بهداشت ارائه می کنید؟

خدماتی که به مراجعین در خانه بهداشت انجام می شود شامل کلیه مراقبتها،واکسیناسیون،تزریقات، پانسمان و آموزشهای گروهی و چهره به چهره و دادن دارو به بیماران و پیگیری مراقبتها است.

۱۰- به عنوان نماینده بهورزان در شورای بهورزی شهرستان چه اقداماتی تاکنون انجام داده اید؟

بعنوان نماینده بهورزان در شورای بهورزی مشکلات کاری،شغلی،مالی بهورزان و دفاع از هرگونه حق و حقوقی که رابطه با بهورزان باشد را پیگیری می کنم و همچنین همچنین مطرح نمودن مشکلات بهداشتی خانه های بهداشت تحت پوشش در شورای بهورزی شهرستان و پیگیری نتایج آن و رفع موانع کاری بهورزان و کمک به پیشرفت کاری بهورزان با کمک و راهکارهای مسئولین و مربیان آموزشگاه بهورزی شهرستان از دیگر اقداماتی است که به عنوان نماینده بهورزان انجام می دهم.

۱۱- شیرین ترین خاطره دوران بهورزی؟

بنظرم کلاً شغل بهورزی همیشه خاطراتش شیرین و بیاد ماندنی است،چونکه خدمت به مردم محروم روستا می باشد و خاطره خوبی که دارم این است که،یک روز در سال ۸۵ برای انجام طرح واکسیناسیون فلج اطفال کودکان زیر ۵ سال به روستاهای اطراف رفته بودم که در حین خوراندن قطره واکسن فلج اطفال به یکی از کودکان روستای گاودار که به همراه مادرش در خانه بود، ناگهان از پشت مورد گازگرفتگی توسط سگ خانه شدم و جالب اینجاست که یک روز قبل از انجام واکسیناسیون کلاس آموزش گروهی در مورد گاز گرفتگی و بیماری هاری در مسجد همان روستا برای اهالی روستا برگزار کرده بودم و در مورد اقداماتی که بعد از گازگرفتگی باید انجام داد به مردم آموزش دادم که از قضا یک روز بعد در همان روستا خودم مورد حمله سگ صاحبخانه قرار گرفتم.

از دیگر خاطرات شیرین بهورزی روزهایی است که پزشک از مرکز بهداشتی درمانی امام حسن برای انجام سیاری و ویزیت یبماران فشارخونی به خانه بهداشت می آیند و من با موتورسیکلت به درب منزل سالمندان روستا می روم و آنهایی که توان راه رفتن ندارند را با موتورسیکلت به خانه بهداشت می آورم و این کار برایم خیلی لذت بخش است.

۱۲- تلخ ترین خاطره؟

تلخ ترین خاطره این بود که به همراه تیم بهداشتی شهرستان دیلم برای کمک به مردم زلزله زده شهرستان دشتی به شهر شُنبه رفته بودم که همه مردم و کودکان آن منطقه را خیلی وحشت زده دیدم و برای انجام واکسیناسیون و کلرسنجی به چادرهای آنها مراجعه می کردیم و روزهای اول مردم با وضعیت خیلی بدی بدون هیچ وسیله و امکاناتی بودند و بیماری اسهال و استفراغ شدید کودکان آن منطقه را فرا گرفته بود.

۱۳- مشکلات حوزه کاری خود را به طور مختصر بیان کنید.

خدارا شکر با همکاری شبکه بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی ودرمانی روستایی مشکلات کاری خاصی ندارم.

۱۴- آیا مردم روستا از نحوه خدمت رسانی شما رضایت دارند؟

خدا را شکر با مردم روستا از لحاظ کاری مشکلی نداریم و نحوه رضایت مردم از نحوه خدمات رسانی خانه بهداشت احساس می کنم که خوب باشد و احساس رضایت را در درون مردم می شود حس کرد.

۱۵- اگر پیشنهاد یا نظر خاصی دارید بفرمایید.

پیشنهاد یا نظر خاصی ندارم و فقط یک تقاضا دارم که شغل بهورزی باید بین ادارات و نهادها و حتی مردم بیشتر شفاف سازی شود و مردم بیشتر با وظایف بهورز آشنا شوند و به کار بهورزان اهمیت بیشتری داده شود و با توجه به حجم کاری بالای بهورزان در خانه های بهداشت آنها را بیشتر درک و کمک کنند.

۱۶- حرف آخر؟

جا دارد اینجا از مسئولین محترم شبکه و خصوصاً روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان بخاطر انجام این مصاحبه و فراهم کردن این فرصت و همچنین معرفی شغل بهورزی به مردم هر چند به اختصار تشکر و قدردانی کنم.

مصاحبه از: اسماعیل طاهری نیا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر