شما اینجا هستید

ویژه » به طور منطقی موضوع کالای همراه ملوان (ته لنجی) را ساماندهی، قانون مند و ضابطه مند می‌کنیم
گروه : ویژه

IMAGE634871957316921487
استاندار بوشهر گفت: به طور منطقی موضوع کالای همراه ملوان (ته لنجی) را ساماندهی، قانون مند و ضابطه مند می‌کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر، دکتر مصطفی سالاری در آئین تقدیر از کارگران استان بوشهر به مناسبت هفته کار و کارگر با اشاره به موضوع کالای همراه ملوان (ته لنجی) اظهار داشت: دولت و مقام‌های ارشد کشور براین باورند که در ساماندهی کالاهای همراه ملوان (ته لنجی) نباید مردم متضرر شوند بلکه با تصمیم گیری منطقی و مدبرانه باید این مساله حل شود.

وی افزود: از جمله مشکلات بحث کالاهای ته لنجی نبود آمار مشخص از ورود کالا، وجود آمارهای متفاوت، میزان متفاوت معافیت‌ها، مشخص نبودن نوع کالاهای وارداتی و برخوردار، فقدان کنترل بهداشتی و قرنطینه ای است.

دکتر سالاری اظهار کرد: منافع معافیت کالاهای همراه ملوان بیش از اینکه به ملوانان برسد به تاجرانی می‌رسد که شاید حتی یک بار هم به استان بوشهر سفر نداشته و رنج سفر دریایی را نمی‌دانند.

وی تاکید کرد: هدف از معافیت کالاهای همراه ملوان این نیست که منافع این نوع معافیت از آن کسانی شود که رنجی در این خصوص نکشیده اند.

دکتر سالاری اظهار کرد: تلاش همه مقام‌های ارشد ملی و استانی، ساماندهی وضعیت نابسامان کالاهای همراه ملوان (ته لنجی) از لحاظ کنترل کالاهای وارداتی و کنترل بهداشتی و قرنطینه ای کالاهاست.

استاندار بوشهر با بیان اینکه در بحث ساماندهی کالاهای ملوانی، ساماندهی وضعیت ملوانان مورد توجه قرار دارد، گفت: تلاش می شود زمینه بیمه ملوانان فراهم شود و برای دریافت حقوق ثابت، زیر پوشش قانون کار قرار گیرند.

وی یادآور شد: این اقدام هیچ هزینه ای به لنجداران و بازار وارد نمی‌کند بلکه فعالیتهای ملوانان را تمام وقت و به صورت ضابطه مند و قانونمند ساماندهی می‌کند.

استاندار بوشهر از رسانه ها خواست بحث قانون کالاهای همراه ملوان را در فضای تبلیغاتی پیگیری نکنند چون دولت از مدافعان جدی حقوق مردم است و تلاش می‌کند با ساماندهی این قانون، هیچ خدشه ای به زندگی مردم وارد نشود به همین دلیل نیازی به هیچ گونه فشار و جوسازی نیست.

وی ابراز داشت: در حوزه تجارت دریا که سابقه و تاریخ بوشهر به آن گره خورده است ما نیازمند تحول هستیم، بخش عمده تجارت ما سنتی است و تجارت سنتی و حمل و نقل دریایی سنتی در معرض تهدید جدی است و رقیب دارد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: هزینه حمل هر کالا از مقصد دریایی با لنج نسبت به شناور درشت مقیاس دیگری، ممکن است به دو تا سه برابر برسد و هزینه حمل و نقل کالا توسط شناورهای قدیمی کوچک گران‌تر است و اقتصادی نیست؛ آن چیزی که الان یک هزار و ۶۰۰ لنج ما را سرپا نگه داشته است یک سری معافیت‌های عرفی است که در استان مشهور است به نام ته لنجی و و از هر لنج ۹ تا ۱۰ نفر اشتغال مستقیم داریم و در مجموع حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار نفر از این طریق بطور مستقیم ارتزاق و حدود ۲۰ هزار نفر نیز از طریق غیر مستقیم ارتزاق می‌کنند.

دکتر سالاری با بیان اینکه طی یک سال گذشته برای ساماندهی کالای همراه ملوان، یک پیگیری مجدانه در دولت وجود داشته است یادآور شد: مقامات ارشد ملی که مرتبط با موضوع هستند همه آنها خط قرمزی در این باره تعریف کردند و اعتقاد دارند که نباید به معیشت مردم لطمه ای وارد شود و معیشت مردم و ملوانان و بازاریان شهرهای ساحلی و معیشت لنج داران نباید تحت تاثیر قرار گیرد.

وی افزود: این تنها حرف ما بوشهری ها نیست و در سطح ملی نیز این باور وجود دارد و باور مشترکی است و بارها روی آن بحث کردیم و در جلسات راهکارها را بررسی کردیم و این باور وجود داشته و به نوعی اطمینان خاطر داشتیم که نهایتا تصمیم گیری که می‌شود تصمیم گیری عاقلانه و مدبرانه ای است.

دکتر سالاری با اشاره به وضعیت موجود کالای همراه ملوان گفت: اول اینکه آمار مشخصی از ورود کالا وجود ندارد و میزان کالا، بندر به بندر و لنج به لنج متفاوت است، همچنین بر نوع کالاهایی که وارد می شود هیچ کنترلی وجود ندارد که چه کالاهایی با تولید داخل تعارض دارند و کدام‌ها تعارض ندارند، کدام‌ها کالاها ممنوع هستند که به هیچ وجه نباید وارد مملکت شوند که ورود آنها با باور دینی یا مصالح ملی ما نمی‌خوانند.

وی افزود: البته مهم‌تر از همه اینکه، منافع معافیت وضعیت موجود بیش از اینکه نصیب ملوان ما شود نصیب تجار در کلان‌شهرهایی می‌شود که شاید حتی سالی یکبار هم به بوشهر سفر نمی‌کنند، ساماندهی یعنی اینکه به معیشت لنج داران، ملوانان و بازاریان استان بوشهر لطمه وارد نشود ولی ما قرار نیست از اینجا منافع نامشروع کسانی که نه گرمای ساحل خورده اند و نه مشقت سفرهایی دریایی را تحمل کرده اند، بخواهیم تامین کنیم.

استاندار بوشهر با طرح این سئوال که آیا می‌شود در مورد ۱۶۰۰ لنج که ۴۰ هزار نفر شاغل مستقیم و غیر مستقیم دارد یک تصمیم یکباره گرفت، گفت: مقامات ارشد ملی مثل ما شدیدا با این مخالف بودند و نهایتا باید سراغ راهی برویم که منفعت این سه گروه را تامین و تضمین کنیم، بطوریکه بتوان وضعیت میزان و نوع کالاهایی که وارد می شود را کنترل نمود ضمن اینکه با تولید ملی نیز تعارض کمتری داشته باشد.

دکتر سالاری اضافه کرد: مسئله بعدی و مهم اینکه این کالاها باید کنترل قرنطینه‌ای و بهداشتی و امثال آن شود چرا که سهل انگاری در این خصوص سلامت مردم را هدف می‌گیرد و در این باره اتفاق نظر وجود داشت.

استاندار بوشهر خبر از دعوت مسئولان مربوطه به استان بوشهر داد و افزود: برای بررسی این موضوع، جناب آقای حقیقی (رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور) با معاونین خود برای اینکه راهکاری پیدا کنند که به معیشت مردم استان بوشهر لطمه‌ای وارد نشود و موضوع ساماندهی پیدا کند، سه روز در استان بوشهر مستقر شدند. همچنین جناب آقای ذوالفقاری (معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور) دو روز در استان مستقر شدند و مهم‌ترین بحث این بود که راهکار پیدا کنند که این موضوع قانونمند و ضابطه مند شود و معیشت مردم در معرض خطر قرار نگیرد.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: خط قرمز این مذاکرات این بود که مردم متضرر نشوند چرا که سیاست دولت بر این اساس است و جناب کرباسیان در جلسات اختصاصی که با ایشان داشتم و چه جلسات عمومی دیگر در یک سال و به ویژه یک ماه گذشته، مجدانه به دنبال این بودند که مردم متضرر نشوند و این نابسامانی هم به‌سامان شود، و با درنظر گرفتن این خط قرمز و در نظر گرفتن سیاست دولت، خوشبختانه ساماندهی موضوع کالای همراه ملوان (ته لنجی) دارد مراحل نهایی کار را طی می کند.

دکتر سالاری افزود: من به هم استانی‌ها بویژه ساحل نشینان عرض کنم که دغدغه جدی مدیران نیز وضعیت معیشت مردم و ملوانان و رفع مشکلات بازار است. ضمن اینکه معتقدیم که باید حقوق قانونی ملوانان نیز رعایت شود و این مهم را به جد دنبال می کنیم و معتقدیم که کارفرما باید نسبت به پرداخت حقوق کارگری به ملوانان اقدام کنند و همچنین همه ملوانان را بیمه کنند تا آنان از امتیاز بازنشستگی و سایر مزایا برخوردار شوند.

وی در تشریح وضعیت فعلی ملوانان گفت: اکر ملوانان بصورت پاره وقت با لنج های مختلف سفر می‌کنند که ممکن است مشمول مقررات کار قرار نگیرند و بیمه اجباری و تامین اجتماعی ملوانان را برای کارفرما ایجاد نکند، نهایتا بر اساس اطلاعات موجود، هر ملوانی در طی سال کمتر از حقوق کارگری درآمد دارد و چیزی که بیشتر از هر مسئله دیگر باید دیده شود اینکه سعی شود حداقل پرداخت حقوق کارگری برای ملوانان توسط کارفرمایان اجباری شود و دوم اینکه ملوانان بیمه شوند و با قرار گرفتن تحت پوشش تامین اجتماعی، مشکلات آنان و خانواده هایشان از لحاظ بازنشستگی و درمان و مسائل دیگری رفع شود.

دکتر سالاری بیان کرد: البته این مسئله، هزینه اضافی برای لنج داران و بازاریان ایجاد نخواهد کرد و در ساماندهی دیده شده که گروه چهارم یا پنجم که در جای دیگری هستند و سود بالاتری می‌برند، سود آنها کمتر شود و به حقوق ثابت و بیمه ملوانان اختصاص یابد.

وی گفت: از اصحاب رسانه، اهل قلم، صاحب نظران و کارشناسان می خواهم که این موضوع را در فضای تبلیغاتی پیگیری نکنند، من اینکه همانند گذشته از نظرات کارشناسی در این زمینه استقبال و آنرا به دولت منعکس می کنیم. چرا که دولت خواهان و مدافع جدی حقوق و معیشت ملوانان است.

دکتر سالاری با بیان اینکه برای به نتیجه رسیدن این موضوع، نیاز به فشار و جوسازی و کارهای تبلیغاتی نیست، ابراز داشت: ما صدای مردم، لنج داران، ملوانان و بازاریان را به گوش دولت می‌رسانیم، دولت واقف است و با دقت و بطور منطقی موضوع کالای همراه ملوان (ته لنجی) را ساماندهی، قانون مند و ضابطه مند می‌کنیم و مطمئن باشید که یک وضعیت مطلوب در این حوزه ایجاد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکید رئیس جمهوری در این خصوص مسیر را برای ما در عرصه تولید و اشتغال مشخص کرده و ما مکلف به تحول و برداشتن گامهای بلند در این بخش هستیم.

دکتر سالاری اظهار کرد: در همین راستا در اجرای پروژه های عمرانی اولویت استان اجرای پروژه هایی است که زمینه ساز و ایجاد فرصت شغلی در بخش خصوصی باشد.

استاندار بوشهر گفت: بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی کارگران نیازمند این است که مشکل بیکاری در جامعه برطرف شود.

وی تاکید کرد: فرصتهای شغلی باید به گونه ای باشد که رقابت شغلی ایجاد شود تا زمینه دسترسی مردم به شغل های مورد نظر فراهم و افراد بتوانند شغل مورد نظر را انتخاب کنند.

استاندار بوشهر افزود: فرصت های شغلی که ایجاد می شود باید به گونه ای باشد تا کسانی که شغل ندارند صاحب شغل و آنهایی هم که شغل دارند، به وضعیت رفاهی بهتری دست یابند.

دکتر سالاری گفت: رفع تحریم های بین المللی با درایت رهبر معظم انقلاب، تلاش مجدانه رئیس جمهوری و کار تخصصی تیم هسته ای و دیپلماسی جمهوری اسلامی محقق شد و با تحقق این مهم یکی از مهمترین مانع های سرمایه گذاری برطرف و زمینه رونق بخش خصوصی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه البته برخی ها با بیان انتقادهای غیر منصفانه قدر این تلاش جمعی را نمی دانند و از خرسندی ملت ایران ناخرسندند که جای تاسف دارد، یادآور شد: قدر این فضا را باید دانست و به جای بهانه تراشی درصدد استفاده بهینه از آن چیزی باشیم که همه باید برای به دست آوردن آن تلاش کردند.

استاندار بوشهر افزود: اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب، تلاش ملت و همت رئیس جمهوری و تیم دیپلماسی نبود تحریمها همچنان باقی می ماند و امروز بخش خصوصی این جایگاه را نداشت.

دکتر سالاری اظهار کرد: این دستاورد عظیم ملت را قدر بدانیم و از این فضا برای مردمی که پشتیبان این حماسه بودند، شغل ایجاد و برای بهبود معیشت آنان گام برداریم.

وی تصریح کرد: علاوه بر این یک سری موانع داخلی برای کسب و کار وجود دارد که همه باید برای رفع این موانع خودساخته و مقررات دست و پا گیر، تلاش کنیم و از همت سرمایه گذاران حمایت کنیم.

دکتر سالاری گفت: ظرفتهای متعددی در استان وجود دارد که اگر موانع بین المللی و داخلی برداشته شود، بوشهر به جایی می رسد که هیچ بیکاری نداشته باشد هرچند در زمان حاضر نرخ بیکاری استان از میانگین نرخ بیکاری کشور، کمتر است.

وی با بیان اینکه در استفاده از دریا در استان بوشهر خوب کار نشده است، افزود: در بحث پرورش میگو امروز نیاز به تحول داریم و باید اشتغال فصلی را به اشتغال تمام وقت تبدیل و میزان برداشت این آبزی از استخرهای پرورشی را افزایش دهیم.

استاندار بوشهر گفت: با توجه به استعداد و ظرفیت بی نظیر استان بوشهر در بخش پرورش ماهی در قفس، عملیات اجرایی پیشرفته ترین طرح پرورش ماهی در قفس در استان آغاز و به زودی به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) نیز گفت: با توجه به مشکلات شرکت یادشده که بخشی از کارگران بیکار و بخش دیگری نیز در معرض بیکاری قرار گرفتند، با تغییر مدیریتها تا حدودی مشکل این شرکت حل و در مسیر بهبود وضعیت قرار دارد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: با تغییر و تحولاتی که در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ایجاد شده است، انتظار داریم وضعیت کارگران بهبود و زمینه کار نیز برای دیگر کارگران فراهم شود.

دکتر سالاری افزود: همچنین در عرصه کشاورزی نیز با تغییر شیوه آبیاری نخیلات و استفاده از شیوه های جدید که صرفه اقتصادی داشته باشند، تلاش می شود وضعیت معیشتی نخلداران سامان یابد.

وی با تاکید بر تحول در حوزه تجارت دریا تاکید کرد: بخش بزرگی از تجارت دریایی در استان بوشهر به صورت سنتی انجام می شود که کار کردن به این صورت همواره در معرض تهدید است.

دکتر سالاری افزود: حمل و نقل کالا به صورت سنتی به صرفه نیست و تنها با معافیت هاست که این صنعت تاکنون برپاست.

وی تاکید کرد: امیدواریم با استفاده مطلوب از داشته ها و ظرفیتهای موجود مشکل اشتغال در استان بوشهر برطرف شود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر