شما اینجا هستید

اخبار » گفتگو بادختر ۱۶ ساله بوشهری که دانشجوی پزشکی شد
گروه : اخبار

خبر بندر: پریچهر خادم این روزها به جای اینکه منتظر بازگشایی مدارس و شروع سال سوم دبیرستانش باشد در تکاپوی ثبت‌نام در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بوده است.

به گزارش خبر بندر: چهره ای کودکانه اما مصمم دارد. با لبخند خوش آمد می گوید. متولد سیزده اسفند ۷۸ است یا به قول خودش چهارم مارچ ۲۰۰۰٫ پدر و مادرش هر دو فرهنگی هستند.پوریا برادر بزرگتر نیز دانشجوی پزشکی در بوشهر است.

آرامش و اعتماد به نفس را از همان ابتدا در تمامی رفتارش می توان دید. مادرش اهل روستای فاریاب از توابع بخش بوشکان دشتستان است و پدرش روستای خاییز تنگستان. تا سال پنجم دبستان را در اهرم گذرانده و از اول راهنمایی و بعد از قبولی پوریا در دبیرستان نمونه امام خمینی (ره) به بوشهر می آیند.

مادرش می گوید: با وجود قبولی در مدرسه نمونه ولی ترجیح دادیم مدرسه عادی تحصیل کند و پریچهر راهنمایی را در مدرسه اندیشه می خواند. دبیرستان اما به مدرسه نمونه حدیث می آید تا اوج موفقیتش را با دبیران همین مدرسه جشن بگیرد. دبیرانی که پریچهر اسم یکایک آنها را بارها آورد و سپاسگزارشان بود.

«پریچهر از همان کودکی هوش و استعدادش را به همگان ثابت کرده بود. وقتی پدر در جمع خانوادگی معماهای ریاضی را که خیلی سنگین تر از سن و سال او بودند مطرح می کرد، با زبلی خاصی جواب را می گفت و پدر را به فکر فرو می برد که جواب را چگونه یافته یا وقتی فقط ۷ سالش بود و از روی یک برنامه کودک تلویزیونی الگوبرداری کرد و داستانی کودکانه با نقاشی های مرتبط کشید و مادر را بدجور ذوق زده کرد.» اینها را مادرش می گوید.

همه می دانستند این دختر مخش بدجور کار می کند. این شد که پدر پیشنهاد می دهد سال چهارم را جهشی بخواند و مادر تنها دو ماه معلم دخترش می شود و پریچهر کلاس چهارم دبستان را در خانه و زیر نظر مادرش در دو ماه طی کند.

درس های راهنمایی برایش اینقدر آسان بودند که از تکرار آنها سرکلاس خسته می شد و مادرش این بار پیشنهاد می دهد دوم راهنمایی را نیز جهشی بخواند و باز هم پریچهر به راحتی در سه ماهه تابستان از کلاس اول راهنمایی می‌پرد سوم!

سوم راهنمایی پژوهشی درباره لک لک ها می نویسد. طراحی و نقاشی اش عالی است. پژوهش را با نقاشی های زیبا از لک لک ها مصور می کند و این می‌شود که در بین ده اثر برتر کشور قرار می گیرد و مجوز چاپ را دو دستی تقدیمش می کنند.

صدور مجوز کتاب پریچهر خادمی

به خواب علاقه چندانی ندارد و می گوید هر موقع اراده کنم می توانم قید خوابم را بزنم و سرحال بنشینم سر درسم، ولی خودم را هیچوقت اذیت نکرده ام. هر وقت حس کردم دیگر نمی توانم ادامه بدهم، آن را متوقف کرده ام.

عاشق درس شیمی و زیست شناسی است. می گوید هر وقت خسته می شدم از شدت علاقه زیست یا شیمی می خواندم و تا ابد هم از خواندن این دو درس سیر نمی شوم.

به گفته خودش، از کوچکی خانم دکتر صدایم می زدند همین شد که همیشه پزشکی گوشه ای از ذهنم را اشغال کرده بود و چه چیزی لذت بخش تر از اینکه حال بد یک انسان را خوب کنی. پزشکی،داروسازی و دندانپزشکی رشته های مورد علاقه پریچهر خادم بودند و مدام با خودش کلنجار می رفت کدام انتخاب نهایی اش باشد.

محیط آرام خانه و داشتن پدر و مادر و اطرافیانی که لحظه به لحظه او را همراهی کرده اند فاکتور بسیار مهمی است برای پریچهر که در ۱۶سالگی راهی رشته پزشکی شده است.

پدر و مادرش با رضایت مدام یادآوری می کردند که: خدا را شکر بچه های حرف گوش کنی داریم و بعد تاکید می کنند البته هیچوقت ما چیزی را بدون دلیل منطقی از آنها نخواسته ایم. هر پیشنهاد و راهی که جلویشان گذاشته ایم همراه با دلیل بوده و البته انتخاب نهایی را خودشان کرده اند.

پدرش می گوید: علاقه و پشتکار پریچهر مثال زدنی است. با کتاب هایش دوست است و هیچوقت از روی اجبار درس نخوانده. پریچهر می گوید: امسال اوج درس خواندنم بود در طول مدرسه و روزهایی که کلاس داشتم ۶ یا ۷ ساعت مطالعه داشتم، در روزهای تعطیل تا ۹ ساعت و بعد از عید و چند ماه مانده به کنکور تا ۱۲ ساعت هم می رسید.

مادرش با دلسوزی خاصی می گوید: تو را خدا به خانواده ها بگویید فرزندانتان را رها نکنید. راه درست انتخاب کردن را به آنها یاد دهید. الگوی مناسبی برایشان باشید.بچه ها شما را آنالیز می کنند.الگو برداری می کنند.بچه ها عمل شما را می بینند نه حرف های اطو کشیده تان را.

پریچهر در کنار مادر و برادرش که اکنون پزشکی می خواند

والدین اصرار زیادی داشتند که پریچهر کنار خودشان و در بوشهر ادامه تحصیل دهد و انتخاب اولش نیز زادگاهش باشد، اینطوری با آرامش بیشتر در آغوش خانواده می تواند پله های ترقی را طی کند و پریچهر با وجودی که بورسیه دانشگاه بقیه الله سپاه را می آورد ترجیح می دهد بوشهر بماند.

حالا پریچهر خادم بانوی ۱۶ ساله بوشهری این روزها به جای اینکه منتظر بازگشایی مدارس و شروع سال سوم دبیرستانش باشد در تکاپوی ثبت نام در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در رشته پزشکی است و افق روشنی را برابر دیدگانش می بیند.

به راستی دختران و پسران ۱۶ ساله شهرمان اکنون روزگارشان را چگونه سپری می کنند؟ اولویت هایشان چیست؟چه آینده ای در انتظار آنهاست؟

منبع:خلیج فارس-مرضیه جهاندیده

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر