صدای بندر؛ محمد مظفری
شوتی، این کلمه را این روزها هر کس می شنود لرزه به اندامش می افتد. ماشین هایی که چند سالی است با سرعت بالاتر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت جاده های استان را به تسخیر خود دراورده اند ودر موارد بسیاری عامل جانباختن انسان های بیگناه و تصادف های شدید می شوند همین چند روز پیش بود که یک ماشین شوتی به علت سرعت سرسام آورش جان خودش و یک جوان رعنا را در جاده های منتهی به گناوه گرفت تا معضل شوتی ها که بهتر است ارابه مرگ برآن نام نهاد بیشتر به چشم بیاید.
پدیده شوتی چگونه بوجود آمد؟
تولد خودروهای شوتی را می توان همزمان با توسعه قاچاق دانست.در چند دهه اخیر و با توجه به حجم بالای قاچاق اجناس خارجی در کشور، پدیده خودروهای شوتی جای خود را در ترانزیت بارهای قاچاق باز کرد.عدم وجود قوانین مناسب و نبود بازدارنده های کافی، جاده های مرزی را محلی برای تاخت و تاز اتومبیل های شوتی کرده است.
البته در سالهای اخیر قاچاق برای خودروهای شوتی محدود به اجناس خارجی نبود بلکه در مرزهای شرقی کشور ورود اتباع خارجی و ورود غیر قانونی آنها به کشور ماموریتی بوده که خودروهای شوتی در مقابلش پولهای هنگفتی را به جیب می زنند.
پدیده اتومبیل های شوتی چند سالی است در استان بوشهر نیز به صورت فزاینده ای رشد کرده و متاسفانه همین عامل ضمن نا امن نمودن راه های استان باعث بی نظمی در جاده های استان شده است.
اتومبیل های شوتی کارشان چیست؟
شوتی ها روزانه با بارگیری اجناس معمولا قاچاق در قسمت های مختلف ماشین خود، این اجناس را به مناطق مختلف استان و کشور منتقل می کنند. میزان بارگیری اجناس در این اتومبیل ها که بیشتر از نوع پژو و سمند هم هستند، بقدری است که بعضا شاهد بارگیری اجناس یک نیسان در یک خودرو پژو هستیم. شوتی ها در قسمت های مختلف ماشین اجناس را تعبیه نموده و با سرعت غیر مجاز بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در جاده های استانی و سطح جاده های کشور تردد می کنند. البته سرعت بعضی اتومبیل ها به اذعان خود رانندگان بعضا تا ۲۰۰ کیلومتر نیز می رسد.
اتومبیل های شوتی در مرزهای شرقی اما باقاچاق انسان پول پارو می کننند و با جاسازی بیش از ۱۵ نفر در یک خودرو سواری آنها را به داخل کشور وارد می نمایند . در یکی دو سال گذشته تصادف این خودروهای شوتی در جاده های کشور تعداد زیادی از اتباع بیگانه که مسافران قاچاق این ماشین ها بوده اند را به کام مرگ فرستاده اند.
خودروهای شوتی در سالهای گذشته کار قاچاق سوخت را نیز انجام می دادند که البته بنظر می رسد با تغییر قیمت سوخت از جمله گازوئیل این تجارت پرسود سالهای گذشته حالا برای شوتی ها جذابیتی ندارد.
خطر شوتی ها چیست؟
شوتی ها رانندگان نسبتا ماهری هستند که با سرعت بسیار بالایی در جاده های بین شهری رانندگی می کنند تا هرچه سریعتر بارها و کالاهای جاسازی شده در ماشین هایشان را به مقصد برسانند، همین عامل یعنی رانندگی با سرعت بسیار بالا در جاده های بین شهری جاده ها را برای تردد بقیه رانندگان مشکل و خطرناک می کند. این اتفاق طی سالهای گذشته در جاده های استان بوشهر جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است.
نکته مهمی که در خصوص تردد شوتی ها در جاده های استان بخصوص در جاده های ساحلی این روزها بصورت فزاینده و خطرناکی دیده می شود. عبور کاروانی شوتی ها در این راههاست که بسیار دلهره آور و خطرناک می باشد.دراین شیوه شوتی ها با تعداد ماشین های زیاد بصورت کاروانی و با سرعت بسیار بالا از جاده ها عبور می کنند که متاسفانه این شیوه در ماه های گذشته علاوه بر پرخطر نمودن جاده های ساحلی باعث تصادفات زیادی نیز گشته است.
شوتی ها در شهر!
سرعت زیاد و رانندگی بدون مرز در جاده های بین شهری به عنوان یک فرهنگ برای این افراد تعریف شده بطوریکه بعضا مشاهده می شود به علت عدم برخورد قانونی مناسب از سوی پلیس در بعضی خیابان های شهرهای استان بخصوص بندر گناوه نیز شوتی ها با سرعت بسیار بالایی رانندگی میکنند. که این روند زنگ خطریست برای آسایش،حفظ جان و امنیت مردم.
چرا شوتی ها با سرعت بالا رانندگی میکنند؟
شاید از خود رانندگان شوتی هم بپرسی که چرا با این سرعت بالا رانندگی می کنید جواب قانع کننده ای برای این سوال نداشته باشند. این ماشین چه هنگامی که برای بردن بار می روند و چه هنگامی که بدون بار حرکت می کنند و چه هنگامی که خطر پلیس را احساس می کنند، حتی زمانیکه در خیابان های شهر رانندگی میکنند با همان سرعت بالا حرکت می کنند!! و این را نمی شود در هیچ معادله و موضوع منطقی به چالش و بحث گذاشت.
چرا پلیس با شوتی ها برخورد جدی نمی کند؟
سبک و شیوه ی رانندگی شوتی ها بسیار خطرناک و انتحاری است است و این شیوه تعقیب گریز را برای پلیس سخت می کند. شناسایی شوتی ها به علت اینکه معمولا این ماشین ها یا پلاکشان را برداشته یا با برچسب هایی می پوشانند نیز مشکل است. ولی با همه این مشکلات، پدیده شوتی ها که این روزها از مردم سلب اسایش کرده باید توسط پلیس کنترل شود. یقینا کنترل این وضعیت برای پلیس راههای استان نمی تواند سخت باشد. اگر پلیس برنامه عملیاتی و پیگیری برای کنترل وضعیت فوق داشته باشد.
پلیس همانطور که برای ماشین های بد پوشش، بدون معاینه فنی و بیمه، و… برنامه های خاص دارد باید برای سرو سامان دادن به وضعیت شوتی ها برنامه ویژه ای را اجرایی کند. یقینا عدم برخورد قاطع پلیس می تواند کسان دیگری را برای ورود به این عرصه پرمنفعت برای رانندگان شوتی و پرخطر برای جامعه ترغیب کند.
پایان سخن
ارابه های مرگ را کنترل کنید،نگذارید بیش از این جان و مال و امنیت شهروندان بخطر بیفتد.