شما اینجا هستید

اخبار » کاشت و تکثیر یک گونه نادر گیاهی در گناوه
گروه : اخبار

خبر بندر: در یک پدیده‌ی نادر، یک بوته‌ی آگاو در دانشگاه پیام نور بندر گناوه گل داد.
به گزارش خبر بندر به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام نور گناوه ؛دکتر مرتضی سیاوشی دارای دکتری زراعت و رئیس دانشگاه پیام نور بندر گناوه درمصاحبه باروابط عمومی دانشگاه پیام نورگناوه: ابرازداشتندآگاو گیاه خنجری را در مناطق حاره میتوان اغلب در پارکها و باغها دید ولی درنیمکره شمالی آنر ا تنها در تابستان میشود در خارج از اطاق نگهداری کرد. گیاه خنجری پس از مدت بسیار طولانی گل میدهد و به خاطر این مطلب به آن گیاه (Century Plant) گیاه قرن گفته میشود.به هنگام ظهور گل، ساقه گیاه تا حد قابل توجهی بلند میشود.
گل دادن آگاو در کشور پدیده بی‌نظیری است چراکه این گیاه معمولا” بعد از ۲۰ تا ۲۵ سال گل می‌دهد اگر از این گیاه خوب مراقبت شود پس از ۱۰ سال به گل می رود و بعد از آن گیاه می‌میرد. آگاو نیاز به خاک با زهکش خوب و محیط آفتابی دارد. دمای ۳ درجه زیر صفر را تحمل می کند و به نور شدیدی احتیاج دارد. باید در ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
ایشان افزودند:
آگاو از کلمه‌ی یونانی «Agavos» به معنی «تحسین‌آمیز» مشتق شده است و علت انتخاب این نام برای این گونه این است که گیاه آگاو، گیاه بزرگ و تحسین ‌برانگیزی است و وقتی به گل می‌نشیند؛ زیبا و دیدنی می‌شود.
دم کرده برگهای ریزریزشده، مسهل وعصاره برگ برای درمان ضرب دیدگی بکار می رود. همچنین در درمان دیرهضمی، نفخ شکم، یبوست و زردی بکار می رود. شیره ضدعفونی کننده و از رشد باکتریها در معده و روده جلوگیری می کند. از برگها داروی استروئیدی می سازند. یک صمغ از ریشه و برگ می گیرند که در درمان دندان درد بکار می رود. ریشه معرق و ادرارآور و همچنین در درمان سفلیس بکار می رود. له شده برگ آگاو به صورت ضماد برروی زخمهای دیر علاج اثر داده می شود و از آن نتایج مفید در التیام زخم و جراحات بدست می آورند. در چین از گیاه آگاو آمریکائی برای تهیه حشره کش استفاده می شود. درهند از ریشه آگاو آمریکائی به عنوان مدر , معرق و ضدعفونی کننده استفاده می شود. شیره برگهای آن ملین و مدر و قاعده آور است و در موارد کمبود ویتامین C داروی مفیدی است .
تکثیر آگاو هم از طریق بذر و هم از طریق کاشت پاجوشهای نزدیک ریشه آن صورت می گیرد.ازدیاد از طریق بذر با کاشت در خاک با دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و از طریق پاچوش، با جداکردن جوانه ها از پایه های مادری و کاشت آنها صورت می گیرد

DSC00794 DSC00802 آگاو ابلق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر