شما اینجا هستید

اخبار » مصوبه ساماندهی و آزاد سازی کالای همراه ملوان (ته لنجی) در جلسه هیات دولت انجام شد.
گروه : اخبار

استاندار بوشهر گفت: مصوبه ساماندهی و آزاد سازی کالای همراه ملوان (ته لنجی) که در جلسه هیات دولت انجام شد، رونق تجارت سنتی و بازرگانی در این استان را بدنبال دارد.

به گزارش خبر بندر؛ مصطفی سالاری  در جمع خبرنگاران افزود: براساس این مصوبه جا به جایی کالای ملوانی در استان بوشهر با پته گمرکی آزاد و فهرست کالای ملوانی شامل همه کالاهای غیرممنوع می شود و همه مردم از مزایای آن استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: همچنین در این مصوبه معافیت کالای ملوانی از ۴۰ میلیون ریال به ازای هر ملوان به بیش از۴۰۰ میلیون ریال (براساس فهرست بهای گمرک) در هر سفر و سهمیه کالای ملوانی هر لنج در هر سفر با احتساب ۶ یا ۸ ملوان به حدود سه میلیارد و ۶۰۰ تا چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کالا به قمیت بازار افزایش می یابد.
سالاری ادامه داد: علاوه براین طبق این مصوبه، ثبت سفارش برای کالای ملوانی و مازاد آن نیاز نخواهد بود و ترخیص کالای مازاد بر سهمیه ملوانی، در همه بندرهای استان بوشهر مجاز و همه بنادر ملوانی کارکرد تجاری خواهند داشت.
استاندار بوشهر گفت: این مصوبه نوسازی و تبدیل شناورهای سنتی را با کمک بلاعوض دولت، امکان پذیر کرده است.
وی با بیان اینکه مسئولان استان بوشهر از ۲ سال پیش موضوع پیچیده ته لنجی را پیگیری کرده اند گفت: در جلسه ۲ روز پیش دولت کالای ملوانی مصوب شد واین مصوبه در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به تصویب نهایی رسید.
وی افزود: به نتیجه رسیدن این مصوبه تحولی اساسی و بنیادین در زمینه تجارت و بازرگانی سنتی در استان بوشهر است که در روزهای آینده اجرایی می شود.
سالاری یادآورشد: پیش از این رویه ته لنجی در استان بوشهر به شکل عرفی و با یک وضعیت ناپایدار انجام و وقتی این کالاها وارد استان می شد قاچاق بود و از آن به بعد هیچ مصونیتی وجود نداشت.
وی با تاکید براینکه هدف ما ساماندهی وضعیت کالای ته لنجی بود اظهار کرد: روند گذشته دغدغه های زیادی شامل پدید آمدن سه هزار خودرو شوتی ( خودروهای سواری که درزمینه جا به جایی کالای قاچاق فعالیت دارند و با سرعت بالا در جاده ها تردد می کنند)، سلامت و بهداشت و نگرانی های دیگری را به دنبال داشت.
وی افزود: با مصوبه جدید دولت و مجاز شدن معافیت کالای ملوانی از پرداخت عوارض گمرکی و جابه جایی ملوانان می توانند بدون دغدغه در استان بوشهر فعالیت کنند، این در حالی است که تاکنون هر چه می آورد، قاچاق بود.
استاندار بوشهر، جمع آوری خودروهای شوتی، مراجعه دیگر هموطنان به استان برای خرید کالای ملوانی و ایجاد رونق اقتصاد و رشد گردشگری را از جمله مزایای مصوبه جدید دولت در زمینه معافیت کالای ملوانی در استان بوشهر عنوان کرد.
وی یادآور شد: استان بوشهر ۲هزار و ۵۰۰ فروند لنج معادل دو سوم لنج های سفاری کشور را دار است که بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این راه زندگی می کنند.
سالاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرا نشدن طرح پتروشیمی دشتستان گفت: این طرح از ۱۰ سال پیش توسط افرادی پیگیری می شد تا اینکه ما مجوزهای لازم را برای اجرای آن گرفتیم.
وی اضافه کرد: در این بین عده ای از مردم ادعا کردند اجرای این طرح در این منطقه محیط زیست و نخلستان ها را از بین می برد که ما نیز به نظر آنان احترام گذاشتیم و از آغاز عملیات اجرایی آن خودداری کردیم.
استاندار بوشهر بیان کرد: هرچند اطلاعات این افراد محدود نسبت به پتروشیمی دشتستان کامل و دقیق نیست ولی ما به نظر آنان احترام گذاشتیم.
سالاری گفت: در روز آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی دشتستان عده ای با دردست گرفتن کاغذ نوشته هایی نسبت به اجرای این پروژه اعتراض کردند ما نیز این عملیات اجرایی را متوقف و در دیلم طرحی ۷۵ برابر پروژه دشتستان را آغاز کردیم.
وی اظهار کرد: ‘مردم دیلم نگفتند ما این پروژه را نمی خواهیم’ حتی اگر آنجا نیز مردم اعتراض می کردند، پروژه پتروشیمی دیلم آغاز نمی شد.
سالاری تاکید کرد: وظیفه ما خدمت رسانی به مردم است نه اینکه در مقابل آنها قرار بگیریم و خاطر آنان را مکدر و ناراحت کنیم.
وی اظهار کرد: در شرایطی که پروژه ای محلی باشد و اجرای آن برای منطقه منافعی را به دنبال دارد حتی اگر عده محدودی از مردم اعتراضی داشته باشند و نخواهند اجرا شود، به خواسته آنان توجه می شود.
سالاری افزود: اما اگر در مقابل پروژه ای ملی که منافع میلیون ها نفر در آن مطرح است عده ای محدود اعتراض و این باعث متضرر شدن میلیون ها نفر شود آن پروژه با قوت اجرا می شود.
وی بیان کرد: ذینفع پروژه دشتستان مردم منطقه محل اجرای آن بودند و در شرایطی که عده ای اعتراض کردند بدون اینکه کسی را ناراحت کنیم محترمانه خداحافظی کردیم.
سالاری، با بیان اینکه آبرای برگزاری نشستی با تشکل های غیردولتی و دوستدار محیط زیست دشتستان آماده است ادامه داد: هیچ مساله ای که بخواهیم از مردم پنهان کنیم، نداریم و همواره به صورت شفاف با آنان برخورد کرده ایم.
وی یادآور شد: پتروشیمی دشتستان یک واحد پلی استال است که مایعی مثل بنزین را تبدیل به مواد جامدی می کند که در گام نخست به دانه های سفیدی تبدیل و بعد به قطعه های پلاستیکی که درجاهایی که استحکام می خواهد استفاده می شود.
سالاری اظهار کرد: ظرفیت این پتروشمی که از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار است در سال ۲۰ هزارتن است و ۲۵هزار تن خوراک می گیرد.
وی با بیان اینکه بازگشت سرمایه این تاسیسات خوب و از لحاظ زیست محیطی نگرانی ندارد گفت: این واحد پتروشمی از لحاظ مصرف آب سالی ۳۰۰ هزار مترمکعب معادل ۸۲۱مترمکعب آب در روز و با احتساب مصرف کارگران، اداری و فضای سبز ۵۰۰هزار مترمکعب معادل روزانه یکهزار و ۳۷۰ مترمکعب مصرف می کند.
استاندار بوشهر افزود: زمانی که این کارخانه تکمیل و شهرک کیمیا شهر در افق ۱۵تا ۲۰ ساله آینده تکمیل شود به ۱٫۵میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که وزارت نیرو موظف به تامین این میزان آب از سد رئیسعلی دلواری است.
سالاری با اشاره به اینکه کمیته استانی مجوزهای زیست محیطی برای احداث پتروشیمی دشتستان را گرفته است اظهار کرد: با توجه استعلام های گرفته شده نباید برای گرفتن نتیجه طرحی ۴ تا ۵ سال معطل بماند.
وی تاکید کرد: هیچ کسی حق ندارد سرمایه گذاری که می خواهد طرحی که منجر به ایجاد اشتغال می شود را معطل کند.
استاندار بوشهر یادآورشد: هیچ طرح محلی را برمردم تحمیل نمی کنیم و این حق مردم است که سوال کنند.
سالاری با اشاره به جانمایی که توسط عده ای برای احداث پتروشیمی دشتستان پیشنهاد شده است اظهار کرد: سرمایه گذار تنها چهار هزار میلیارد ریال سرمایه دارد که با توجه به زیرساخت هایی که این منطقه پیشنهادی می خواهد اجرای طرح به صرفه نیست.
سالاری در بخش دیگری از سخنان خود در باره تامین آب استان بوشهر گفت: با راهکارهای پیش بینی شده تابستان امسال با مشکلات کمتری در زمینه تامین آب نسبت به سال گذشته روبرو هستیم.
وی احداث آب شیرین کن ها و افزایش ۳۳درصدی ظرفیت آب استان بوشهر، افزایش برداشت آب از خط کوثر به میزان ۱۰ هزار مترمکعب، احداث ۲ تصفیه خانه روی رودخانه شاپور را ازجمله اقدام های این استان برای برطرف کردن مشکل آب عنوان کرد.
استاندار بوشهر با اشاره به دردست احداث بودن پنج سد در این استان گفت: افزون براین سدها برای تقویت سفره های آب زیرزمینی یکهزار میلیارد ریال در ززمینه احداث طرحهای آبخیزداری و بندهای آبی در نظر گرفته شده است.
سالاری، اجرای طرح های مهم راهسازی، ساخت آب شیرین کن ها و تقویت پست های برق را از جمله مهمترین اقدام های دولت در استان بوشهر بیان کرد.
وی در ارتباط با روز خبرنگار اظهار کرد: با توجه به کارکرد مهم رسانه ها تلاش می کنیم رسالتمان را در قبال رسانه ها بخوبی انجام دهیم.
سالاری با بیان اینکه رسانه ها یکی از موثرترین راهکارهای نظارت مردم بر دولت هستند، گفت:
وقتی رسانه ها حرفه ای، دقیق و کارشناسانه کار می کنند می توانند این کار را موثرتر انجام دهند.
وی یادآور شد: رسانه ها باید مسائل مطرح در جامعه شامل انتقادها و تحلیل ها، آسیب شناسی ها و پیشنهادها را با زبان موثری به دستگاههای اجرایی و تصمیم گیرندگان منتقل کنند.
سالاری بیان کرد: هرچند ما وظیفه داریم دستگاههای اجرایی را موظف به پاسخگویی به رسانه ها کنیم ولی پاسخگوکردن دستگاهها به تنهایی سهم ما نیست بلکه سهم خبرنگاران نیز هست.
وی خطاب به خبرنگاران گفت: اصحاب رسانه باید با اتخاذ روش های حرفه ای و تخصصی دستگاههای اجرایی را پاسخگو کنند.
سالاری افزود: در سه و نیم سال گذشته در دفاع از آزادی بیان و قلم خبرنگاران به هیچ دستگاه اجرایی اجازه طرح شکایت از اصحاب رسانه را ندادیم و انتظار داریم این جمع اندیشمند و تاثیر گذار جامعه با نگاه علمی، حرفه ای و تخصصی تر به مسائل به برطرف کردن آنها کمک کنند.منبع ایرنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر