شما اینجا هستید

اخبار » آقای استاندار؛ زیرساخت های گناوه را تقویت کنید

بندرگناوه ویترین توانمندی های جنوب ایران است
گناوه حالا شده ویترین تمام نمای استان و شاید جنوب ایران. بندری که قدمتی به درازای تاریخ ایران داردبا قدمت هزاران ساله در تاریخ و فرهنگ وتجارت . گناوه جدید حالا پس از سالها به مرکز تجارت جنوب ایران معرفی شده است. و ویترینی برای ارائه توانمندی های شگرف جوانان و مردم بومی استان بوشهر .مردمی که در طول تاریخ برای حفظ مرزهای کشور از جان و مالشان گذشتند حالا با توسعه تجارت می خواهند استعدادشان را به رخ دیگران بکشند. گناوه حالا شده ویترین تمام توانمندی های فرزندان استان بوشهر.حضور میلیونی گردشگرانی که از سراسر ایران زمین در طول سال به این بندر زیبا و توریستی سفر می کنند،موید این مطلب است.
موقعیت ممتاز جغرافیایی گناوه
گناوه در راه ترانزیتی استان های خوزستان،کهگلویه و بویر احمد، هرمزگان وفارس قرار دارد. و وجود این راه ملی در کنار بندر بین المللی گناوه که کمترین فاصله دریایی را با بنادر بزرگ کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، گناوه را به بندری مهم و استراتژیک برای تجارت و دریانوردی و سرمایه گذاری بین المللی معرفی نموده است.
سابقه درخشان تاریخی گناوه در حوزه تجارت
گناوه سابقه درخشانی در حوزه تجارت در طول تاریخ داشته است.حمد الله مستوفی مورخ و جغرافیدان شهیر ایرانی در سفر نامه خـود مـی گوید:»جنابا را جنابه بن طهمورث دیوند ساخت« و ابن الفقیه همدانی ساخت گناوه را بـه یـکی از نوادگان طـهـمـورث نسـبت مـی دهد و آن را از زیـباترین شـهرهای ایـران می داند. ابن حوقل از اقـتـصادشـکـوفای آن بـندر سخن می راند و از پـارچـه هـای بـافته آن بنـدر، طرازهای کتانی و دسـتمـالهای جـنـابه به نیکی یادمی کند. ناصرخسرو درسفرنامه خود ازآن یادمی کنـد . وبـابـن هـوسه از گناوه به عـنـوان بـنـدری که زراعت درآن رونق داشته، اسـبـهـای تـربیت شده رابه قیـمت گزاف به هند صادرمی کرده یاد می کنـد ، جـلال آل احمد از آن به عنوان بندری مهم و مـحل عبور خــط لـوله نـفت یاد می کند.
بازار منحصر به فرد گناوه
بازار منحصر به فرد گناوه که به صورت متمرکز و به هم پیوسته، وسعت بسیار زیادی از محلات شهر را به خود اختصاص داده مجموعه ای بسیار زیب، مدرن ودر عین حال بومی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. وفور کالاهای مختلف با برندها و کیفیت های مختلف و قیمت های مناسب ، شرایط را برای خرید خانواده ها فراهم می آورد. مساله مهم در بازار گناوه قیمت های مناسبی است که از سوی فروشندگان با انصاف برکالاها گذاشته می شود تا شرایط برای خرید فراهم شود.
استعداد بالای گردشگری
، طبیعت بکر،سواحل زیبا، روستاهای گردشگری، و مردمی توانا در مدیریت بازرگانی و تجارت، شرایط را برای ایجاد این بندگردشگری به خوبی فراهم آورده است. سواحال ماسه ای و صخره ای در طول مرز آبی خلیج فارس، طبیعت بکر و دست نخورده ومیراث گران بهای پیشین این دیار مجموعه مناسبی را برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری در گناوه فراهم نموده است.
زیرساخت ها جوابگو نیستند
برای ساخت و توسعه بنادر مهم ملی و بین المللی در حوزه تجارت و گردشگری وجود زیرساخت از نیاز های اولیه است. اگر در روزهای نعطیلات نوروزی و یا ایام دیگر تعطیلی در طول سال سری به گناوه بزنید خواهید دید که امکانات موجود شهر به هیچ وجه جوابگوی خدمات رسانی به این حجم گردشگر نیست. شهری که نزدیک به ۸۰ هزار جمعیت دارد در طول ایام نوروز باید جوابگوی حدا قل دو میلیون گردشگر ی را بدهد که انتظار فراهم آمدن امکانات حداقلی برای اقامتش در این بندر است.

راه، نیازی از نان شب واجب تر
این روزها مردم گناوه توسعه راه های ورودی شهر را از نان شب هم برای بندرشان واجب تر می دانند. متاسفانه جاده چهار خطه ای که ده سال پیش کلنگ خورده بود تا کنون تکمیل نشده تا این روزها جاده گناوه به دیلم بیشترین آمار تلفات جاده ای در کشور را داشته باشد. البته مایه امیدوراری اینجاست که در سفر اخیر رئیس جمهور بودجه تکمیل این راه چهار خطه از دیم تا برازجان مشخص شد و قرار است در سال ۹۴ کار شود. راه ساحلی بوشهر گناوه هم هنوز به سرانجام نرسیده و این جاده در بندر ریگ متوقف گردیده است . این در حالیست که با توجه به شرایط این جاده باید به صورت چهار خطه از گناوه تا بوشهر ادامه یابد.
توسعه فضای سبز
با اینکه در سالهای گذشته تلاش فراوانی برای ایجاد بوستان های جدید در گناوه گردیده ولی این روند به هیچ وجه جوابگوی خدمات رسانی به خود شهروندان گناوه ای هم نیست چه برسد به گردشگران. به نظر می رسد ساخت بوستان های بزرگ در حاشیه شهر و ساحل بتواند دراین زمینه کمک موثری به توسعه زیرساخت های فضای سبز گناوه کند.
توسعه زیر ساخت های شهری و بهبود مبلمان شهری
یقینا بودجه شهرداری گناوه برای بهبود وضعیت مبلمان شهری گناوه کفاف نمی دهد و برای این کار باید بودجه ویژه ای از بودجه استانی تخصیص یابد. البته معاون محترم عمرانی استاندار توجه ویژه ای به این امر نشان داده و در چندین مصاحبه بر انجام اینکار تاکید کرده است

بهبود وضعیت ورودی های شمالی و جنوبی بندر گناوه
متاسفانه هر دو ورودی شهر گناوه وضعیت مناسبی که در شان مردم گناوه و میهمانان این بندر تجاری باشد را ندارند. و تا کنون نیز علیرغم درخواست های ویژه مردم برای ایجاد ورودی های مناسب و ساخت میدان های بزرگ در ورودی ها شهر هیچ اقدامی صورت نگرفته است
توسعه زیر ساخت های بندری
هرچند در سالهای گذشته اتفاقات خوبی در توسعه بندری گناوه اتفاق افتاده تا شاهد ورود کشتی های نسبتا بزرگ و متوسط کانتینری در این بندر هم باشیم ولی با توجه توسعه روز افزون واردات و صادرات دراین بندر توسعه زیر ساخت های بندری در گناوه ضروری به نظر می رسد.
توسعه زیر ساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات
در روزهایی که بندر گناوه میزبان حجم نسبتا کمی از گردشگرباشد، سیستم مخابراتی شهر عملا کارایی لازم را ندارد. متاسفانه با این که در سالهای گذشته این نارسایی ها به صورت پررنگی وجود داشته، مشکلات فوق در تعطیلات امسال نیز بصورت گسترده ای در گناوه وجود دارد، بصورتی که بعضا ایجاد یک ارتباط ساده نیز میسر نیست.
توانمند سازی سازمان ها و ادارت شهر برای ارائه خدمات بهتر
با اینکه در طول ایام نوروز و دیگر روزهای گردشگر پذیر سال سازمان ها و ادارات شهرستان گناوه با تمام توان خدمات خود را به گردشگران و مردم بومی ارائه می کنند. وای مشخصا میزان خدمات ارائه شده بعضا به مقدار جمعیت شهر گناوه نیز نیست چه برسد به جمعیت میلیونی گردشگر دراین زمینه بسیاری از سازمان ها و ادارت شهرستان گناوه نیازمند توانمند سازی می باشند. از این دست می توان به سازمان های و ادارتی مثل شهر داری، میراث فرهنگی ، راهنمایی و رانندگی ،ارشاد،محیط زیست، و… اشاره نمود
محمد مظفری؛مدیر مسئول هفت نامه صدای بندر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر