شما اینجا هستید

اخبار » به بهانه استیضاح سه باره شهردار گناوه/ لطفا تمامش کنید!

صدای بندر، محمد مظفری؛ طی یکی دو ماه گذشته شورای شهر گناوه برای سومین بار طرح استیضاح شهردار گناوه را به راه انداخته و درآستانه تعطیلات نوروز که شهر و شهرداری نیاز به آرامش و تمرکز و ثبات مدیریتی دارد شهردار گناوه قرار است به سوالات شورا پاسخ دهد. و این درحالیست که نه مردم و نه حتی اهالی رسانه هنوز نمی دانند. که چرا طرح استیضاح اول شورا بایکوت شد؟ و در جلسه استیضاح دوم شورا چه گذشت و چه شد که به شهردار رای اعتماد دادند و باز چه شده که دو سه هفته بعد از رای اعتماد شورا به شهردار تصمیم به استیضاح مجدد گرفته اند؟!
قانون استیضاح در نظام سیاسی ایران به معنای پرسش رسمی نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، هیأت وزیران و یا یک وزیر است که پس از ارائه توضیحات آنها باید برای ادامه کارشان از مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد. البته این قانون بر اساس قانون شوراهای شهر و انتخاب شهرداران در مدیریت شوراها نیز لحاظ گردیده تا اگر هریک از شهرداران در مسیر قانونی مدیریت خود تخلفاتی انجام دهد و به تذکرات شورا نیز تو جهی نکند شورا با طرح سوال از شهردار می تواند جلسه استیضاح را برگزار کند. البته برگزار شدن استیضاح به معنی برکناری شهردار نیست و باید پس از برگزاری جلسه رای گیری مجدد از اعضای شورا صورت بگیرد. تا صلاحیت شهردار دوباره توسط شورا تایید گردد.
در قانون شورا ودر قالب ماده ۷۴ این قانون نحوه استیضاح شهردار چنین آمده است(ماده ۷۴- چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می شود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سؤال می باشد.
چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع‌کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد. ارائه می‌شود. فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سؤال یا سؤالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضاء رأی مخالف دهد شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.
همانطور که از قوانین سیاسی کشور و شوراها مشهود است مشخصا استیضاح در موارد خاصی که شورا نتواند در جلسات معمولی جوابی از شهردار بگیرد صورت می گیرد و به همین علت برگزار جلسات استیضاح به علت اثراتی که در مدیریت هر شهری دارد، کمتر اتفاق می افتد. متاسفانه طرح سه باره استیضاح در کمتر از چند هفته در شورای شهر گناوه این سوال را در اذهان ایجاد می نمایدکه آیا اعضای شورا و امضا کنندگان طرح استضاح به صورت کامل بر این اختیار شورا اشراف دارند یا نه؟
این اتفاقات متاسفانه نه تنها مردم و نخبگان شهر را کلافه کرده بلکه در این اواخر صدای اعتراض مسئولین شهر را نیز بلند نموده است . بطوریکه امام جمعه گناوه در خطبه های نماز جمعه روز ۱۷ بهمن عملا به این روند اعتراض نموده و گفته:( چرا در آستانه نوروز که شهر باید ساماندهی لازم شود، شورا و شهرداری با اعصاب مردم بازی می کنند؟امام جمعه گناوه با بیان اینکه بنده به همراه فرماندار با هر دو طرف صحبت هایی داشته ام، ادامه داد: برخی در این خصوص اغراض و نیت های شخصی دارند. حجت الاسلام رکنی افزود: به جای اینکه رفاه مردم، ساماندهی بازار، ساماندهی ساحل و اجرای پروژه ها مدنظر شورا و شهرداری باشد، هر روز حرف از استیضاح و مباحث دیگر به میان می آید که برای آخرین بار به همه مسئولان اخطار می کنم از کوتاهی در خدمت به مردم خودداری کنند.)
چرا استیضاح؟
بر اساس آنچهسخنگوی شورای شهر گناوه عنوان نموده علت اصلی استیضاح سوم شهردار عدم ارائه لایحه بودجه شهرداری در موعد مقرر است.
خوب یک سوال ساده از شورای شهر ؟ آیا تاخیر چند روزه ارسال لایحه بودجه از طرف شهردار به شورا را باید در قالب برگزاری جلسه استیضاحی که ممکن است تبعات منفی بسیاری برای شهرداشته باشد جستجو کرد یا در جلسات تخصصی شورا و کمک به شهردار به ارسال به موقع لایحه بودجه؟
شهر بندری و توریستی گناوه از جمله شهرهایی است که در طول سال و بخصوص ایام تعطیل و به ویژه ایام نوروز میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر ایران است. معلوم نیست شورای شهر با چه ذهنیتی و به چه دلیل در آستانه ایام نوروز درخواست استیضاح شهرداری را کرده در حالیکه که چند هفته پیش صلاحیتش را خود آنها تایید کرده اند. آیا این نمونه عینی یک سوء مدیریت نیست؟
اصلا چرا اعضای شورا مساله استیضاح را به صورت شفاف و واضح به مردم توضیح ندادند؟ مگر نه این است که اعضای شورا نمایندگان مردم هستند؟ پس چرا گزارش علت انصرافشان در استیضاح اول را به مردم نگفتند؟
ای کاش!
گناوه شهری است که بیش از آنکه نیاز به حرف زدن داشته باشد نیازمند کار و تلاش است. ای کاش می شد که اعضای شورای شهر در کنار شهردار می نشستند و بدون رودربایستی به مردم می گفتند که ما در اداره شهر چقدر قصور داشته ایم،ای کاش اعضای شورای شهر به ما می گفتند انتخاب هیئت رییسه شورا بر چه معیاری بوده؟ ای کاش می گفتند که پست های اصلی شورامثل رئیس و نایب رییس شور را بر اساس چه ویژگی های مدیرتی برگزیده اند. ای کاش می گفتند چند طرح جدید برای توسعه شهر در شورا تصویب کرده اند. آیا می گفتند چند بار به صورت دسته جمعی و برای رساندن حرف دل مردم به استاندار در دفتر کار خودش و معاونینش به صورت دسته جمعی و انفرادی حضور داشته اند.
ای کاش در آستانه نوروز شورا و شهرداری بدون غرض به دنبال آماده سازی شهر برای استقبال مطلوب از گردشگران می شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر