شما اینجا هستید

اخبار » خط ریلی پیش نیاز توسعه شمال استان بوشهر

نعمت الله بهروزی-ریس خبرگزاری ایرنا دفتر گناوه؛ امروزه راه آهن به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی حمل و نقل، نقش بسزایی در تبادل ارزان و ایمن کالا و مسافر در یک منطقه ایفا می کند و این امر بخصوص برای توسعه و رونق بندرها، بسیار مهم و حیاتی به شمار می آید.
رونق تجارت در مناطق بندری بستگی به مجموعه راه های مواصلاتی و پشتیبانی دارد و دراین میان راه آهن به دلیل جایگاه و ارزش والایی که در حمل ونقل آسان و امن و با قیمت بسار مناسب و پیشرفت همه جانبه دارد بسیار مهم و اثرگذار است که استان بوشهر برخلاف سایر مراکز بندری کشور از این مهم محروم است.
جنوب کشور به لحاظ برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، دسترسی از طریق خلیج فارس و دریایی عمان به آب های آزاد و همچنین داشتن سواحلی زیبا و منحصر به فرد از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است که دراین میان استان بوشهر به عنوان یکی از استان های مهم مرزی که با خلیج فارس و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یک مرز مهم و طولانی دارد که این مرز هم مرکز تجارت و گردشگری است و هم از لحاظ امنیت کشور و منطقه بسیار حایز اهمیت است.
اگرچه تلاش هایی برای توسعه راه های ارتباطی زمینی استان بوشهر صورت گرفته و طرح های خوبی نیز در این زمینه تعریف شده اما جای خالی راه آهن و ارتباطات ریلی به شدت در این مسیر احساس می شود.
ایجاد زیرساخت های ریلی هزینه های بالایی دارد ولی هزینه کردن در این مسیر نوعی سرمایه گذاری است که توسعه استان بوشهر را که دارای ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی در عرصه های مختلف است، شتاب بخشد.
با احداث راه آهن استان بوشهر به خوزستان و درنهایت اتصال به شبکه سراسری راه آهن، تحرک و پیشرفت وتوسعه تجاری و اقتصادی شگرفی برای این مناطق بدنبال خواهد داشت.
دسترسی آسان به مرکز کشور، گسترش مبادلات تجاری بندرها ، مبادلات نیروی انسانی ، رونق اقتصادی و رفع بسیاری از مشکلات استان بخصوص اشتغال بخشی از مزایا و فواید احداث راه آهن در استان بوشهر است.
البته راه آهن درحضور مسافران و گردشگران و رونق فضای توریستی این بندرها نیز اثرگذار است و هزینه حضور و خطرات حضور در استان را بسیار کاهش می دهد.
تامین نیازهای قطب انرژی کشور باتوجه به امکانات و وسایل موردنیاز روزانه از دلایل قوی برای توجیه اقتصادی و فنی پروژه راه آهن برای استان بوشهر از مسیر شمالی این استان به استان خوزستان است.
آنچه که روزانه مشاهده می کنیم منطقه ویزه اقتصادی عسلویه متشکل از تمام فازهای برداشت شده و پتروشیمی ها نیاز به پشتیبانی سنگین تجهیزات و وسایل و امکانات اعم از وسایل صنعتی تا نیازهای روزمره دارند که درزمان حاضر بوسیله تریلرهای سنگین با شرایط ترافیکی خطرناک به عسلویه منتقل می شود و قطعا اتصال راه آهن از سمت شمال استان سبب پشتیبانی سریع تر امن تر و ارزان تر به قطب انرژی کشور خواهدشد.
روزانه قطعات سنگین و سایر مایحتاج شرکت های نفتی و پتروشیمی از نواحی نفتی استان خوزستان به عسلویه در مسیر دیلم گناوه در حال جابجایی است و این نشانگر اهمیت احداث در نقاط شمالی استان را دوچندان می کند.
با احداث راه آهن بوشهر به خوزستان، دوقطب پتروشیمی کشور شامل عسلویه و ماهشهر، بندرتجاری شامل بوشهر گناوه وخرمشهر ودیلم، دوقطب گردشگری گناوه دیلم، آبادان و اهواز را به هم و به کل کشور به عنوان یک کریدورشمال – جنوب اتصال می یابد که با محقق شدن آن می تواند در همه جنبه های اقتصادی صنعتی ،خدماتی ، گردشگری حمل ونقل نفت وگاز و تعاملات فرهنگی مفید واقع شود.
اگر چه اقداماتی برای اتصال بوشهر به راه آهن از طریق استان فارس صورت گرفته که می تواند ضمن بهره مندی بخشی از استان بوشهر و فارس از این مزایا، راه آهن شیراز نیز از بن بست خارج و به بوشهر متصل شود اما معایب این مسیر این است که بیشتر مزایای راه آهن به توسعه تنها بندر بوشهر معطوف می شود و بقیه بندرهای استان بوشهر خصوصا بندرهای شمال این استان از این مزایا کم بهره یا تقریباً بی بهره خواهند ماند.
اگر اتصال از طریق بندر امام خمینی صورت گیرد مزایای آن نسبت به مسیر شیراز علاوه بر رونق بندر بوشهر و اتصال آن به راه آهن سراسری، بندرهای شمال استان بوشهر و بخشی از خوزستان هم به راه آهن متصل می شود که سبب رونق تجارت دریایی و ریلی و همچنین گردشگری این بندرها خواهد شد.
با توجه به کوهستانی و سخت گذر بودن رشته کوه زاگرس در برخی نقاط این مسیر، نیاز به احداث پلها و تونلهای متعدد می باشد که سبب افزایش هزینه احداث و همچنین طولانی شدن مدت زمان انجام پروژه خواهد شد که با توجه به هموار بودن منطقه و عدم وجود هیچگونه کوهستانی در مسیر بندرهای شمالی استان بوشهر، اتمام آن بسیار سریعتر و ارزانتر صورت خواهد گرفت، که به نظر می رسد در شرایط فعلی اقتصادی کشور گزینه مناسبتری باشد.
همچنین با اتصال عسلویه به بوشهر خط ریلی عسلویه به بندر امام خمینی برقرار و سبب تسریع مبادلات میان این دو نقطه حیاتی کشور خواهد شد و بخش زیادی از خط آهن کرانه خلیج فارس در جهت توسعه بندرهای جنوب تکمیل می شود.
با جمع بندی موارد فوق به نظر می رسد گزینه خط ریلی بوشهر از طریق بندرهای شمالی این استان به خوزستان به نفع کل استان و بندرهای جنوبی کشور خواهد بود.
اتصال ریلی عسلویه به بندر امام خمینی به عنوان دو شاهرگ حیاتی کشور و همچنین اتصال به مناطق نفت خیز خوزستان، رونق تعداد زیادی از بندرهای خلیج فارس ، هموار بودن مسیر و عدم وجود کوهستان، سریعتر و ارزان تر بودن پروژه، شتاب بخشی بیشتر شمال استان و تکمیل زیرساخت های توسعه آن با توجه به موقعیت گردشگری، تجارت، کشاورزی و انرژی از دلایل توجیهی و فنی احداث این پروژه در این مسیر است که امیدواریم متولیان امر نگاه خاصی به این خواسته مردمی داشته باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر