شما اینجا هستید

اخبار » آیین‌ها منابع عظیم ایده‌های نمایشی هستند
گروه : اخبار

 به گفته کارشناس تئاتر بوشهر؛ باید نهادی اختصاصی برای حفظ و نشر آئین‌های نمایشی ایجاد شود.

محمد مظفری در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین بیان کرد: استان بوشهر، از معدود مناطقی است که سرشار از آئین هایی مختلف است. این آئین ها از جنبه نمایشی بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حال گردآوری کتابی در مورد آئین های نمایشی است افزود: در این کتاب موفق به گردآوری، سی آئین و بازی نمایشی شدم که آخرین آنها آئین “یزله” است که نمایشی شاد است و امسال در جشنواره آئینی به صورت میدانی اجرا خواهد شد.

مظفری با بیان اینکه هنوز هم تعدادی از این مراسم و آئین ها اجرا می شود تصریح کرد: بسیاری از آئین ها هنوز در مناطق قدیمی اجرا می شوند مانند آئین “دم دم سحری” که مخصوص ماه رمضان است . این آئین کاملا نمایشی است عده ای شبانه با دمام، سنج و نوا خوانی در کوچه ها می گردند و روزه داران را برای سحری بیدار می کنند. البته تعدادی از این آئین ها نیز به فراموشی سپرده شده اند؛ منظور از فراموشی آن است که دیگر توسط مردم عام اجرا نمی شود. لازم به یادآوری است که در مناطق روستایی که چندان دچار روزمرگی نشده اند این مراسم ها اجرا می شود. آئین های مراسم های سوگواری جنبه عمومی تری دارند.نکته قابل توجه کاربرد شعر، موسیقی و رقص در این آئین هاست که اصلی ترین عناصر در آئین بوشهر است و رنگ و بوی خاصی به آنها داده است.

وی ادمه داد: تعداد زیادی از این آئین ها به صورت نمایشی توسط گروه ها اجرا شده است مانند “خورشیدگرفتگی” که در آن مردم با هم بیرون می آیند، آواز می خوانند و می رقصند و یا آئین “تمنای باران” که دو سال پیش در جشنواره آئینی شرکت کرد به جرات می توان گفت این آئین یکی از نمایشی ترین آئین ها در جهان است و در شهرستان گناوه اجرا می شود.

کارشناس تئاتر بوشهر با بیان ضرورت حفظ این آئین ها بیان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر، هیچ نهاد و مرکزی اختصاصا برای حفظ و نشر این آئین های نمایشی تعریف نشده است. سازمان ها برنامه ای برای حفظ و حتی آرشیو کردن آنها ندارند. در مواردی تعدادی از آنها ثبت شده اند ولی بعد از مدتی فراموش می شوند و استفاده ای از آنها نمی شود. می بایستی این آئین های نمایشی گردآوری شوند و هنرمندان در پرداختن به آئین ها و اساطیر کشورمان مورد تشویق قرار گیرند. تنها و چشم بسته به دنبال ایده های غربی رفتن درست نیست ما منابع عظیمی از ایده ها را داریم که با پرداختن به آنها از نظر کمی و کیفی می توانیم اقدامات موثری انجام دهیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر