شما اینجا هستید

ویژه » چرا دیگر اجتماع بزرگ تاسوعا درمیدان مرکزی شهر گناوه برگزار نمی شود؟

چرا دیگر اجتماع بزرگ تاسوعا درمیدان مرکزی شهر گناوه برگزار نمی شود؟

صدای بندر؛ محمد مظفری: شهرستان گناوه به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مراکز فرهنگی و مذهبی استان بوشهر در سال های اخیر همیشه به عنوان پیشتاز برگزاری مراسم و آیین های مذهبی مطرح بوده است.
وجود علما ، سخنرانان و عاظ برجسته در طی دو قرن اخیر بندر گناوه و بندر ریگ را به قطب برگزاری مراسم مذهبی معرفی نموده است . در این بین برگزاری مراسم ویژه محرم و صفر و اجتماع بزرگ گناوه ای ها در روزهای تاسوعا و عاشوردرگناوه و بندرریگ به عنوان دو اجتماع بزرگ استان همیشه زبانزد بوده اند.
در گناوه از سالهای دور رسم براین بوده که در عصر روزهای عاشورا و تاسوعا دسته های عزاداری از سراسر شهر به ترتیب در امام زاده سلیمان بن علی و میدان مرکزی شهر حضور پیدا کرده و عزاداری می پرداخته اند. ولی متاسفانه طی سه چهار سال اخیر به علت عدم برنامه ریزی و مناسب و اعمال سلیقه در نهادهای مرتبط بخصوص در سازمان تبلیغات و شورای مذهبی شهرستان شاهد برچیده شدن اجتماع بزرگ دسته های عزاداری شهر گناوه در میدان مرکزی شهر بوده ایم . این در حالیست که در بیشتر نقاط استان و کشور مسئولین مربوطه به دنبال ایجاد فضایی مناسب در مراکز شهرها برای اجتماع دسته های عزاداری هستند و نمونه نزدیکش شهر بوشهر استاد که به دستور نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر چند سالی است اجتماع بزرگ دسته های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا در شهر بوشهر برگزار می شود.
متاسفانه به علت برنامه ریزی مناسب و عدم نظارت کافی از سوی سازمان تبلیغات و اعمال سلیقه در شورهای مذهبی شهرستان اجتماع بزرگ تاسوعا امسال نیز در مرکز شهر برگزار نگردید و هیئت ها به علت سردرگمی هریک در نقطه ای از شهر به عزاداری پرداختند و تعدادی از هیئت ها نیز به علت برنامه ریزی مناسب نتوانستند با دسته های خود در سطح شهر حضور یابند.و البته همین نا هماهنگی ها بعضا با اعتراض بعضی هیئت ها روبرو گردید.
حال بنظر میرسد مسئولین سازمان تبلیغات شهرستان گناوه و شورای تشکل های مذهبی باید با برنامه ریزی مناسب به استقبال مراسم سوگواری محرم در سالهای آینده بروند. دراین میان پیشنهادات ذیل جهت برگزاری هرچه بهتر مراسم دهه اول محرم سال آینده ارائه می گردد.
۱-اجتماع بزرگ عاشورایی شهر گناوه در عصر عاشورا به عنوان بزرگترین اجتماع هیئت های مذهبی استان بوشهر با برنامه ریزی بهتر برگزار و در جهت ثبت ملی آن تلاش شود.
۲-با همکاری و رایزنی با صدا و سیمای مرکز استان بوشهر شرایط پخش مستقیم این رویداد بزرگ یعنی اجتماع بزرگ عاشوراییان شهر گناوه که با اجتماع ده ها هزار نفری عزاداران شهرهای گناوه و روستا های حومه گناوه و ریگ برگزار می شود در شبکه های سراسری و استانی فراهم گردد.
۳-اجتماع بزرگ دسته های عزاداری شهر گناوه در عصر تاسوعا در میدان مرکزی شهر با برنامه ریزی مناسب و با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی دوباره احیا گردد،تا مجددا شاهد حضور دسته های عزاداری در سطح شهر باشیم.
۴-شورای مذهبی شهرستان بجای اسرار بر برگزاری مراسم توسط خود شورا بیشتر به برنامه ریزی و نظارت بر هیئات مذهبی و دستجات عزاداری پرداخته و وظیفه برگزاری مراسمات را برعهده خود هیئت ها بگذارد.
۵-تلاش شود تا مراسم سینه زنی مساجد و هیئت های مذهبی شهرستان به صورت عادلانه در رسانه ملی پخش شود.
۶- برنامه ریزی گردد تا مراسم سینه زنی سنتی حسینیه معتمدی شهر گناوه به عنوان بزرگترین اجتماع سینه زنی سنتی استان به صورت مطلوبی و پخش مستقیم در شبکه های استانی و ملی پخش شوند.
۷- اعضای شورای مذهبی شهر و ناظران آنها در طول برگزاری مراسم دهه محرم وایام سوگواری صفر با حضور در محل هیئت ها بر عملکرد هیئات مذهبی نظارت کافی داشته باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر