شما اینجا هستید

ادیان گردی » وقتی داور مسابقه به‌دلیل اعتراض بازیکنان، از تصمیم خود منصرف شد
گروه : ادیان گردی

صدای بندر: در دیدار دو تیم ایران‌جوان بوشهر و گیتی‌پسند اصفهان که در استادیوم شهید بهشتی بوشهر برگزار شد اتفاقی در امر قضاوت این دیدار افتاد که حتی برای کسانی که سررشته‌ای از داوری در مسابقات فوتبال ندارند قابل تامل و شگفت‌انگیز بود.

به گزارش صدای بندر، نخستین داور لیگ برتری استان بوشهر در ارتباط با منصرف شدن داور دیدار دو تیم فوتبال ایران‌جوان بوشهر و گیتی‌پسند اصفهان برای اخراج مرتضی عزیزمحمدی گفت: قضاوت داور نباید تحت تاثیر اعتراض بازیکن قرار می‌گرفت.

پیمان فرخی‌مهر قاضی این دیدار وقتی با اعتراض شدید مرتضی عزیز‌محمدی مواجه شد کارت زرد به وی نشان داد و با بیشتر شدن اعتراض بازیکن خاطی نسبت به امر داوری، فرخی‌مهر تصمیم به دادن کارت زرد دوم به عزیزمحمدی گرفت و اقدام وی برای دادن کارت زرد دوم تا حدی نمایان بود که خوشحالی تماشاگران ایران‌جوان را نیز در پی داشت ولی در عین ناباوری بازیکنان تیم فوتبال گیتی‌پسند با محاصره داور موفق به جلوگیری از دو کارته کردن بازیکن خطاکار شدند و داور را از تصمیمش منصرف کردند و وی در کمال تعجب ادامه مسابقه را از سرگرفت.

اشتباهات داوری چیزی معمول و مرسوم شده است ولی اینکه داور تحت تاثیر بازیکن قرار بگیرد و رای خود را در جلو دیدگان چند هزار تماشاگر تغییر دهد امری غیرمرسوم است و موجب بدبینی علاقمندان فوتبال به جامعه داوری نیز خواهد شد.

در نهایت این دیدار با برتری سرخ‌پوشان بوشهری خاتمه یافت اما نکته قابل توجه اشتباه محض داور در کمتر از ۴۸ ساعت گذشته از قضاوت فغانی در فینال مسابقات جام ملت‌های آسیا در استرالیا بود داوری که با قضاوت خود خیلی از کارشناسان داخلی و حتی کارشناسان داوری قاره کهن را به تحسین واداشت و به زعم عده‌ای از کارشناسان قضاوت داوران ایرانی در فینال جام ملت‌ها راه آنها را برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هموار کرد.

امکان عدم اشتباه در امر داوری چیزی دور از انتظار و تقریبا محال به نظر می‌رسد ولی اینکه داوری تحث تاثیر جو ایجاد شده تصمیم خود را در برابر دیدگان چند هزار تماشاگر عوض کند مطلوب جامعه داوری نبوده و نخواهد بود.

این نوع اشتباه در داوری آن هم در لیگ دسته یک فوتبال که بارها شده در آن تک امتیازها سرنوشت صعود تیم‌ها به لیگ برتر را مشخص کنند علاوه بر بدبینی فوتبال‌دوستان به این لیگ می‌تواند زحمت چندین ساله یک تیم را به هدر دهد.

همچنین اشتباه در لیگی که در آن جدال برای صعود به سطح اول فوتبال کشور است علاوه بر مخدوش کردن اعتبار جامعه داوری سطح مسابقات فوتبال در لیگ ماراتن‌گونه دسته یک فوتبال را پایین می‌آورد.

قضاوت داور نباید تحت تاثیر اعتراض بازیکنان قرار بگیرد

تنها ناظر رسمی داوری از استان بوشهر در لیگ یک فوتبال کشور در این رابطه به خبرنگار فارس در بوشهر گفت: دیدار دو تیم ایران‌جوان بوشهر و گیتی‌پسند اصفهان را مشاهده نکردم ولی چنانچه داور تصمیم به دادن کارت گرفته باشد نباید تحت تاثیر اعتراض بازیکنان از تصمیم خود منصرف شود.

عبدالرسول استادزاده بیان داشت: داور در چنین صحنه‌هایی باید با قاطعیت تصمیم گرفته شده خود را اعمال کند و این نوع اشتباه برای داور در صورت تایید ناظر داوری این دیدار امتیاز منفی برای داور خواهد داشت.

وی در ارتباط با حداقل و حداکثر جریمه برای پیمان فرخی‌مهر داور این دیدار بیان داشت: هر نوع تصمیم‌گیری در برابر اشتباه داوران منوط به گزارش ناظر بازی و سپس تصمیم‌گیری کمیته داوران است.
منبع: خبرگزاری فارس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر