شما اینجا هستید

اخبار » جهانگیری:احداث نیروگاه دوم بوشهر از نمادهای اجرای برجام است
گروه : اخبار

خبربندر:  معاون اول رییس جمهوری، احداث نیروگاه دوم بوشهر را از نمادهای استفاده ایران از نتایج برجام دانست وگفت:زمینه اجرایی احداث اینگونه نیروگاه ها در برجام پیش بینی شده است.

به گزارش خبر بندر؛ اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر افزود: احداث نیروگاه جدید بوشهر پایبندی دولت روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام به اجرای توافق را به نمایش می گذارد.
وی گفت: احداث نیروگاه هسته ای جدید یکی از مصادیق اراده راسخ و استقامت ستودنی ملت ایران و رهبر دوراندیش و آینده نگر آن در استفاده از حقوق قانونی و انرژی هسته ای با مقاصد صلح آمیز است.
جهانگیری افزود: مساله احداث نیروگاه اتمی بوشهر و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای طی سالهای گذشته متاسفانه با نوعی سوءتفاهم، سوء برداشت و بهانه جویی قدرت های بزرگ همراه بود.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: نیاز کشور به انرژی های نو و زمینه های متنوع و کاربردهای آن در بخش های مختلف از جمله در بخش بهداشت، درمان و صنعت چیزی نیست که ملت ایران بتواند از آن گذشت کند و معمولا دنیا به آن متفاوت و با قضاوت های سیاسی نگاه کرده است و همین قضاوت ها باعث شده هزینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر کشور تحمیل شود.
جهانگیری اضافه کرد: مردم طی سالهای گذشته با بزرگواری تحریم های ظالمانه را تحمل و روزهای سختی را سپری کردند تا حق قانونی خود را به اثبات برسانند و در این مسیر شهدای بزرگی خصوصا شهدای هسته ای تقدیم کردند. ما مصمم بودیم که هم حقوق هسته ای ملت ایران را تثبیت کنیم و هم چرخ اقتصاد کشور را به حرکت واداریم.
وی با یادآوری این سخن رییس جمهوری که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم، اظهار داشت: خوشبختانه با هدایت های رهبر معظم انقلاب، مدیریت رییس جمهوری و
ورود دیپلمات های کاردان و متعهد با محوریت برادر عزیز دکتر ظریف و دکتر صالحی و همکاران مطلع و دور اندیش آنها، کشور توانست با گفت و گوهای دشوار و طولانی با ۶ قدرت بزرگ جهانی، سند مهم برجام را اجرا کند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: در حال حاضر در کشور ما بیش از ۷۵ هزار مگاوات نیروگاه، ظرفیت نصب شده داریم، در شرایط فعلی سالانه ۶ درصد رشد مصرف برق داریم، یعنی حدود ۵ هزار مگاوات سالانه باید در کشور نیروگاه احداث کنیم.
جهانگیری افزود: این در حالی است که کشور ما به سرعت نیازمند آن است که توسعه اقتصادی از شتاب بیشتری برخودار باشد و توسعه صنعتی و اقتصادی آن با رشد بیشتری پیش برود، حتی در برنامه ششم پیش بینی کردیم که رشد اقتصادی کشور باید به هشت درصد برسد.
وی تاکید کرد: معنای این حرف آن است که ما سالانه به انرژی بیشتر از ۵ هزار مگاوات احداث واحد جدید نیاز داریم. بر اساس مطالعات انجام شده هم در سازمان انرژی اتمی، وزارت نیرو و هم دانشگاه های معتبر کشور، سبد تولید برق کشور باید متنوع شود.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: تکیه صددرصدی تولید برق کشور به منابع فسیلی علاوه بر آثار نامطلوب زیست محیطی، ریسک تامین برق پایدار برای سال های کشور را به شدت افزایش می دهد. در میان دلایل توجیهی ضرورت احداث نیروگاه هسته ای در کشور می توان به اهمیت ضرورت دستیابی به فناوریهای برتر در این حوزه، ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی، ملاحظات زیست محیطی و صرفه جویی در منابع فسیلی اشاره کرد.
** پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرفها است
معاون اول رییس جمهوری گفت: ایران بار دیگر تاکید می کند پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرف ها در برجام است که توسعه همکاری با ایران در استفاده از انرژی هسته ای و تسهیل انتقال فناوری هسته ای به ایران بخشی از آن است.
جهانگیری افزود: افزایش تعداد نیروگاه های هسته ای، نیاز کشور بر تامین سوخت مورد نیاز آنها را تاکید می کند؛ از این رو ایران مصمم است طبق برنامه های پیش بینی شده و تداوم تلاش های خود برای بهره مندی از حق خود در برخورداری از چرخه کامل ملی سوخت هسته ای ادامه دهد.
وی اضافه کرد: ایران ضمن تداوم پایبندی کامل به تعهدات بین المللی خود تحت پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای، به تلاش جهت استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در همه ابعاد آن از جمله پزشکی، کشاورزی، صنعتی و تولید برق ادامه خواهد داد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید عزم وجزم دارد که با نگاهی علمی، عقلانی و بدور از انگیزه های سیاسی و نگاهی دوراندیشانه، توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور را بر پایه رفع موانع اساسی در توسعه و اصلاح فرایندهای ساختارهای اجرایی، محور برنامه های خود قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه ایران از سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف استقبال می کند، اظهار داشت: در این میان انتخاب شرکای راهبردی برای کشور مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت از جمله کارهای مهم و محوری است.
دکتر جهانگیری افزود: ما زمینه های زیادی برای همکاری با کشور بزرگ و همسایه روسیه داریم و روسیه را دوست و شریک راهبردی خود می دانیم.
معاون اول رییس جمهور گفت: پس از تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر که امروز تحویل قطعی و نهایی آن از طرف شرکت روس اتم به متخصصان کشورمان انجام می شود، احداث دو واحد نیروگاهی جدید با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۸٫۵ میلییون دلار و با همکاری دولت فدراسیون روسیه طبق برنامه زمانبندی تعیین شده در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به انجام خواهد رسید.
جهانگیری همچنین با اشاره به همکاری ایران و روسیه در جبهه مبارزه با تروریسم به خصوص در کشور سوریه گفت: ارتقاء سطح همکاری در حوزه دفاعی میان دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که تحویل سامانه دفاعی ۳۰۰ s نمادی برای این همکاری است.
وی در ادامه درخصوص احداث واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که مورد توجه جدی ایران و روسیه است، مسئله امنیت و ایمنی نیروگاه های هسته ای است که باید با بالاترین استانداردهای بین المللی ساخته شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی آن به عمل آید.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به توانمندی صنعتی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استفاده از توان داخلی و مشارکت شرکت های توانمند صنعتی کشور در احداث و تکمیل واحدهای جدید نیروگاه اتمی تاکید کرد و گفت: ایران کشوری است که از توانمندی صنعتی خوبی برخوردار است و بخش زیادی از سازندگان تجهیزات ایرانی قادر هستند در نظارت کامل با طرف روسی که مسوول اصلی ساخت نیروگاه است بتوانند بخشی از تجهیزات مورد نیاز را در داخل تامین کنند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: به نمایندگی از رییس جمهوری و دولت محترم آغاز این فرایند مبارک را به ملت شریف ایران به ویژه مدیران و اعضای خانواده صنعت هسته ای و به برادر عزیزم دکتر صالحی معاون محترم رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی که از دانشمندان توانای کشور و از مدیران برجسته کشور است و به همه متخصصین و صاحبنظران و کارشناسان و کسانی که در انرژی هسته ای کشور فعالیت می کنند، تبریک می گویم.
وی خاطرنشان کرد: از خداوند متعال مسالت دارم که به همه ما این توفیق را عنایت کند که بتوانیم بیش از پیش برای توسعه ایران عزیز همت کنیم و گام برداریم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر